ابوالقاسم طالبی از آغاز پیش‌تولید سریال جدیدش خبر داد. او گفت موضوع فیلم جدیدش درباره مفاسد اقتصادی است.
کد خبر: ۹۱۴۴۸۰۵
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما و تلویزیون مهمان وحید یامین‌پور در برنامه تلویزیونی «میدان انقلاب» بود.

طالبی گفت: کارهای من در سینما انتحاری نیست، استشهادیست. هر کسی انگیزه‌ای برای ورود به سینما دارد؛ یکی برای شغل یکی برای پول یکی برای شهرت و هرکسی هدفی دارد. موضوع آثار من سیاسی ــ اجتماعی است. انگیزه‌های من برای ورود به سینما تغییر نکرده است. خیلی‌ها شاید با فیلم دفاع مقدسی وارد شدند اما بعداً کارهای متفاوتی ساختند. من از نوجوانی خودم را سرباز امام دانستم و یک «یاعلی» به ایشان گفتم و شروع کردم. انگیزه من این بوده و همچنان پایدار است. به من می‌گفتند "حرف‌هایت ریاکارانه است" اما این اعتقاد من است. بعضی‌ها فکر می‌کنند سینمای ما طاغوتیست، نه این‌طور نیست. 5 درصد از سینماگرهای فعلی مربوط به دوره طاغوت هستند اما بقیه با ریش‌های بلند و برای خدمت به اسلام و محرومین آمدند.

وی افزود: سیاست‌مدارهای قدیم یک شلوار و کفش معمولی داشتند با پیراهنی که همیشه روی شلوار بود اما حالا خودروی BMW فرزندشان 4میلیارد تومان می‌ارزد، ما این‌ها را دیدیم. همان اتفاق و تغییر در سینما هم افتاده است. به‌جز امام و رهبری خیلی‌ها را دیدیم که رویکرد زندگی‌شان تغییر کرده است.

طالبی گفت: در زمانی که نصف دنیا برای شوروی و بلوک شرق و نصف دیگر برای آمریکا و بلوک غرب بود، امام آمد گفت ما هم هستیم، ما هم جریانیم و بلوکیم. مبنای تفکرات امام این نبود که کاری به کسی نداشته باشیم، اگر کسی می‌خواهد این را بگوید درست نیست، خیلی راحت بگوید "امام اشتباه کرد" اما تحریف نکند. برخی می‌گویند اگر امام زنده می‌ماند عقایدش تغییر می‌کرد، اینها هم غلط فکر می‌کنند چون هدف اصلی‌شان توجیه تغییرات خودشان و فرزندانشان است.

این کارگردان ادامه داد: امام پیامی به هنرمندان سینما دادند. در این پیام آمده است «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی ــ صلّی اللَّه علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدی- علیهم السلام- اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‌آور محرومیتها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد، و در یک کلمه «اسلام امریکایی» باشد.» این ها را امام در سال 67 حدود 9 ماه قبل از وفاتشان مطرح کردند. عده‌ای می‌خواهند خودشان تغییر کنند و برای توجیهش تلاش می کنند تا مبانی امام را هم تحریف کنند و تغییر دهند. این حرف ها و مبانی امام من را شیفته کرد. شهید ابراهیم هادی الان معروف است. رزمنده ها می‌خواستند به دیدار امام بیایند اما شهید هادی نیامد چون گفت جبهه‌ها خالی می‌شود و نقض غرض است.

طالبی گفت: امام سرمایه داری مرفهین بی‌درد را قبول نداشت، اسلام منافقین را قبول نداشت. منافق در همین صنف ما هم هست؛ از بابک زنجانی بنز می‌گیرد، از محمد خاتمی خانه می‌گیرد، با دفتر احمدی‌نژاد وصل می‌شود و آخرش تفکر آمریکایی را در فیلم‌هایش تبلیغ می‌کند! تکلیف خودتان را روشن کنید.

او ادامه داد: رهبر انقلاب در دوره آقای هاشمی علیه تجمل گرایی صحبت های مهمی مطرح کردند. ایشان گفتند خودتان را وقف خدمت کنید و توجه کنید که مسئولیت طعمه نباشد. این گزنده است اما باید در فیلم های ما دیده شود ولی بقیه زنگ می زنند که این ها را بردارید، این‌ها را نمایش ندهید. تا الان هیچ برخوردی با من نشده است اما فقط سر «قلاده‌های طلا» کمی با وزارت اطلاعات درگیر شدیم چون می‌گفتند معاون وزیری که با دستگاه‌های جاسوسی ارتباط گرفته باشد نداریم.

