افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های هسته ای، هوا فضا و فرهنگی در سنندج

نمایشگاه دستاورد‌های هسته ای، هوافضا و فرهنگی برای اولین بار در استان کردستان افتتاح شد.
کد خبر: ۹۱۴۶۲۸۱
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  بهمن مرادنیا استاندار کردستان ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هسته ای، هوافضا و فرهنگی که در سنندج برگزار شد اظهار کرد: دشمنی‌هایی که آمریکا و اسراییل به مقابله با آن‌ها پرداختند بحث فناوری هسته‌ای است و اینکه دانشمندان ما را ترور کردند نشان از این است که راه درست را انتخاب کرده اند.

وی گفت: دشمنی‌های آمریکا نشان این است که فرزندان، نخبگان و دانشمندان ما کاری را شروع کرده اند که راه صحیح و باعث برکت انقلاب اسلامی است و امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود تا دانشجویان و فرهیختگان این استان از این فرصت استفاده کنند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی شاهرودی نماینده، ولی فقیه کردستان اظهار کرد: قرآن کریم یک معجزه‌ی الهی است و به تعبیری هیچ‌تر و خشکی نیست که در قرآن نباشد بلکه به همه مسائل اشاره دارد.

وی گفت: بحث انرژی هسته‌ای دارای اهمیت بی شماری است چرا که آمریکا تلاش می‌کرد که هسته‌ای تنها در انحصار خود باشد و ایران توانست این انحصار را بشکند و همین سبب عصبانیت غرب شده است و این جزء افتخارات ماست.

دکتر علی اصغر زراعان معاون سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه اظهار کرد: وظیفه اصلی سازمان انرژی اتمی انرژی پاک است که این گناه نیست بلکه می‌خواهیم دست به بیگانگان دراز نکنیم چرا که تمام دولت‌ها از ابتدا تاکنون از این فناوری حمایت کرده‌اند تا اینکه به این مقطع از تاریخ رسیده‌ایم.

وی گفت: در شرایطی که دوستان دم می‌زدند و انرژی اتمی را باور نداشتند امروز شرمنده هستند، بعد از برجام در برخی از جا‌ها شتاب گرفته‌ایم و در برخی جا‌ها قوت گرفته‌ایم و همینکه سازمان انرژی اتمی صلح‌آمیزبودن فعالیت هسته‌ای ما را اعلام می‌کند، اما دشمنان آن را به حاشیه می‌برند دشمنای آن‌ها را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در فوردو ۷۲۰ سانتریفوژ فعال بود که اکنون به یک هزار و ۴۸ سانتریفیوژ رسیده است، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز در حوزه ایزوتوپ‌های پایدار دوازدهمین کشور دارای این تکنولوژی است.

زارعان با اشاره به اینکه در تشخیص و درمان سرطان گام‌هایی خوبی برداشته ایم، افزود: سال ۹۵ مصوب شد فعالیت در زمینه اقدامات کوانتومی (ریز اتم ها) آغاز شود و امروز در حال کار بر روی آن هستیم.

زارعان با اشاره به توانایی‌های مختلف دستیابی به فناوری انرژی اتمی در کشورمان افزود: در حوزه شناسایی سنگ معدن، طلا، نقره و حتی آب تا عمق چهار هزار متر داخل زمین را اسکن می‌کنیم و تاکنون ۸۵ درصد کشور اسکن شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: می‌توانیم سالانه تا ۵۰ تن اورانیوم را از زمین استخراج و به کیک زرد تبدیل کنیم.

این نمایشگاه در ۴۰ غرفه فرهنگی، دستاورد‌های صنعت هسته‌ای از جمله تولید کیک زرد، آب سنگین اراک، مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور به مناسبت کنگره ملی ۵۴۰۰ هزار شهید استان کردستان برپا شده است و تا ۳۰ خرداد ماه برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات