خبرهای داغ:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم:

نخستین جشنواره فرهنگی فروشنده و فروشگاه برتر در قم برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: نخستین جشنواره فرهنگی فروشنده و فروشگاه برتر استان ۱۴ تیرماه امسال برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۱۴۴۵۱۸
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سید موسی حسینی کاشانی روز شنبه در نشست خبری نخستین جشنواره فرهنگی فروشنده و فروشگاه برتر استان قم در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی – هنری شهید سید مرتضی آوینی اظهار کرد: برای اینکه یک جریان سازی در زمینه فرهنگی در استان داشته باشیم و از نظر‌ها و دیدگاه‌های مردم در این زمینه استفاده کنیم، با برگزاری جلسه‌های مختلف به برگزاری جشنواره مذکور رسیدیم.

وی با بیان اینکه مشابه این جشنواره در استان البرز برگزار شده است، افزود: در این جشنواره بر اساس هشت شاخص و محور جشنواره، تلاش می‌کنیم تا فروشگاه‌ها و فروشندگان برتر را در سطح استان شناسایی و معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم؛ «حجاب و عفاف»، «تبلیغات فرهنگی»، «خلاقیت فرهنگی»، «انصاف»، «مشتری مداری»، «نام زیبا»، «چیدمان» و «کالای ایرانی» را محور‌های جشنواره مذکور برشمرد.

وی گفت: تمام مردم استان می‌توانند، نام فروشگاه یا فروشگاه‌هایی را در شهر قم و یا بخش‌های تابع استان را که دارای یک یا چند شاخص از محور‌های مطرح شده در این جشنواره هستند، به سامانه پیامکی این اداره کل به شماره ۱۰۰۰۳۰۲۵۱ ارسال کنند.

وی فرصت شرکت در این جشنواره را تا ۱۰ تیرماه سال جاری اعلام کرد و گفت: در صورت استقبال، امکان تمدید آن نیز وجود دارد و همچنین به قید قرعه به شرکت کنندگان در این جشنواره هدیه‌هایی اهدا می‌شود.

حسینی کاشانی افزود: آئین اختتامیه این جشنواره در ۱۴ تیرماه امسال برگزار می‌شود و در این مراسم از بیش از ۲۰ فروشگاه و فروشنده برتر که مردم معرفی کرده‌اند و مورد ارزیابی و راست آزمایی برگزارکنندگان جشنواره قرار گرفته است، تجلیل و «نشان برتر فرهنگ و اقتصاد» به آن‌ها اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه مدت کوتاهی از زمان تبلیغات این جشنواره می‌گذرد و بازخورد‌های خوبی را دریافت کرده‌ایم، گفت: فروشگاه‌هایی در این جشنواره شرکت داده می‌شوند که دارای پروانه کسب و سایر مجوز‌های قانونی مورد نیاز واحد صنفی خود باشند.

وی گفت: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره مشارکت مردم است، چراکه در برنامه‌های فرهنگی که مردم مشارکت دارند، موفق هستیم و برگزاری جشنواره مذکور می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد و نیز در آینده به صورت ملی برگزار شود.
حسینی کاشانی بر استمرار برگزاری این جشنواره در سال‌های آتی تاکید و تصریح کرد: رسانه‌ها در معرفی و اطلاع رسانی نخستین جشنواره فرهنگی فروشنده و فروشگاه برتر استان نقش مؤثر و بسزایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط عنوان فروشگاه و فروشنده در این جشنواره مدنظر قرار گرفته است، اما در آینده می‌تواند جشنواره مذکور در سایر مشاغل خدماتی نیز بسط داده شود و گسترش یابد.

وی گفت: برخی از فروشگاه‌ها، کار‌های فرهنگی ویژه‌ای مانند قرار دادن قفسه کتاب و اهدای هدیه به افراد با حجاب انجام می‌دهند که این گونه کار‌های مردمی می‌توانند در مسائل مختلف فرهنگی تأثیرگذار باشند.

حسینی کاشانی در بخش دیگر سخنان خود به وضعیت خاص فرهنگی قم اشاره و اظهار کرد: وضعیت فرهنگی قم نیازمند یک عزم جدی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی اثربخش و اثرگذار با همکاری دستگاه‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون است.

