رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه "بطحایی" صریح در مقابله با سند ۲۰۳۰ موضع‌گیری و از ارزش‌های اسلامی و انقلابی دفاع کرد که برخی از این اقدام خوششان نیامد، گفت: شعار مرگ مدرسه بی‌ریشه است.
کد خبر: ۹۱۴۶۶۵۱
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در دومین نشست  کارشناسی سازمان پژوهش‌وبرنامه‌ریزی آموزشی  با موضوع"  تبیین منطق و فرآیند باز آرایی تشکیلات " با اشاره به شرایط فعلی وزارت آموزش‌وپرورش و تاکید بر اینکه  تغییرات مدیریتی نباید خللی در کار ایجاد کند، اظهار کرد: متاسفانه آقای بطحایی کناره‌گیری کرد، ایشان فردی سخت‌کوش، انقلابی و معتقد به تحول بود.او بسیار صریح و با قدرت در مقابله با سند 2030 موضع‌گیری و از ارزش‌های اسلامی و انقلابی دفاع کرد که برخی از این اقدام خوششان نیامد البته مجموعه آموزش و پرورش از کناره‌گیری ایشان راضی نبودند.

وی ادامه داد: گام‌های مهمی مانند  طرح بوم و مدرسه محوری در  زمان وزارت آقای بطحایی تبیین و آغاز شد که امیدواریم  از این پس نیز این طرح‌ها تداوم داشته باشد در حال حاضر سازمان پژوهش مسئول شورای راهبری طرح بوم است و باید راهنمای اجرای طرح را برای دوره‌های مختلف در مدارس دخترانه و پسرانه تدوین شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تغییر و تحولات و جابه جایی مدیران بیان کرد: این جابجایی‌ها نباید لطمه‌ای به کار ما بزند، در حال حاضر مشغول آماده‌سازی برنامه درسی و تهیه ملزومات  آن از قبیل کاغذ برای سال 99 هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در راستای بهره مندی از اجرای کامل برنامه درسی و به اقتضای اسناد بالا دستی در طراحی ساختار جدید برای سازمان به یک اقناع حداکثری برسیم و در معاونت توسعه و پشتیبانی این کار به جدیت در حال پیگیری است، گفت: آنچه امروز داریم کافی نیست و موضوعی که در سند نقشه جامع علمی کشور نیز بر آن تاکید شده است؛ لزوم عدم تفکیک بین نظر و عمل است اما  در نگاه اسلامی ما، برای یک کارگر ساده بهره‌مندی از اخلاق و توانمندی فکری به اندازه یک متخصص یا مجتهد لازم  است، فطرت الهی مرز نمی‌شناسد  نظام تعلیم و تربیت اسلامی ما نظامی است که نگاهش به همه یکسان است.

حجت‌الاسلام ذوعلم ادامه داد: در نگه‌داشت هنرجویان در مدارس فنی و کارو دانش نیز همین نگاه حاکم است. وقتی کسی از  پایه نهم متوسط به هنرستان میرود به معنای ضعیف بودن وی نیست بلکه او نسبت به قدرت ذهنی، توانایی مهارتی و عملی بالاتری دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه هر 5 عنصر علم، تعقل، تفکر؛ عمل و اخلاق بر مبنای فلسفه انسان شناسی استوار هستند، گفت:  باید اهداف خود را در عمل  و برنامه ریزی در راستای اسناد تحولی که بر مبنای همگامی با غایت هستی و فطرت الهی تدوین شده اند تبیین کنیم. بر این اساس در اولین گام  مجزا بودن دو دفتر تالیف نظری و فنی و حرفه ای  محل اشکال است و باید آن را اصلاح کرد.

مشاوران مدارس هم روی خوشی به رشته‌‌های هنرستانی نشان نمی‌‌دهند

 ذوعلم با تاکید بر اصل یکپارچگی و لزوم به هم پیوستگی فرایند تحصیلی دانش‌آموزان در طول 12 سال مدرسه، بیان کرد: این سیر در متوسطه نظری رعایت شده و روی یک ریل ثابت در جریان است اما متاسفانه با ورود دانش آموزان شاخه فنی و کار دانش به هنرستان‌ها در یک ریل متفاوت قرار می‌گیرند تا حدی که حتی مشاوران تحصیلی در مدارس هم روی خوشی به این رشته‌ها نشان نمی‌دهند و آن را مسیر ثانویه می‌دانند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: یادگیری قرآن و یا فرهنگ و هنر فقط نباید در یک کتاب خاص تجمیع شود و باید در تمام کتاب‌های درسی ما موج بزنند و وحدت حقیقی در جان دانش‌آموزان ما رقم زده شود دانش‌آموزان باید پیام‌های نانوشته سازمان پژوهش را در تمام رویکردها و محتوای خروجی دریافت کنند و برای یک زندگی ذوابعاد  آماده شوند.

 ذوعلم تاکید کرد: اگر فرض کنیم سازمان پژوهشی وجود ندارد و فرهنگ سازمانی ما نیاز به اصلاح دارد اولین فکری که به ذهن متبادر می شود این است که: باید دفتری داشته باشیم که مدرسه محوری را کارشناسی کند؛ باید ببینیم چقدر مدارس امروز با اسناد تحولی مطابقت دارند. ما یقین داریم نهاد مدرسه نهاد ماندگاری است و انبیاء پایه گذار مدرسه بودند، مدرسه سه رکن اصلی: جمع محوری، معلم محوری و آموزش محوری را در خود دارد. کارکرد مسجد نیز در فرهنگ و ادبیات ما بخش زیادی مشابه کارکرد مدرسه است، در مساجد امام جماعت احادیثی می‌گوید که جنبه آموزشی دارد، در واقع وقتی با هم هستیم بهتر یاد می‌گیریم.

شعار مرگ مدرسه بی‌ریشه است

وی تصریح کرد: شعارهایی مثل مرگ مدرسه بی ریشه بوده و استدلال استواری بر آن نیست اما اینکه مدرسه ما الان در چه جایگاهی است باید مورد  بحث و بررسی باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه به ساحت‌های شش‌گانه در سند تحول بنیادین اشاره و بیان کرد: در حال حاضر فقط بر روی ساحت علم و فناوری تاکید شده است و 5 ساحت‌دیگر مغفول بوده و به حاشیه‌نشین رفته‌اند. در حالی که ساحت تربیتی، اعتقادی و اخلاقی باید مقدم بر همه مطرح و تامین می‌شد.

ارسال نظرات