در شرایطی که ناوگان عمومی جاده‌ای همچنان در تأمین لاستیک بامشکل مواجه است، وعده داده‍ اند درپایانه‌ها و شهرک‌های حمل و نقل به کامیون‌هایی که در جابه‌جایی کالای اساسی و کشاورزی مشارکت کنند،لاستیک تعلق می‌گیرد.
کد خبر: ۹۱۴۲۶۱۹
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از نوسانات ارزی سال گذشته، در کنار افزایش قیمت انواع کالا تا چندین برابر، طبیعتاً در بخش حمل و نقل جاده‌ای هم قیمت لاستیک کامیون، قطعات یدکی، روغن و همچنین دستمزد تعمیرگاه‌ها تا چندین برابر افزایش یافت.

در این بین قیمت لاستیک افزایش بی‌رویه‌ای یافت و در کنار افزایش قیمت در بازار نایاب شد.

در ناوگان عمومی جاده‌ای هم یکی از پرمصرف‌ترین قطعات، همین لاستیک بود که با افزایش قیمت و کمبود آن در بازار و همچنین عرضه با نرخ‌های بسیار بالا در بازار سیاه، مشکلات عدیده‌ای برای کامیون‌داران ایجاد کرد.

در این راستا دولت و وز‌ارت صنعت، معدن و تجارت، در مقطعی کوتاه تصمیم به توزیع لاستیک با نرخ دولتی در پایانه‌ها گرفتند.

یکی از مسئولان سازمان راهداری در این‌باره گفت: پس از بروز مشکلات راننده‌های کامیون در حوزه تأمین لاستیک، سازمان راهداری از ۲۵ تیرماه ۹۷ به موضوع ورود و سامانه‌ای را طراحی کرد که براساس کارکرد ناوگان، به ناوگان حواله لاستیک می‌دهیم، در قالب سهمیه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان‌ها اختصاص می‌دهد، ادارات کل استان‌ها در سامانه‌ای که طراحی کردیم، برای راننده حواله صادر می‌کند و کل این موارد مربوط به حواله لاستیک، مشخصات راننده، مشخصات کامیون و میزان پیمایش و کارکرد، کاملا شفاف است.

با این حال به علت محدودیت تعداد لاستیک‌ها و همچنین شیوه نامناسب توزیع، لاستیک به دست مصرف‌کننده واقعی نرسید و کماکان مشکل کمبود و گرانی لاستیک وجود داشت.

یکی از راننده‌های کامیون در این‌باره گفت: توزیع لاستیک دولتی هم چند روزی انجام و سپس متوقف شد، ابتدا قرار بود سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رانندگان را شناسایی کند و سپس آن‌ها را بابت دریافت لاستیک به وزارت صنعت معدن و تجارت معرفی کند، اما متاسفانه این مورد اجرایی نشد و توزیع لاستیک برای راننده از ترمینال و وب‌سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به وزارت صنعت معدن و تجارت منتقل شد و وزارت صنعت خود متولی توزیع لاستیک شد، پس از چند روز از توزیع لاستیک دولتی، بازار سیاه آن لاستیک به وجود آمد و سپس به دلیل عدم کنترل آن بازار سیاه، توزیع لاستیک دولتی متوقف شد و دست راننده خالی ماند.

طبق آمار سازمان راهداری از ۲۵ تیرماه ۹۷ تا ۲۵ آبان‌ماه ۹۷ تعداد ۲۴۵ هزار حلقه لاستیک در قالب این سامانه بین راننده‌ها توزیع شد که این رقم به نسبت نیاز کشور، بسیار کم است، به هر حال یک دستگاه کامیون حداقل ۶ حلقه لاستیک نیاز دارد، ضمن آنکه تریلی‌ها و کشنده‌ها تا ۲۰ حلقه لاستیک هم نیاز دارند، بیش از ۳۴۰ هزار دستگاه کامیون در کشور وجود دارد و ارقام فعلی لاستیک، نیاز رانندگان را تأمین نمی‌کند.

واسطه گری در توزیع لاستیک نیز در کنار افزایش قطعات یدکی تقلبی و لاستیک‌های نامناسب، یکی دیگر از معضلات کامیون‌داران در این برهه است.

طبق بررسی‌ها نیاز است هر ماه حداقل ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک به سازمان راهداری ارائه شود تا دراختیار راننده‌ها قرار گیرد، در حالی که این رقم محقق نشد.

