روحانی عنوان کرده است که من روزانه نظرسنجی می‌کنم؛ اما واکنش‌های مردم به درخواست‌های دولت و پیش‌بینی دولت از خواسته‌های مردم نشان می‌دهد که نتایج آن نظرسنجی‌ها مبهم است.
کد خبر: ۹۱۴۳۰۴۴
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس جمهور در دیدار اصحاب رسانه گفته بود: «من روزانه نظرسنجی می‌کنم! در خیابان وقتی با ماشین می‌روم تمام چهره‌های مردم را نگاه می‌کنم که چند نفر لبخند دارند،‌ چند نفر عصبانی هستند و چند نفر قیافه‌شان گرفته است... به هر شهری می‌روم خودم نظرسنجی می‌کنم،‌ نگاه آدم‌ها را نسبت به خودم. نگاه کسی را که بامحبت نگاه می‌کند، با تشکر نگاه می‌کند و یا آنکه نقد دارد.»

اگرچه این نوع نظرسنجیِ در علم ارتباطات "غیرعلمی" محسوب و تناسبی با روش‌های رایج علمی ندارد، اما به هر تقدیر، امید است که این نظرسنجی‌های روزانه، برآوردهای صحیحی را به رئیس جمهور بدهد.

بیشتر بخوانید

در ادامه به بررسی چند نظرسنجی دولت و رئیس جمهور از مردم می‌پردازیم که مردم در واکنش به آن نظرسنجی و نظر دولت چه واکنشی داشتند.

** درخواست دولت از مردم برای انصراف از دریافت یارانه

اسفند 92 و فروردین 93 دولت پیش از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از مردم خواست تا از دریافت یارانه انصراف بدهند. مسئولان دولتی برای اینکه مردم را ترغیب به عدم دریافت یارانه کنند، به صورت نمادین (با اعلاماخبار آن) از دریافت یارانه انصراف دادند.

علیرغم تبلیغات زیاد دولت برای ترغیب مردم، اما گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که در آن موقع صف‌هایی در بانک‌ها برای گرفتن شماره حساب خانوار و ارائه اطلاعات اقتصادی خانوارها شکل گرفت. همچنین پیامک‌های طنزآمیز بین مردم با موضوع "نه به انصراف یارانه" رد و بدل شد.

اما در نهایت بیش از 90 درصد مردم به درخواست دولت پاسخ منفی دادند و تقاضای دریافت یارانه کردند. جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ادامه اعلام کرد که "راه انصراف را تا پایان سال 93 باز خواهیم گذاشت." البته راه انصراف هم موجل نشد تا درصد متقاضیان کاهش یابد.

** صف‌های طولانی مردم برای دریافت سبدکالا

در اولین سال دولت یازدهم (سال 1392)، دولت اقدام به توزیع سبد کالا در بین مردم کرد، اما نحوه توزیع آن و حضور مردم در صف‌های طولانی توزیع سبد کالا نشان داد که دولت پیش‌بینی درستی از حضور و واکنش مردم نداشته است.

بیشتر بخوانید

نحوه توزیع سبد کالا علاوه بر نارضایتی مردم، واکنش‌های بسیاری را نیز از سوی سیاسیون و اقتصاددان‌ها به همراه داشت. در نخستین روز توزیع سبد کالا حدود 350 هزار نفر به مراکز توزیع مراجعه کردند و 190 هزار نفر موفق به دریافت سبد خود شدند و 130 هزار نفر هم واجد شرایط نبودند.


صف دریافت سبد کالا

دولت از مردم خواست که برای دریافت سبد کالا عجله نکنند، اما این درخواست‌ هم فایده نداشت و موضوع سبد کالا به یکی از موضوعات داغ رسانه‌های ضدانقلاب تبدیل شد. البته پس از حضور مردم در صف‌های طولانی در سال 92، توزیع سبد کالا سر و سامانی گرفت، اما جاماندگان از دریافت سبد کالا یا بسته حمایتی دولت به موضوعی تبدیل شد که نارضایتی‌های مردم ادامه داشته باشد.

** صف‌های طولانی؛ این بار خودروها و برای بنزین

در روزهای گذشته نیز صف‌های طولانی در کشور شکل گرفت؛ اما این بار صف خودروها برای دریافت بنزین بود. سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به دو خبرگزاری‌های از تصمیم دولت برای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین خبر داده بود. با انتشار این خبر، دقایقی بعد صف‌های طولانی در ورودی پمپ بنزین‌ها به وجود آمد که تا چند روز پس از آن و علیرغم تکذیب این خبر از سوی وزیر نفت ادامه داشت.


صف خودروها برای دریافت بنزین پس از انتشار خبر سهمیه‌بندی بنزین

وزیر نفت ساعاتی پس از انتشار خبر سهمیه‌بندی بنزین و حضور مردم در صف‌های پمپ بنزین‌ها، هرگونه افزایش قیمت و سهمیه‌بندی را تکذیب کرد و خبر رسانه‌ها را دروغ دانست. اما مشاهدات میدانی تا روز بعد و چند روز پس از آن هم نشان می‌داد که مردم همچنان در صف دریافت بنزین هستند.

روحانی در حالی از نظرسنجی‌های روزانه خود سخن می‌گوید که اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، توزیع سبد کالا و سهمیه‌بندی بنزین نشان می‌دهد که دولت تصور درستی از خواسته‌های مردم ندارد و مردم هم توجه خاصی به درخواست‌های دولت ندارند که این بی‌توجهی را برخی از تحلیل‌گران سیاسی بی‌اعتمادی نسبت به دولت قلمداد می‌کنند.

بی‌توجهی مردم به خواسته‌ها و نظرات دولت البته محدود به 3 مثال فوق نیست و در جریان گرانی‌های اخیر و افزایش قیمت دلار شاهد حضور مردم در صف‌های خرید ارز و کالاهایی همچون مرغ و تخم‌مرغ هم بودیم.

ارسال نظرات