خبرهای داغ:
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده موطف است با همکاری تعدادی از وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را تهیه و برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ و بر اجرای آن نظارت کند
کد خبر: ۹۱۴۳۱۵۸
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،   چند روز پیش مصوبه هیأت وزیران در خصوص طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه، معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده موظف است

با همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را تهیه و برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ و بر اجرای آن نظارت کند.

معاونت زنان و امور خانواده پس از اجرایی شدن طرح مذکور باید هر شش ماه یک بار از اقدامات اجرایی دستگاه‌های مسئول به هیأت وزیران، گزارشی ارائه دهد. در حال حاضر در حدود ۳ و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد. بنا به گفته وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور از این تعداد، ۲۵۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار که امری مهم و قابل تأمل است، به معنای افـزایش توانـایی‌های فـردی و جمعـی زنـان است. موضوع این قانون هم از طریق فراهم کـردن ضـوابط و امکانـات لازم بـه منظـور بهبـود دسترسی زنان به فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی، منـابع فرهنگـی و بـازار اشـتغال و کاهش هر گونه نابرابری جنسیتی در این زمینه‌ها و قـوانین جـاری است. بـه نحـوی کـه در برنامه‌های موضوعه تخصیص اعتبار به طرح‌ها و برنامـه‌های توانمنـدسـازی زنـان سرپرست خانوار بر طرح‌ها و برنامه‌های کمک مستقیم برای تأمین نیاز، اولویت پیـدا کند. معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این رابطه می‌گوید: از ابتدای دولت دوازدهم بر اساس بند ت ماده ۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده، ستاد ملی زنان سرپرست خانوار را تشکیل دادیم و از همه دستگاه‌های ذیربط دعوت کردیم تا در این رابطه همکاری تنگاتنگی با معاونت داشته باشند. به گفته وی، در نتیجه این همکاری‌ها جمعیت ۳ و نیم میلیون نفری زنان سرپرست خانوار با آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کمتری روبه‌رو خواهند بود. در این زمینه کارهای تعریف شده به کمیته‌های فرعی ارجاع داده می‌شود تا با هماهنگی سازمان‌های ذیربط، وظایف هر نهادی به صورت مجزا و مشخص باشد. او در ادامه خبر داد: این طرح آماده است و پس از تصویب به سازمان‌های مخاطب، ابلاغ خواهد شد. بر اساس مصوبه فوق، دستگاه‌ها باید میزان بودجه را پیش‌بینی کرده و به سازمان برنامه اعلام کنند. البته بعد از آغاز عملیاتی شدن طرح، پروسه گزارش‌گیری هر ۶ ماه یک بار انجام می‌شود. در زمینه اجرایی شدن این طرح، سال گذشته با هدف توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، موافقتنامه‌ای با وزارت کار برای حدود ۶۲۰۰ زن سرپرست خانوار به امضا رسید و شناسایی این افراد در کل کشور یعنی در ۳۱ استان انجام شد.

ابتکار در ادامه می‌افزاید: در طرح دوم هم با تعامل با وزارت کشور در ۱۰ استان حدود ۵۷۰۰ زن سرپرست خانوار جهت آموزش مهارت‌های اشتغال شناسایی شدند. البته در طرح دوم با سازمان‌های مردم نهاد همکاری می‌کنیم و در این خصوص در محدوده حاشیه شهرها متمرکز شده‌ایم. هفته گذشته نیز نشست هماهنگی این طرح با حضور نمایندگان معاونت زنان و خانواده در استان‌ها برگزار شد و در ۱۰ استان این افراد شناسایی شدند.

به گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در جهت افزایش مهارت‌های زندگی، بنگاه داری، بازاریابی، شبکه‌سازی بازاریابی و دیگر موارد مرتبط است. در این طرح، برگزاری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، اجرای برنامه‌های کارآموزی، اجرا و تقویت برنامه‌های خوداشتغالی و اجرای برنامه‌های کاریابی و کارگستری مدنظر قرار دارد. ابتکار با بیان این که لزوماً تمامی زنان سرپرست خانوار نیاز به حمایت ندارند، اضافه می‌کند: از میان این افراد، بسیاری از بانوان که زنان سرپرست خانوار هستند، مشکلات اقتصادی و اجتماعی ندارند و می‌توانند به تنهایی بر مشکلات فائق آیند.

وی درباره یکی از مهمترین وظایفی که در این حوزه به عهده وزارت کار قرار گرفته، توضیح می‌دهد: جهت شناسایی و تجمیع زنان سرپرست خانوار، وزارت کار مسئول شده تا یک پرتال به عنوان بانک اطلاعات این افراد، تهیه کند. زنان سرپرست خانوار می‌توانند پس از اطلاع‌رسانی و معرفی آدرس این پرتال، اقدام به ثبت نام و وارد کردن اطلاعات خود کنند. ابتکار در خاتمه با اشاره به اهمیت مصوبه مذکور می‌گوید: این مصوبه اقدام مهم و مثبتی است که در آن پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. کما این که سال گذشته برای ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار وام ۳ میلیونی گرفتیم. در سال جدید هم با چندین بانک رایزنی کردیم تا این تسهیلات ادامه پیدا کنند.

برنا

 

ارسال نظرات