یکی از راننده‌های کامیون در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: قیمت قطعات یدکی و لاستیک امروز خیلی گران شده است و اصلا برای راننده صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته سیدمحمد شرافت، در حال حاضر لاستیک تریلی تا قیمت‌های هر جفت ۱۴ میلیون تومان هم رسیده است و لاستیک‌های چینی و هندی با قیمت‌های هر جفت ۹ تا ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این نرخ‌ها برای کامیونداری که قیمت کرایه‌هایش کنترل شده و پایین است، صرفه ندارد.

این راننده کامیون می‌گوید: حتی در برخی شرایط همین لاستیک با قیمت گران هم در مغازه‌ها موجود نیست و توسط عده‌ای احتکار می‌شود.

وی می‌گوید: برخی از لاستیک‌های موجود در بازار هم بی‌کیفیت هستند و ممکن است، شما ۱۰ میلیون تومان بابت یک جفت لاستیک پرداخت کنید، اما بعد از یک ماه لاستیک دوپوسته می‌شود و این از مشکلات عمده راننده‌ها است.

این راننده باسابقه کامیون با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت قطعات یدکی و نبود نظارت، افزود: سال گذشته همین فصل قیمت تعویض روغن برای کامیون‌های ما با احتساب فیلتر حدود ۱۰۰ هزار تومان بود، اما امروز حدود ۴۰۰ هزار تومان است و قیمت هم در مغازه‌های مختلف، متفاوت است.

وی اضافه کرد: امروز در بسیاری از استان‌ها لاستیک برای فروش وجود ندارد، یا اغلب فروشندگان، تولیدکنندگان و وارد کنندگان لاستیک به احتکار لاستیک روی آورده‌اند.

* معاون وزیر راه: لاستیک و روغن برای کامیون‌هایی که کالای اساسی حمل می‌کنند

در این راستا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در این‌باره می‌گوید: با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت درصدد هستیم، از هفته آینده در پایانه‌ها و شهرک‌های حمل و نقل بار، به کامیون‌هایی که در طرح بزرگ جابه‌جایی کالا‌های اساسی و محصولات کشاورزی مشارکت می‌کنند، لاستیک، روغن و قطعات پرمصرف را ارایه کنیم.

به گفته عبدالهاشم حسن‌نیا، براساس هماهنگی انجام شده در کمیسیون عمران با وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است روغن مورد نیاز رانندگانی که بار و مسافر جا‌به‌جا می‌کنند، از طرف شرکت توزیع کننده روغن در پایانه‌های بار توزیع شود تا رانندگان با مشکلات کمتری روبه رو شوند. 

وی همچنین معتقد است: بخش قابل توجهی از مشکلات موجود در بخش جابه‌جایی بار کشور، ناشی از راننده‌محوری و نبود شرکت‌های حمل و نقل توانمند است.

به گفته رئیس سازمان راهداری، تلاش می‌کنیم با تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از منابع بانکی نسبت به ایجاد شرکت‌های توانمند در شهر‌های بزرگ این نقیصه را برطرف کنیم؛ شرکت‌های حمل و نقل توانمند بدان‌گونه که در قانون آمده است، با برخورداری از تعداد قابل توجهی کامیون و بهره گیری از ظرفیت منطقه‌ای، می‌توانند در مواقع ضروری و تنگنا‌ها مشکلات بخش حمل و نقل جاده‌ای را برطرف کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: بیش از ۳۴۰ هزار دستگاه کامیون در بخش حمل و نقل جاده‌ای فعال است که به دلیل عمر بالا، چالش‌های جدی را در حوزه جابه‌جایی بار و بهره‌وری حمل و نقل ایجاد کرده است که چنانچه در قالب شرکت‌های توانمند ساماندهی شوند، بخش قابل توجهی از مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

گفتنی است به هر حال امروز کامیونداران تلاش می‌کنند بار مردم روی زمین نماند و چرخه اقتصاد کشور بی‌وقفه بچرخد، اما انتظار دارند، دو‌لت با اتخاذ تدابیر ویژه و پیشگیرانه، طوری برنامه‌ریزی کند که روند رو به رشد رفع مشکلات برای آن‌ها و البته همه اقشار جامعه محسوس باشد.

دولت هم باید توجه کند که با نگاه به داخل و بدون تکیه بر خارجی‌ها، طوری برنامه‌ریزی کند تا بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در شرایط حساس کنونی، با مشکلاتی که به راحتی قابل حل هستند، مواجه نشود.

ارسال نظرات