مدیر کل میراث فرهنگی لرستان از کشف شواهد فرهنگی، ابزارهای سنگی، پیکرگ گلی، بقایای استخوانی و قطعات سفالی از هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد در کوی «کیوان» شهرستان ازنا خبر داد.
کد خبر: ۹۱۴۶۲۶۰
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، سید امین قاسمی از کشف شواهد فرهنگی از هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد در ازنا خبر داد و گفت: در حین انجام عملیات عمرانی در کوی «کیوان» شهر ازنا و نمایان شدن آثار تاریخی، بلافاصله عملیات عمرانی مذکور متوقف شد.

وی افزود: به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر و مشخص کردن وضعیت دوره های کوی کیوان کاوش نجات بخشی به منظور لایه نگاری اضطراری، تخلیه دستکند و تعیین عرصه و حریم تپه کوی کیوان ازنا با مجوز از پژوهشکده باستان شناسی از تاریخ ۰۵/‌۰۳/‌۱۳۹۸‬ به مدت ۴۵ روز آغاز شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه در طی این کاوش لایه ها و آثار متنوعی فرهنگی بدست آمده است، تصریح کرد: ساختارهای معماری، ابزارهای سنگی، پیکرک گلی، توکن های شمارشی، بقایای استخوانی (انسانی و جانوری) مهر مسطح سنگی، اثر مهر و قطعات سفالی مربوط به هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد بخشی از یافته های فرهنگی در تپه کیوان است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز گفت: براساس بررسی سطحی و داده های حاصل از کاوش قدمت این تپه از دوران مس سنگی میانه تا اسلامی است.

زهرا بهاروند نمایان شدن بخشی از سازه دستکند مربوط به دوره تاریخی را از دیگر یافته های این کاوش نجات بخشی دانست.

ارسال نظرات