یک نماینده مجلس گفت: در جنگ نابرابر و تحمیلی بسیاری از تهدیده را به فرصت تبدیل کردیمT بنابراین باید از فرصت تحریم‌ها هم نهایت استفاده را برای کاهش وابستگی بودجه به نفت داشته باشیم.
کد خبر: ۹۱۴۶۶۲۸
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان درآمدهای نفتی در بودجه را کاهش  و آن را به صفر رساند، گفت: سالها قبل رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که ای کاش روزی را داشته باشیم که در آن روز در  چاه‌های نفت را ببندیم و فروش نفت را به صفر برسانیم. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: متاسفانه اگرچه در رابطه با تحقق این فرمایش مقام معظم رهبری مطالبی مطرح شد، اما هیچ کدام از وعده‌های دولت‌های مختلف و مجلس در رابطه با این موضوع محقق نشد و در این مورد کوتاهی شده است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته مقام معظم رهبری برای کاهش درآمدهای بودجه از نفت  تاسیس صندوق توسعه ملی را پیشنهاد دادند، گفت: مقرر شد تا با تاسیس این صندوق 20 درصد از درآمدهای حاصل از نفت در آن ذخیره شود و به صورت پلکانی سالانه 3 درصد به این ذخایر اضافه شود تا آرام آرام وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد و حتی این وابستگی به صفر برسد. 

وی افزود: همچنین مقرر شد تا این ذخایر به صورت تسهیلات ارزی در اختیار تولید و رونق اقتصاد قرار گیرد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم باید 29 درصد از درآمد حاصل از نفت در صندوق مذکور ذخیره می‌شد که با درخواست دولت مقرر شد تا در راستای رفع برخی از مشکلات مالی دولت وقت به جای 29 درصد 20 درصد از درآمدهای نفتی آن را به صندوق واریز کند. 

موسوی لارگانی اظهار داشت: درخواست واریز 20 درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه  باز هم از سوی دولت دوازدهم مطرح شد و بنابراین افزایش 3 درصدی هم به تعویق افتاد تا جایی که صندوق توسعه ملی از هدف اصلی دور شد. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا در تلاش برای به صفر رساندن فروش نفت ایران است، گفت: تحریم‌ها از اول انقلاب تاکنون برای ما فرصت بوده و این تلاش آمریکا هم کمک ارزشمندی است تا بتوانیم در شرایط خاص وابستگی‌مان را از درآمدهای نفتی کاهش دهیم. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در جنگ نابرابر و تحمیلی بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم، بنابراین باید از فرصت تحریم‌ها هم نهایت استفاده را داشته باشیم، تا وابستگی به نفت را کاهش دهیم. 

وی گفت: نجات کشور از این بحران با حمایت از تولید داخلی و رونق تولید امکان پذیر است، اما تحقق رونق تولید هم با شعار دادن امکان‌پذیر نیست و باید زیرساخت‌های آن فراهم شود. 

ارسال نظرات