خبرهای داغ:
شرکت بلندپروازان پویا؛یک شرکت دانش‌بنیان با راه‌اندازی صنایع آب شیرین‌کن (BWD) علاوه بر اینکه آب دریا را برای تامین نیاز شناورها و قایق‌ها به آب قابل شرب تبدیل می‌کند، در بخش‌های تبدیل آب برای مصرف کشاورزی و صنعتی هم فعال است.
کد خبر: ۹۱۴۵۰۴۶
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرنگار بسیج علمی خبرگزاری بسیج  از استان بوشهر؛ یک شرکت دانش‌بنیان با راه‌اندازی صنایع آب شیرین‌کن (BWD) علاوه بر اینکه آب دریا را برای تامین نیاز شناورها و قایق‌ها به آب قابل شرب تبدیل می‌کند، در بخش‌های تبدیل آب برای مصرف کشاورزی و صنعتی هم فعال است. این شرکت با تلاش مستمر 4 ساله در بخش تحقیق و توسعه (R&D) فناوری شیرین کردن آب دریا را کاملا بومی کرده است.

خودتان را معرفی کنید؟

سعید اشکش ، متولد سال ۷۵ ماهشهر هستم و در حال حاضر در استان بوشهر ساکنم و از سال ۸۷ در بسیج علمی و پژوهشی استان بوشهر با طرح‌های متنوع نوآورانه در زمینه الکترونیک و صنایع هوایی فعالیت مستمر دارم و تحصیلات: دیپلم الکترونیک، فوق دیپلم الکترونیک، لیسانس مهندسی کنترل گرایش ابزار دقیق دارم.

اگر شرکت دانش‌بنیان با این موضوع ثبت کرده اید هم توضیح بفرمایید:

شرکت فنی و مهندسی بلندپروازان پویا (تاسیس 23/11/92) دارای محصول دانش بنیان آب شیرین‌ن BWD - عضو ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی - مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس

درباره اختراع خود توضیح دهید؟

تولید آب شیرین از آب دریا برای مصارف آشامیدنی، استحمام و شستشوی ملوانان شناورها با قابلیت استفاده از حرارت تلف شده در موتور یا منبع حرارتی مجزا گازی یا گازوئیلی (با توجه به ظرفیت آب مورد تقاضا) است.

اختراع شما در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟

صنعتی و تجاری سازی محصول انجام شده و برای استفاده لنج‌های صیادی برای تولید و تامین آب مورد مصرفی مورد نیاز خود با تصفیه و نمک زدایی کردن آب دریا در حال فعالیت هستیم در همین خصوص با استفاده از مصرف انرژی کمتر و توان تولیدی بالاتر توانستیم 80 درصد آب را تسویه کنیم، در فرآیند کار دستگاه‌های آب شیرین کن که در خشکی کار می‌کنند، علاوه بر آب، نمک هم به عنوان یک محصول جنبی تولید می‌شود. این مجموعه علاوه بر اینکه مجوزهای لازم را از سازمان استاندارد و وزارت بهداشت اخذ کرده است، کماکان در اخذ مجوز سوخت از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با مشکلاتی مواجه است.

دستگاه های آب شیرین کن دو نوع گازی و گازوئیل سوز است و برای شناورها باید از دستگاه گازوئیل سوز استفاده کنیم. اما به دلیل مشکلات مجوز، تامین سوخت برای دستگاه‌ها مشکل است.

در بحث تجاری سازی کاری انجام شده است؟

در دور نخست بازاریابی و فروش محصول لنج داران صیادی انتخاب شده‌اند که با مشکلات عدیده‌ای در تامین آب آشامیدنی مواجه هستند که هم اکنون یک محصول به عنوان نمونه برای یک لنج صیادی مستقر در اسکله جفره بوشهر نصب شده و نزدیک به یک سال است که از آن استفاده می‌کند و از آن کاملا راضی است.

چه سازمان‌ها و اشخاصی در تحقق اهداف شما همراهتان بودند؟

بسیج علمی و پژوهشی سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر، پارک علم و فناوری خلیج فارس ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همراه ما در اجرای این طرح بوده‌اند.

این اختراع شما تا چه میزان می‌تواند مشکل کم آبی را در استان برطرف کند؟

در گام نخست که هدف تجهیز لنج های صیادی به این محصول هستند 66 میلیون لیتر درماه از آب مصرفی لنج‌های صیادی از روی دوش شرکت آب و فاضلاب استان برداشته می‌شود. که با تامین این آب کمک خوبی به منابع آبی استان می‌شود.