وی با اشاره به بیانات مراجع عظام تقلید، نماینده، ولی فقیه در استان و سایر بزرگان قم در زمینه حجاب و عفاف بیان کرد: برای فرهنگ سازی سطح حجاب در قم دستگاه‌های گوناگون برنامه‌های مختلفی را دنبال می‌کنند.

وی افزود: در یک سال گذشته، جلسه‌های گوناگونی را پیرامون این موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان و مصوبات خوبی را در این زمینه داشته‌ایم و یکی از اولویت‌های جدی ما در این زمینه، حمایت از حرکت‌های مردمی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردمی در مساله حجاب و عفاف گفت: در شورای فرهنگ عمومی استان طرح پارسا تصویب شد و این طرح با مشارکت همه دستگاه‌ها در حال پیگیری است.

وی افزود: یکی از طرح‌های مردمی «چهارشنبه‌های زهرایی» می‌باشد که توسط یکی از مؤسسه‌های مردمی دنبال می‌شود که تلاش شده است که از طرح مذکور توسط این اداره کل حمایت شود.

**هشت هزار واحد صنفی در قم پروانه کسب ندارند
عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف قم نیز در این نشست؛ با بیان اینکه لازمه هر تولید، فروش است، گفت: این جشنواره در راستای حمایت از تولید داخلی و رونق تولید برگزار می‌شود.

سید ابراهیم صحفی با بیان اینکه اصناف و فروشندگان تأثیر مستقیم، مؤثر و بسیاری برای فروش کالا بر روی مشتری دارند، اظهار کرد: این جشنواره در برندسازی و رونق تولیدات کالای ایرانی نقش مؤثری خواهد داشت.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: حدود ۴۰ هزار واحد صنفی در قم داریم که حدود هشت هزار از این واحد‌ها فاقد پروانه هستند و نیز حدود ۶۰ درصد آنان در امور توزیع و بقیه در امور تولید فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه واحد‌های صنفی که دارای پروانه کسب هستند در کلاس‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف مانند بیمه و مالیات شرکت کرده و زیر نظر کارشناسان آن رشته آموزش دیده اند، گفت: بیشتر مشکلاتی که ایجاد می‌شود در واحد‌های فاقد پروانه است.

صحفی با بیان اینکه بازاریان قم از افراد متدین و مؤمن هستند و موازین شرعی و قانونی را رعایت می‌کنند، گفت: در قم مقداری در زمینه عفاف و حجاب سیاه نمایی می‌شود، چراکه در بیشتر مناطق قم مشکلی در این زمینه نداریم و در برخی از مناطق که این مشکل وجود دارد، باید با آن مبارزه شود.

**همه فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و نیز بخش‌های قم در این جشنواره شرکت دارند
همچنین رئیس انجمن صنفی تبلیغاتی استان قم در این نشست گفت: اطلاع رسانی و تبلیغات این جشنواره شروع شده است و در روز‌های آتی نیز با توزیع پوستر و نیز استفاده از امکانات اصناف، اطلاع رسانی در سطح کل استان انجام می‌شود.

مجتبی قانونی خاطرنشان کرد: در این زمینه کار‌های گرافیکی و نیز تولید پویانمایی (انیمیشین) انجام شده است که از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جشنواره مذکور به صورت الگو و آزمایشی در استان قم اجرا می‌شود، اظهار کرد: در این جشنواره علاوه بر فروشگاه‌های بزرگ، فروشگاه‌های کوچک و نیز فروشگاه‌های بخش‌های استان که دارای پروانه کسب هستند، نیز مدنظر قرار دارند.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است.

** محمدجواد محرابی معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این نشست تاکید کرد: برگزاری این جشنواره نیازمند همت و مشارکت رسانه‌ها در زمینه اطلاع رسانی و معرفی آن به مردم است.

نخستین جشنواره فرهنگی فروشنده و فروشگاه برتر استان قم از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با همکاری نهاد‌هایی همچون اتاق اصناف و انجمن صنفی تبلیغاتی استان برگزار می‌شود.
ارسال نظرات