در گفتگو با نخبه جامعه پزشکی استان مرکزی مطرح شد: (بخش دوم)
عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی در گفتگو با خبرگزاری بسیج استان مرکزی بخشی از دستاوردهای پزشکی چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی و درمانی تشریح کرد.
کد خبر: ۹۱۴۶۶۵۹
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی کشور خبرگزاری بسیج، مریم غفاری از نخبگان بسیجی و عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ با اشاره به موضوع امید به زندگی گفت:مهمترین اتفاق در حوزه پزشکی پس از انقلاب افزایش امید به زندگی از ۵۷ سال به ۷۷ سال از اقدامات مهم نظام سلامت است که نتیجه راه اندازی و استقرار نظام خدمات بهداشتی از طریق خانه های بهداشت و شبکه های بهداشت در کشور، بهبود تمامی شاخص های بهداشتی، کاهش مرگ و میر بیماریهای واگیر و تأمین نیازهای درمانی در داخل و گسترش توریسم درمانی در ایران است.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمنان در بحث دارویی افزود:با وجود تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران حتی در دارو و تجهیزات پزشکی رتبه ایران از نظر سن امید به زندگی در چهار دهه گذشته از رتبه ۱۴۲ به ۶۳ در بین کشورهای دنیا صعود کرده است.

وی در این خصوص ادامه داد: نجات ۲۲۰۰ نفر در مقابل بروز عوارض عقب ماندگی ذهنی در طرح کم نظیر غربالگری کم کاری تیروئید در یک میلیون نوزاد در شرایط تحریمی از دستاوردهای ویژه انقلاب اسلامی است.

غفاری پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه روستاییان افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران در بعد عدالت اجتماعی در حوزه سلامت دانست و گفت:امروز ایران جزو کشورهای برتر جراحی قلب در دنیا است و جزو معدود کشورهایی است که عمل پیوند قلب در آن صورت می گیرد 140 عمل پیوند قلب در کشور کارنامه درخشان جراحی قلب در ایران و جهان است.

وی با بیان اینکه بانک قرنیه در جمهوری اسلامی یکی از بهترین بانک های قرنیه دنیاست و ظرف ۲۴ ساعت در مورد نظر بیمار آماده می شود تصریح کرد: همچنین ایران در تولید بیش از ۹۵ درصد از داروهای مصرفی خودکفاست و از صادرکنندگان دارو است که قبل از انقلاب فقط ۲۵ درصد داروها آن هم ساده و دم دستی در داخل تولید می‌شد.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی با تأکید بر اینکه خون مردم ایران سالم ترین خون اهدایی در جهان محسوب می‌شود گفت: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که مردم خون را رایگان اهدا و دریافت می‌کنند.

وی در خصوص گروهای بسیج جامعه پزشکی عنوان کرد: عملکرد گروه های جهادی بسیج سازندگی و اعضاء جامعه پزشکی دستاورد بزرگ جمهوری اسلامی در تکمیل حلقه خدمات بهداشتی و درمانی کشور است.

غفاری با بیان اینکه قبل از انقلاب شهرهای دارای بیمارستان ۳۷ درصد و پس از انقلاب به ۹۷ درصد رسیده است و تعداد تخت ها از ۵۵ هزار به ۱۴۸۰۰۰ رسیده گفت: ایران در ارتوپدی و پیوند اعضا رتبه چهارم دنیا و تولید داروی بیماری های خاص رتبه هفتم و در درمان ژنتیک رتبه چهارم و جزو پنج کشور جهان در کاشت حلزون شنوایی است

وی با تأکید بر اینکه در ایران مرگ و میر مادران بر اثر زایمان کاهش یافته افزود: این اتفاق نادر یک پدیده و زبانزد عام و خاص خواهد شد که آمار قبل از انقلاب بالای 2000 مورد در ۱۰۰ هزار زایمان و در سال ۲۰۱۵ کمتر از ۲۰ مورد در ۱۰۰ هزار زایمان است.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی تصریح کرد: ایران پیشتاز مراقبت ،درمان و پیشگیری از صدمات مصدومین ناشی از آثار مخرب جسمی و روانی به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط جنگ افروزان در دنیاست.

وی با اشاره به سایر نوآوری های و اختراعات پزشکی گفت: تولید رده سلولهای بنیادی با تلاش دکتر سعید کاظمی آشتیانی در سال ۸۲ به نتیجه رسید، تزریق سلولهای شوآن برای ترمیم آسیب های نخاعی و تولید دستگاه شتاب‌دهنده خطی ایرانی برای تشخیص و درمان سرطان در کشور ساخته شد از جمله این دستاوردها هستند.

غفاری در این خصوص تصریح کرد: تولید داروی زخم بیماران دیابتی دارویی به نام آنژی پارس گیاهی، تولید داروی گیاهی درمان ایدز به نام آیمود در سال ۱۳۸۴ و نانو کریستال های موثر در ترمیم بافت های آسیب دیده داخل بدن از جمله دستاوردهای مهم کشور در حوزه مهندسی بافت از دیگر دستاوردهای شاخص هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انقلاب دانه ونهالی بودکه در سرزمین ما افشانده شد ویک شجره طیبه مقدس به وجود آورد طبیعی است شجره طیبه ای که از بذرانقلاب به وجود آمده است آثار وبرکات مختلف ومتناوبی خواهد داشت وما هنوز به اهداف و آرمانهای انقلاب نرسیده ایم و فاصله زیادی با آن داریم که امید است با همت وتلاش مضاعف مردم ومسئولین وتحت توجهات خاص حضرت ولی عصر(عج)وزعامت و رهبری هوشمندانه فرماندهی معظم کل قواحضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) به اهداف عالیه ی انقلاب امام خمینی(ره) دست پیدا کنیم.

 اخبار مرتبط:

دستاوردهای پزشکی و درمانی چهل ساله انقلاب در گفتگو با نخبه جامعه پزشکی استان- بخش اول

 

ارسال نظرات