خبرهای داغ:
بیشتر رژیم‌های کاهش وزنی که این طرف و آن طرف می‌بینید دارای توصیه‌های نادرستی هستند که شما را به اشتباه می‌اندازند.
کد خبر: ۹۱۴۶۳۷۸
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، قرص‌های لاغری، رژیم‌های پاکسازی و گجت‌های ورزشی مُد روز شما را به هدفی که دارید نمی‌رسانند. در واقع اغلب این‌ها بیشتر مضرند تا مفید؛ اما فقط همین نیست! توصیه‌های نادرست می‌توانند سبب شوند سلامتی‌تان آسیب جدی ببینید و از تلاش‌های بی‌نتیجه، خسته و ناامید شوید.

در ادامه برخی از عملکردهای اشتباهی که هنگام کم کردن وزن مرتکب می‌شوید را آورده‌ایم، با ما همراه باشید.

چند بار در روز خود را وزن کردن
پژوهش‌ها نشان می‌دهند هر روز یا دست‌کم هر هفته خود را وزن کردن کمک می‌کند اندک افزایش وزنتان ناگهان جمع نشود و تبدیل به عدد بزرگی نشود؛ اما چند بار طی یک روز خود را وزن کردن می‌تواند تبدیل به یک وسواس نسبت به عددهای ترازو شود. بهترین کار این است که بیشتر از یک بار در روز خود را وزن نکنید، که معمولاً باید صبح به محض بیدار شدن از خواب باشد. وزن طی روز نوسانات قابل توجهی دارد که محتوای سدیم رژیم غذایی‌تان، آخرین بار کِی غذا خوردید، آخرین بار کِی دفع داشتید و اینکه آیا غذای حجیمی خورده‌اید در آن دخیل‌اند. وزن خانم‌ها طی ماه نیز به دلیل سیکل قاعدگی نوسان دارد. همچنین یادتان نرود که وزن بدن چیزی از ساختار بدنی‌تان فاش نمی‌کند. ابزار بهتری که می‌توانید از آن برای سنجش میزان چربی بدنتان کمک بگیرید کالیپر است. پس این‌قدر نسبت به ترازو حساسیت به خرج ندهید!

وسواس نسبت به کالری شماری
دست از محاسبه و شمارش کالری هر چیزی که می‌خورید بردارید! در عوض روی کیفیت غذایی که می‌خورید تمرکز کنید. حساسیت نشان دادن نسبت به تعداد کالری‌ها در بهترین حالت، زندگی را برایتان ناخوشایند می‌کند و به مرور زمان می‌تواند شروع اختلال خوردن باشد. تغییراتی که ایجاد می‌کنید باید متناسب با سبک زندگی شما و تداوم پذیر باشد. آیا تا آخر عمرتان می‌توانید کالری هر چیزی که می‌خورید را حساب کنید؟ مطمئناً نه! پس عادات سالم تغذیه‌ای و ورزشی برای خود ایجاد کنید که بتوانید با آن‌ها زندگی کنید و فواید بلندمدتی برای سلامتی روح و جسمتان داشته باشند.

نوشیدن نوشابه‌های رژیمی
نوشابه‌های رژیمی ممکن است بدون کالری باشند؛ اما از تأثیر شیرین‌کننده‌های مصنوعی این نوشابه‌ها بر میکروبیوم روده‌ها بی‌خبریم. برخی مطالعات نشان می‌دهند این شیرین‌کننده‌ها می‌توانند میکروبیوم روده را جوری تغییر دهند که مقاومت نسبت به انسولین ایجاد کنند و این به ضرر سلامت متابولیسم‌تان است. مطالعه‌ای دریافته افرادی که بیشتر از نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌کنند نسبت به بقیه، چربی شکمی بیشتری دارند و وزنشان نیز بالاتر است.

 

حساسیت زیاد نسبت به قند تا حدی که میوه از رژیم غذایی حذف شود
رژیم‌های کم کربوهیدرات که بدن را وارد فاز کتون‌زدگی می‌کنند این روزها شهرت زیادی دارند. طرفداران این نوع رژیم‌های غذایی عقیده دارند باید از مصرف هرگونه سبزی و میوه‌ی نشاسته دار پرهیز کنند و چربی زیاد و پروتئین در حد متوسط بخورند. خوردن میوه تقریباً در این رژیم‌ها منع شده است به جز مقدار کمی تمشک؛ اما شواهدی وجود ندارد که خوردن میوه‌های فیبردار علی‌رغم قند طبیعی که دارند منجر به افزایش وزن شوند. در واقع پژوهش‌ها حاکی از آن هستند افرادی که میوه و سبزی فراوان می‌خورند شاخص توده‌ی بدنی‌شان پایین‌تر است.


