یک فوق تخصص فشار خون و نفرولوژی گفت: درمان بیماری فشار خون شامل ترکیبی از مصرف دارو و تغییر یک سری عادات اشتباه در زندگی روزمره است.
کد خبر: ۹۱۴۱۹۱۱
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از  لرستان، دکتر بابک هادیان فوق تخصص فشار خون و نفرولوژی در جمع خبرنگاران در خصوص بیماری فشار خون بالا اظهار داشت: فشار خون بالا یک معضل بهداشتی درمانی بزرگ است چرا که خیلی از افراد از آن آگاهی نداشته و یا خوب کنترل نمی کنند و چنانچه تشخیص و درمان نشود عوارض جبران ناپذیر و غیر قابل برگشتی مانند سکته های قلبی و مغزی و نارسایی کلیه را به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه این بیماری در ابتدا علامت خاصی ندارد در عین حال عوارض خود را بر جای می گذارد، تصریح کرد: به همین دلیل آن را قاتل خاموش نامگذاری کرده اند، لذا وظیفه همگانی است که با آن مقابله شود.

این فوق تخصص فشار خون و نفرولوژی افزود: از هر ۱۰ بیمار فشار خون بالا، بروز این بیماری در ۹ نفر علت خاصی ندارند، یک موردی هم که علت آن مشخص است اگر به طور منظم به پزشک مراجعه کند، تنظیم خواهد شد.

هادیان با اشاره به اینکه فشار خون بالا علامت خاصی ندارد، گفت: یک سری باور غلط در مورد علائم آن وجود دارد، سردرد، خون دماغ و این دست علائم هیچ گاه نشان دهنده فشار خون بالا نیست، دقت کنید که فشار خون بالا را صرفاً با اندازه گیری مرتب و منظم می توان تشخیص داد.

وی خاطرنشان کرد: هرچه زودتر این بیماری تشخیص داده شود درمان آن راحت تر خواهد بود، اما اگر درمان نشوند عوارض آن بیش تر می شود.

این فوق تخصص فشار خون و نفرولوژی با تاکید بر اینکه فشار خون بالا یک بیماری مزمن است و برای درمان آن نیاز به صبر و مدارا و مهم تر از همه همکاری و تعامل بین پزشک و بیمار است که باید تداوم داشته باشد، یادآور شد: این بیماری ممکن است تا پایان عمر ادامه داشته باشد اما می توان آن را کنترل کرد.

هادیان با بیان اینکه مهم ترین عوامل زمینه ساز این بیماری شامل تحرک کم، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم به خصوص فرآورده های حاوی نمک و چربی زیاد و سیگار است که کنترل هر کدام از این عوامل حتی می تواند منتج به درمان بیماری شود، تصریح کرد: درمان این بیماری شامل ترکیبی از مصرف دارو و تغییر یک سری عادات اشتباه در زندگی روزمره است.

وی با تاکید بر اینکه اگر استعمال سیگار تداوم داشته باشد مصرف داروها بی تأثیر خواهد شد، لذا افراد سیگاری مبتلا باید در گام اول مصرف سیگار را کنار بگذارند، ادامه داد: تغییر عادات اشتباه در زندگی مانند کم کردن مصرف نمک و چربی و ورزش نقش بسیار تأثیرگذاری در کنترل فشار خون خواهد داشت، برای نمونه کاهش وزن حتی به اندازه ۱ تا ۲ کیلوگرم نیاز مصرف قرص را به اندازه ۱ تا ۲ قرص کاهش می دهد.

 

ارسال نظرات