مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: 150 نقطه بحرانی و حساس از نظر امکان وقوع آتش‌سوزی در استان لرستان شناسایی شد.
کد خبر: ۹۱۴۲۳۹۰
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، شیرزاد نجفی امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان ویژه اطفا حریق در جنگل‌ها و مراتع لرستان بابیان اینکه سال گذشته کمترین میزان حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع استان را داشتیم اظهار داشت: سال‌های 90 و 97 بیشترین و کمترین میزان آتش‌سوزی را به ترتیب با شش هزار و 841 و 129 هکتار در استان را شاهد بودیم.

 

وی بابیان اینکه 99 درصد از آتش‌سوزی‌ها ناشی از عوامل انسانی  است افزود: تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به اراضی زراعی، اختلافات قومی و قبیله‌ای و سهل‌انگاری گردشگران و رهگذران، برخورد جرقه ریل قطار در مسیر راه‌آهن خوزستان به لرستان و آتش زدن مزارع پس از چرا از عوامل مهم در ایجاد حریق است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: متوسط سالیانه آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان در 10 سال گذشته هزار و 700 هکتار بوده و در این مدت، بیشترین تعداد با 180 فقره در خرم‌آباد، کوهدشت با 160 فقره و پل‌دختر با 110 فقره ثبت‌شده است.

 

وی تصریح کرد: بیشترین آتش‌سوزی‌های استان طی سال 90 در سطح شش هزار و 841 هکتار رخ داد و در سال گذشته نیز 62 فقره حریق در سطح 129 هکتار استان به وقوع پیوست که 55 فقره در کوتاه‌ترین زمان اطفا شد.

 

نجفی بابیان اینکه بر اساس سوابق حریق استان طی 10 سال گذشته مراتع چگنی، کوهدشت، پل‌دختر و خرم‌آباد خیلی بحرانی است عنوان کرد: وضعیت مراتع جنگل‌های رومشکان، سلسله و دلفان بحرانی و در الیگودرز، دورود، ازنا و بروجرد نیمه بحرانی است.

 

وی گفت: 43 درصد مساحت لرستان جنگل، 32 درصد مرتع و 25 درصد زمین‌های زراعی است  که از منظر پوشش گیاهی رتبه دوم کشور و در ناحیه زاگرسی جایگاه نخست را دارد؛ بیشترین و کمترین مساحت جنگل و مرتع استان با 425 هزار هکتار و 348 هکتار به ترتیب در الیگودرز و رومشکان واقع‌شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بابیان اینکه سال گذشته 129 هکتار آتش‌سوزی در استان رخ‌داده است اظهار داشت: از این میزان هشت هکتار مرتع، 90 هکتار مرتع مشجر و 31 هکتار جنگل طبیعی است.

 

وی با اشاره به شناسایی 150 نقطه بحرانی و حساس ازنظر امکان وقوع آتش‌سوزی در استان گفت: بایستی در این نقاط دیده‌بان مستقر شود تا از بروز هرگونه حریق جلوگیری به عمل آید؛ بر اساس استانداردهای جهانی در هر هزار هکتار اراضی جنگلی و مرتعی یک نفر محیط بان فعال است که این نرخ در ایران به ازای هر 13 هزار هکتار و در لرستان به ازای هر 27 هزار هکتار یک نفر محیط بان فعال است.

 

نجفی تصریح کرد: تأمین اعتبار برای خرید لوازم و تجهیزات اطفای حریق، استقرار یک دستگاه بالگرد در استان، خرید 60 دستگاه دمنده ضد حریق و 150 دستگاه مخزن آب نیز در این حوزه ضروری است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات