آیت الله «محمدرضا ناصری» نماینده، ولی فقیه در استان یزد سبک معماری سنتی یزد را سبکی مورد توجه همه دانست و خاطرنشان کرد: من به نظام مهندسی تاکید کردم که باید نسبت به سبک معماری در یزد تغییر نظری صورت گیرد.
کد خبر: ۹۱۴۶۰۶۹
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در دیدار مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور، معاون استاندار یزد، اعضای شورای شهر و شهردار جدید یزد با وی، با اشاره به اینکه شهرداری و حقوق شهروندی مربوط به همه مردم است و نمی‌توان بر اساس حرف این و آن مسائل را به پیش برد اظهار داشت: مسئولان مدیریت شهری باید به تمام شهر نگاه یکسان داشته باشند و خدمات به همه ارائه کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که حتما باید در شهر رعایت شود، حفظ چهره خوب و سنت‌های نیکویی است که در سطح شهر یزد وجود داشته و نشان‌گر میراث گران‌بهایی است که از پیشینیان به جا مانده است.
نماینده، ولی فقیه در استان یزد سبک معماری سنتی یزد را سبکی مورد توجه همه دانست و خاطرنشان کرد: من به نظام مهندسی تاکید کردم که باید نسبت به سبک معماری در یزد تغییر نظری صورت گیرد.
ناصری یزدی افزود: در گذشته پیشینیان ما اقدام به ساخت بازاری به بزرگی بازارخان یزد کردند که در طول روز به هیچ عنوان نیاز به روشنایی نداشت و در گرما و سرما هم عایق بسیار خوبی بوده و مصرف انرژی در این بازار به میزان بسیار کمی بوده است.
امام جمعه یزد ادامه داد: با وجود بهره‌مندی استان یزد از چنین سبک ارزشمندی، الان در همین استان یک پاساژ می‌سازند که در طول روز باید چندین هزار لامپ در آن روشن باشد و اگر هم برق برود کلا کار در این پاساژ‌ها تعطیل می‌شود.
وی عنوان کرد: در ارتباط با ساختمان سازی شهر باید چهره و ظاهر اصیل یزد حفظ شود و نظارت لازم به عمل آید تا نسبت به رعایت آن همه حساسیت داشته باشند.
نماینده، ولی فقیه در استان یزد رعایت مصرف انرژی در ساختمان‌های یزد را مربوط به تمام بنا‌ها دانست و عنوان کرد: در منازل و سایر ساختمان‌ها هم اصلا در طول روز نیاز به مصرف برق نبود و حتی منازل به گونه‌ای ساخته می‌شد که در زمستان نیاز به گرمایش نداشت و در تابستان‌ها هم خنکی لازم در این ساختمان‌ها بود.
ناصری یزدی خاطرنشان کرد: همین معماری در بحث ساختمان‌های آموزشی هم در گذشته وجود داشت و بر اساس سبک حیاط مرکزی، مدارس به گونه‌ای ساخته می‌شد که نه تنها برای همسایگان سختی و آزاری به دنبال نداشت بلکه هیچ اشرافی هم از خارج مدرسه به داخل وجود نداشت و به این ترتیب دانش‌آموزان در ساعت تفریح آزاد بودند.
امام جمعه یزد یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شهر یزد را مذهبی بودن آن دانست و عنوان کرد: این ویژگی شهر یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید نسبت به حفظ آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد و به هیچ عنوان کاری نکنیم که این ویژگی یزد خدشه‌دار شود.
انتهای پیام/
ارسال نظرات