فیبر موجود در میوه‌ها کمک می‌کند قند خون و انسولین در حد متوسطی بالا بروند که نسبت به افزایش قندی که در اثر خوردن قند به تنهایی ایجاد می‌شود بسیار پایین‌تر است. ضمناً میوه‌ها و سبزی‌ها دارای ویتامین‌ها و املاح و فیتونوترینت‌هایی هستند که برای سلامتی بسیار مفیدند. میوه را به طور کامل و تغییر نیافته مصرف کنید؛ زیرا آبمیوه تقریباً هیچ فیبری ندارد. به طور کلی میوه باید همیشه بخشی از رژیم غذایی سالمتان باشد و این کربوهیدرات‌های تصفیه شده و غذاهای فست فود و هله‌هوله‌ها هستند که باید مصرفشان را بسیار محدود کنید.

اصلاً لب به غذاهای ناسالم نزدن
اگر سعی در کاهش وزن داشته باشید ممکن است نسبت به تمام غذاهایی که نمی‌توانید بخورید حساس شوید: نه به دونات و کلوچه و سیب زمینی سرخ کرده و سایر خوراکی‌های خوشمزه! بهتر است تا این حد روی نبایدها متمرکز نشوید تا خیلی زود هم دل‌زده نشوید. در عوض جایگزین‌های سالمی پیدا کنید؛ اما خوردن یک برش کیک در جشن تولد واقعاً هیچ ایرادی ندارد و یا هرازگاهی پاستا خوردن ضرری به شما نمی‌زند.


این‌قدر به خودتان سخت نگیرید و گاهی محدودیت‌ها را کنار بزنید. علم نیز از این توصیه پشتیبانی می‌کند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد گاهی محدودیت مصرف کالری را کنار گذاشتن (به‌صورت متناوب) و استراحت کردن و فاصله گذاشتن باعث می‌شود بهتر و بیشتر وزن کم کنید.

زیاد تمرین هوازی انجام دادن نسبت به تمرین قدرتی
خیلی وقت‌ها خانم‌ها در تلاش برای کاهش وزن، بیشتر تمرکز خود را روی تمرینات هوازی می‌گذارند تا تمرینات قدرتی. باور این افراد بر این است که ورزش‌های هوازی بیشتر کالری می‌سوزانند و نهایتاً کاهش وزن بیشتری به دنبال خواهند داشت. این درست است که تمرینات هوازی با شدت متوسط کالری سوزی بیشتری نسبت به همان اندازه تمرینات قدرتی دارند؛ اما شما برای عضله سازی به تمرینات قدرتی هم نیاز دارید. یادتان باشد این وزن بدنتان نیست که اهمیت دارد بلکه ساختار بدنی‌تان مهم‌تر است. شما با تمرین هوازی هم چربی می‌سوزانید و هم عضله؛ اما تمرین قدرتی کمکتان می‌کند عضلات خود را حفظ کنید و هم‌زمان چربی بسوزانید. پس این‌قدر به تمرین هوازی توجه نشان ندهید که وقت و انرژی برای تمرین قدرتی برایتان باقی نماند. فراموش نکنید که عضله در زمان استراحت کالری می‌سوزاند، پس عضله بسازید و سود ببرید!

کلام پایانی
حالا دیگر می‌دانید بدترین عادت‌های کاهش وزن کدام‌اند و چرا فایده‌ای ندارند. بیشتر به سبک زندگی سالم فکر کنید تا روش‌های کاهش وزن و اینکه چه عادت‌هایی را می‌توانید ادامه دهید. در غیر این صورت وزن از دست رفته را خیلی زود برخواهید گرداند. از ترفندهای فوری اجتناب کنید و یاد بگیرید هوشمندانه‌تر انتخاب کنید، غذاهایی با ارزش غذایی بالا را برگزینید و بدنتان را فعال نگه دارید، نتیجه خواهید گرفت!

 

منبع: تبیان

ارسال نظرات
پر بیننده ها