یک کارشناس مذهبی گفت: توسل به اهل بیت(ع) و خصوصا امیرمومنان(ع) در شب های قدر انسان را در صراط مستقیم قرار می دهد تا بنده نفس عماره نباشد.
کد خبر: ۹۱۴۳۰۰۰
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳

حجت‌الاسلام علی‌اصغر الهامی نیا، پژوهشگر و کارشناس علوم دینی در گفتگو با خبرگزاری بسیج استان مرکزی درخصوص فضیلت شب‌های قدر گفت: خداوند در این شب مقدرات عالم را اندازه گیری می کند و به جانشین خدا در زمین که حضرت مهدی(عج) ابلاغ می کند لذا از این رو باید گفت که این شب اهمیت خاصی دارد.

وی با بیان اینکه بعد معنوی شب های قدر ایجاب می کند که هر انسانی با خدای خود رابطه صمیمی برقرار کند، افزود: انسان با شب زنده داری،راز و نیاز و عبادات سحرگاهی به خداوند نزدیک و با فرشته های الهی هم سفره شود و از این لحظات عرفانی و فضای معنوی که خداوند برای او رقم زده به نحو احسن استفاده کند.

حجت‌الاسلام الهامی نیا در این خصوص ادامه داد: علمای بزرگوار ماه رمضان را ابتدای سال قلمداد می کنند یعنی شب قدر را اول سال خطاب می کنند ولذا در همان ابتدا انسان باید تسویه حساب کند و آن کارهای خطایی که در پرونده دارد را اصلاح کند و حق الله و حق الناس را تا جایی که می تواند بپردازد و استغار کند و تصمیم بگیرد که در سال آینده که با شب قدر شروع می شود آسیب های گذشته را برطرف و نقاط ضعف را جبران کند.

این کارشناس علوم دینی یکی دیگر از دلایل اهمیت شب قدر را تحقق امور در این شب دانست و گفت: یکی از مهمترین کارها در شب قدر توبه و تسویه حساب اخلاقی و عملی است که انسان می تواند با خدمت به خداوند و مردم  گذشته خود را جبران کند و در سال آینده ای که با شب قدر شروع می شود بهتر از گذشته باشد.

این پژوهشگر دینی با اشاره به روایت های متعدد در خصوص محاسبه اعمال افزود: در روایات هم داریم که هرکس به حساب خودش مرتب رسیدگی نکند و کمتر از روز به وظایف خود بپردازد و حقی از مردم را که به گردن دارد جبران کند و این موضوع خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه اگر کسی بتواند در این ایام الله قدر احیاء بگیرد و به راز و نیاز با خداوند بپردازد قطعا از عنایات الهی برخوردار خواهد بود گفت: در اینصورت خدا بیش از آن چیزی که به دیگران می دهد به او هم خواهد داد.

حجت‌الاسلام الهامی نیا با اشاره به اینکه در دعای اول قرآن به سر داریم که ارتباط با خداوند و در مناجات شعبانیه آن را می خوانیم افزود: وقتی در شب های قدر اینها را تکرار می کنیم اولا خود این احیاء شب قدر نشان دهنده این است که من بنده خدا هستم و بعد از احیاء از خداوند می خواهد که خدایا مرا از غیر از خودت منقطع کن و به من توفیق بده که تنها بنده تو باشم.

وی با تأکید بر اینکه شب های قدر کمک می کند که از بندگی های شیطان و نفس اماره نجات پیدا کنیم گفت: خداوند به انسان توفیق و عنایتی می کند که تنها بنده او باشد و بندگی با توسل به اهل بیت(ع) ادامه دار خواهد بود به خصوص اینکه در این شب ها که متعلق به آقا امیرالمومنین(ع) است باید به علی(ع) که بندگی هیچکس غیر از خدا را نکرد متوسل شویم.

این کارشناس علوم دینی هدایت بشر را از امور خاص مربوط به خدا دانست و افزود:  در این شب ها باید از خداوند بخواهیم که زندگی مان را بر اساس زندگی امیرالمومنین(ع) طراحی و جوری مرا بمیراند و از دنیا ببرد که امیرالمومنین(ع) از دنیا رفت و بنده خاص خدا باشیم.

وی ادامه داد: به تعبیر شاعر که می گوید: پشت پا زد بر سر دنیا علی / در خور کوهی پر کاهی نبود؛ امیرالمومنین(ع) به همه دنیا پشت پا زد و در دعای شریف امیرالمومنین(ع) است«خداوندا عزت و شرف برای من همین بس که بنده خاص تو باشم  و افتخار برای من همین بس که تو خدایم باشی و تو همان جوری که من دوست دارم هستی و من هم همانگونه که تو می خواهی قرار بده»

حجت‌الاسلام الهامی نیا در پایان خاطرنشان کرد: توسل به امیرالمومنین(ع) راه بندگی برای انسان را باز می کند و انسان را در صراط مستقیم قرار می دهد تا بنده نفس عماره نباشد و در زندگی فردی و اجتماعی یک ملت وقتی اینگونه شد در برابر ابرقدرت ها ایستادگی می کند و تنها در برابر خداوند کرنش خواهد کرد و از خداوند این توفیق را برای ما و ملت ایران خواستاریم.

 انتهای پیام/ 

ارسال نظرات