در دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا متوجه کن من را تا از برکات سحر ماه رمضان استفاده کنم، در طول سال از سحر باید استفاده کرد به خصوص در ایام ماه رمضان. حافظ می‌گوید «آن گنج سعادت که خدا داد به حافظ / از ورد شب و روز و دعای سحری بود.»
کد خبر: ۹۱۴۱۳۶۱
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

«اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.»

«خدایا آگاهم کن در آن برای برکات سحرهایش و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش و بکار به همه اعضایم به پیروی آثارش، به نور خودت، ای روشنی بخش دل‌های حق شناسان.»

 

به گزارش خبرگزاری بسیج؛در شرح دعای روز هجدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی تهرانی آورده شده است که: "اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ" یعنی خدایا مرا متنبه کن تا از برکات سحرهای ماه رمضان استفاده کنم، یعنی فقط برای خوردن سحری بیدار نشوم و نماز ها و دعا های شب و سحر را به جا آورم.

"ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ" یعنی خداوندا  قلبی نورانی به من عطا کن به روشنی نور های سحری، زیرا سحر خود نورانیتی دارد.

"وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ" یعنی این که خدایا تمامی اعضا و جوارح بدن من را طوری قرار ده که در پیروی از تو و دستورات تو باشد و از آثار و برکات تو پیروی کنند.

"بِنورِکَ" خدایا به نورت قسم می دهم و از تو طلب می کنم که تمامی حاجات مرا برآورده کنی. شاید سوالی پیش آید که آیا خداوند نوری دارد؟ در جواب می گوییم الله نور السموات و الارض.

"یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین"  خداوندی که به نور خودت قلب اهل عرفان را نورانی کرده ای. منظور از اهل عرفان حتما اشخاصی نیستند که اهل عرفان باشند و از عشق دم بزنند بلکه گاهی خود امامان نیز از عرفان می گویند.

 

درک و فهم لغات دعای روز هجدهم ماه رمضان 

اگر با معانی لغات دعا بیشتر آشنا شویم درک مفهومی آن بسیار آسان خواهد بود، بنابراین عمل کردن به آن ها نیز امکان بالاتری دارد. در دعای بالا منظور از کلمه متنبه یعنی آگاه کردن و بیدار کردن.

در این آیه منظور از کلمه برکات:

• برکات معنوی یا آسمانی، که سبب خوشنودی و گشایش روح و قلب می شوند.

• برکات زمینی: مکان های مادی و حسی هستند. همانند آب و خاک یعنی مکان های مقدس و پر برکت مانند کعبه یا بیت المقدس می باشند، و یا حتی اشیاء پربرکت می تواند باشد همانند قرآن.

• یا افراد پربرکت همانند پیامبران و ....

کلمه اسحاره: جمع کلمه سحر است. شب زنده داری در این ماه، و عبادت کردن یک معنویت خاص دارد. عبادت در این ساعات از شب به خصوص نزدیک سحر سبب رفع گناهان و معنوی شدن قلب و جسم می شود. از امام صادق(ع) آورده شده است: سه چیز از عنایات مخصوص الهی است: عبادت شبانه، نماز شب، افطار دادن به روزه داران و ملاقات برادر مسلمان. در حدیثی دیگر از ایشان آمده است: نماز شب گناهان روز را از بین می برد.

همان طور که در مطالب بالا خواندید، عبادت کردن در این ماه، سبب رفع گناهان و معنوی شدن قلب و روح می شود به خصوص در هنگام شب. پس این دعا ها را خوانده تا مورد لطف خداوند قرار گیریم. 

 

ارسال نظرات