طالبی گفت: در دیدار هنرمندان با رهبری به ایشان گفتم می‌خواهیم بین 10 پلیس خوبی که نمایش دادیم، 1 نفر را هم نشان دهیم که رشوه می‌گیرد اما مانع می‌شوند؛ رهبر انقلاب این نکته را تایید کردند. در قلاده های طلا این حجم از نیروی پاک را نشان دادم اما 1 نفر هم خائن بود، این را باید تحمل کرد. اگر قرار است از فقر و گرانی و کمبود بگوییم باید از خوبی‌ها و تلاش‌ها هم بگوییم.

این کارگردان تاکید کرد: بیشترین اذیت را کسانی می‌کنند که می‌خواهند کمی خودشیرین شوند و قدری خودشان را لوس کنند تا مثلا بگویند به سریال طالبی هم ایراد وارد کردیم. فیلم «دست‌های خالی» راجع به امام حسین(ع) است با بازی درخشان مرحوم خسرو شکیبایی. جایی در فیلم، بازیگر به دیگری اشاره می‌کند که اگر می خواهی دیوانه نشوی این مشروب را بخور اما طرف مقابل که رزمنده است می گوید مستی این جام هم از ماست! او یک رزمنده است که مست از وصل الهی است. کسی که این سکانس را از فیلم در میاورد یا نمی‌فهمد یا خودلوس‌کن است.

طالبی ادامه داد: کار جدید من درباره مفاسد اقتصادی است. مشغول ساخت یک سریال درباره مفاسد اقتصادی هستم که الان در مرحله پیش تولید است. خدمت رهبری گفتم تلویزیون شجاعت پخش این کار را ندارد اما ایشان گفتند باید شجاعت پیدا کنند و پخش کنند. من این را امروز نقل کردم اما حالا صبر کنیم و 2 سال دیگر ببینیم این شجاعت در مجموعه تلویزیون وجود دارد یا خیر.  اگر نخواهم این‌ها را بسازم یا از اسلام التقاطی و سرمایه سالاری حرف نزنم باید بروم سراغ روایت عشق‌های مثلثی؛ چیز دیگری می‌ماند؟ اتفاقا پر درآمد هم هست.

وی افزود: آدم هایی که وارد هنر می شوند شهرت پیدا می کنند. فضای مجازی هم یک مریضی ایجاد کرده که بعضی خیال می کنند خیلی مهم هستند. این دنبال کننده‌های مجازی هم گول زنک ماجرایند. هنرمند حس می‌کند که الان 2 میلیون دنبال کننده دارد و بسیار مهم است. حضرت امام می‌گوید خدا نکند دنیا به انسان رو بیاورد درحالی که انسان خودش را نساخته باشد؛ این مسئله هنرمند و غیر هنرمند هم ندارد حتی برای طلبه مشهور شده حوزه علمیه هم این خطر وجود دارد.

طالبی گفت: رئیس جمهور می‌گوید والله اگر مشکلات راه حل نداشت نامزد نمی‌شدم اما حالا می‌گوید اختیارات بیشتر؛ خب مگر شما قانون را نخوانده بودی؟ از اول هم با این قانون باید مشکلات حل می‌شد اما حالا خودمان را بزرگتر از قانون می‌بینیم . این روحیه در هنرمند و سلبریتی هم ایجاد می‌‌شود و مقابل قانون می‌ایستد و حتی تحمل یک جریمه راهنمایی و رانندگی را ندارد. من از صنفم دفاع می‌کنم. تصویر یک دختر 20 ساله کل کشور را پر می‌کند، خب او که خودسازی نکرده و این شهرت طاقت می‌خواهد. قوانین ما باید خودش را دست بالا بگیرد یعنی اگر طرف وارد کلانتری شد همه نروند سراغ سلفی گرفتن. سلبریتی‌ها به دلیل محبت نیروهای انتظامی و اطلاعاتی احساس امنیت بیشتر می‌کنند که این باعث افزایش توهم مهم بودن شده است.  

این کارگردان ادامه داد: انتقاد کردن در هنر خیلی راحت‌تر از دفاع است. وقتی دفاع می‌کنیم به حاکمیت هم وصل می‌شویم اما انتقاد خیلی راحت است. همانقدر که هنرمند سفارتی داریم، هنرمندی داریم که هیچگاه پایش به سفارت‌ها باز نشده است. آینده هنر ما بسیار درخشان است. من امروز استعدادهای خوبی را در جشنواره عمار می‌بینم. در بازیگری بسیار استعداد داریم که سال‌ها در تئاتر کار کردند و زحمت کشیدند. اگر پای این استعدادها باز شود، سلبریتی‌ها کنار می‌روند. رسانه باید دنبال استعداد باشد نه سلبریتی. رسانه باید در فهرست بازیگران دنبال استعداد جدید باشد نه سلبریتی. بیشتر این سلبریتی ها از تلویزیون مطرح شدند و کمتر کسی را داریم که در خود سینما رشد کرده باشد و آنجا مطرح شده باشد.

ارسال نظرات