محصول شما در مقایسه با نمونه مشابه آن از چه امتیازاتی برخوردار است؟

این آب شیرین کن نمونه مشابهی ندارد و فقط تنها رقیب تجاری آن فناوری RO است که طبق جدول زیر از مزایای متعددی نسبت به فناوری RO بهره مند است:

 درباره جنبه اقتصادی و زیست محیطی این محصول توضیح دهید؟

•مزایای اقتصادی:

1)عدم نیاز به قطعات زودتعویض و تعمیر و نگهداری زودهنگام

2)تولید آب با هزینه بسیارکم

3)مصرف کم برق

4)کار کرد سیستم در دمای 60 تا 80 درجه و عمر بالای تاسیسات

5)امکان تولید آب با انرژی سوخت گاز و حتی گرمای بلااستفاده در تاسیسات صنعتی که بی رویه تلف میشود(مانند مشعل های صنایع نفت و گاز)

6)عدم رسوب و خوردگی بدلیل پلیمری بودن تمامی اجزا

•مزایای زیست محیطی:

1)عدم استفاده از مواد شیمیایی

2)عدم استفاده از گازهای گلخانه

3)قابل استفاده از انرژی های حرارتی تلف شده در تاسیسات صنعتی

4)رعایت مسائل زیست محیطی درخصوص میزان شوری و دمای پساب تخلیه شده در دریا

 

تلخابی که به عنوان پساب از دستگاه های آب شیرین کن باقی می‌ماند، بسیار گرم تر و شورتر از آب معمولی دریا است که دوباره وارد دریا می‌شود، آیا این موضوع خطری برای دریا محسوب نمی‌شود؟ شما چگونه این مشکل را برطرف می‌کنید؟

در سیستم آب شیرین کن BWD از جریان آب کندانسور که نسبت به پساب حجم بسیار زیادی می‌باشد با آب پساب ترکیب می‌شود که سبب خواهد شد هم دما و هم شوری آبی که در دریا تخلیه می‌شود، کاسته شود و به دما و میزان شوری مطلوب برسد.

این دستگاه‌ها برای فعالیت به انرژی زیاد نیاز دارند که تولید این انرژی انتشار گازهای گلخانه‌ای را به همراه دارد، برای رفع این مشکل چه راهکاری دارید؟

در پروسه کارکرد این فناوری از گاز گلخانه‌ای استفاده نشده است و همچنین راه‌های متعددی برای تامین انرژی حرارتی این فناوری امکان پذیر می‌باشد، برای مثال:

1)گاز طبیعی

2)حرارت تلف شده در صنایع صنعتی

3)کوره خورشیدی

وزیر نیرو در مرداد ماه سال 97 اعلام کرد 20 هزار میلیارد ریال برای آب شیرین‌کن ها سرمایه‌گذاری می‌شود. آیا شما هم از این سرمایه‌گذاری بهره مند شده اید؟

خیر

نقش آب شیرین کن ها در حوزه کشاورزی به چه میزان است؟

با توجه به تغییرات اقلیمی در منطقه و کمبود آب در تمامی بخش‌ها، کشاورزی و صنعت به ناچار بسوی استفاده از سیستم های تصفیه و نمک‌زدایی آب ترغیب می‌شوند، که باتوجه به شرایط استان بوشهر، مزارع پرورش میگو و گلخانه و مزارع کشت گوچه فرنگی از متقاضیان عمده در بخش کشاورزی به آب شیرین کن‌ها هستند.

تاکنون در زمینه اشتغال‌زایی درباره این محصول کاری انجام شده است؟

بله 11 نفر بصورت مستقیم که تماماً نیروی جوان و تمامی تحصیل کرده یا دانشجو و حدوداً 20 نفر غیر مستقیم با ما در ارتباط هستند.

چه مشکلاتی برای اجرایی کردن طرحتان داشتید و چگونه آن را حل کردید؟

با توکل به خدا و بهره گیری از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و حمایت علمی، مشاوره‌ای و معنوی بسیج علمی و پژوهشی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر و پارک علم و فناوری خلیج فارس، البته هنوزمشکلات اداری درخصوص تجاری‌سازی محصول وجود دارد که انشاالله با توکل به خدا و حمایت‌های بسیج علمی و پژوهشی سپاه امام صادق استان بوشهر حل خواهد شد.

درباره بیانیه گام دوم انقلاب، وظیفه شما در این راستا چیست؟

عمل به رهنمودهای کلیدی رهبر فرزانه انقلاب درخصوص پیشبرد نظام اسلامی با هدف پیشبرد موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت های حیاتی و اقتصادی و عمرانی وظیفه ما جوانان است که با به شکوفایی رسیدن شرکت دانش بنیان بلند پروازان پویا متشکل از جوانان انقلابی و تلاش مستمر درخصوص توسعه فناوری‌های نوین تصفیه و نمک زدایی آب جهت مصارف صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی کشور نقش خود را بهتر از قبل نشان خواهیم داد و در پیشرفت کشور عزیزمان ایران قدمهای موثری خواهیم برداشت و از تحریم‌های دشمن نخواهیم ترسید و هیچ مشکلی نمی‌تواند ما را از رسیدن به اهداف بزرگمان نا امید سازد.

نظر شما به عنوان یک فرد نخبه درباره راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی کشور چیست؟

1-توجه و عمل به رهنمودهای رهبرفرزانه انقلاب

2-استفاده از ظرفیت عظیم نیروهای انقلابی

3-تکیه بر جوانان با استعداد، پر انرژی و مدتین ایرانی

4-توجه به ظرفیت های داخلی کشور مانند منابع، معادن و ذخایر داخلی کشور و اجتناب از خام فروشی منابع

برای جوانانی که قصد دارند در این عرصه فعالیت کنند چه توصیه‌ای دارید؟

با توکل به خدا، پشتکار و استفاده از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، حمایت های مشاوره‌ای، مالی، معنوی و زیرساخت های ایجاد شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی هر ایده‌ای قابل اجراست و موفقیت ازعان جوانان انقلابی و ایرانی است.

ارسال نظرات