نگاه تایم به ماجرای ناو سناتور جان مک‌کین
انگار ترامپ هر چند روز یک بار باید بحران و حاشیه و جنجالی جدید بسازد. یکی از جدیدترین نمونه‌های بحران‌سازی ترامپ را اواخر هفته گذشته شاهد بودیم- که با افشا و انتشار دستور او مبنی بر این‌که نام سناتور جان مک‌کین باید از انظار دور نگه داشته شود، خبرساز شد.
کد خبر: ۹۱۴۶۶۹۵
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج از تایم؛ این دستور نامتعارف باعث شد تا نامزد مقام ریاست پنتاگون در این اولین روزهای نامزدی برای این سمت در موقعیت دشواری قرار گیرد و ناچار به ایستادگی مقابل کاخ سفید و صدور این دستور شود که « کاخ سفید  سیاسی‌سازی ارتش را تمام کند»، که آگاهان امر این را موقعیتی دشوار برای پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع این کشور نامیدند که تقصیر دولت ترامپ بوده و درواقع ترامپ یکبار دیگر دست به تولید بحران و جنجالی زده که می‌شد به راحتی از آن اجتناب شود.

لولیتا سی.بالدور نویسنده تایم در مطلبی که در پی می‌آید، نگاهی انداخته به روند حوادث در جریان این بحران و دلایلی که موجب شد شاناهان و ترامپ رودرروی هم قرار گیرند…

پنتاگون به کاخ سفید گفته که سیاسی‌کاری را در ارتش تمام کند. این اتفاق زمانی رخ داد که رسانه‌ها نوشتند که دولت ترامپ خواسته که نام ناو نظامی جان مک‌کین در طول روزهای دیدار اخیر دونالد ترامپ از ژاپن خارج از دید و به‌عبارت بهتر دور از انظار باشد؛ که این دستور به‌عنوان حذف نام سناتور سابق تعبیر شده است. رسانه‌ها عکسی منتشر کردند که نشان می‌داد پارچه بزرگی جلوی نام مک‌کین بر روی کشتی جنگی انداخته شده است. این اقدام که به‌دلیل اختلاف ترامپ و سناتور مک‌کین بود، واکنش‌های بسیاری به‌وجود آورد، ازجمله از سوی نامزد اصلی ریاست پنتاگون که به این امر اعتراض کرد!

یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا گفت که پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع این کشور ضمن اعتراض به این اقدام  در نامه‌هایی رسمی به واحدهای نظامی درخواست کرده که در آینده از چنین مسایلی اجتناب کنند. دستوری صریح؛ که زمانی در دستور کار قرار گرفت که ای‌میل کاخ سفید به ناو نظامی سناتور جان مک‌کین که درخواست اختفای نام این ناو را در روزهای دیدار دو هفته پیش ترامپ از ژاپن می‌کرد، رسانه‌ای شد و سیلی از اعتراض و انتقاد را موجب شد.

البته ترامپ که مدت‌های مدیدی با سناتور مک‌کین (کاندید ریاست‌جمهوری و رقیب اصلی باراک اوباما) برخوردهای خصمانه‌ای داشته، صدور این دستور را تکذیب کرده و گفته که چیزی درباره صدور این دستور نمی‌داند. اما در ادامه در یک موضع‌گیری عجیب که مثل اغلب واکنش‌هایش بحث‌انگیز شده، گفته که «شاید یک نفر که فکر می‌کرد من از مک‌کین خوشم نمی‌آید، این کار را کرده. نه؟ البته این موضوع را خوب فهمیده بوده»!

شاناهان زمانی‌که همراه با روزنامه‌نگاران آمریکایی در حال سفر به کره جنوبی بود، درباره این امر گفت که قصد ندارد درباره این موضوع نظارت پنتاگون را تشدید کند. او که نامزد ریاست پنتاگون است، علاوه بر ذکر این موضوع که در این‌باره با همسر مک‌کین هم حرف زده، گفت که برای واکنشی متناسب با این موضوع نیازمند اطلاعات بیشتری است، تا بفهمد دقیقا چه اتفاقی افتاده و افراد ناو مک‌کین در پاسخ به این درخواست چه کرده‌اند.

با این‌که معلوم نیست بعد از افزایش اطلاعات، گام بعدی شاناهان چه خواهد بود؛ اما یک مقام رسمی در وزارت دفاع آمریکا گفته که شاناهان در دستوری صریح از واحدهای نظامی خواسته از مسایل و موضوعات سیاسی دوری کنند. این مقام رسمی که نمی‌خواست نامش در گزارش ذکر شود، می‌گوید که هدف شاناهان از این موضع‌گیری تندوتیز اطمینان از رفع هر نوع ابهامی در مورد چگونگی رفتار واحدها و افراد نظامی در موقعیت‌های ویژه است و ارائه سرمشقی کامل برای نظامیان تا بدانند در صورتی که چنین درخواست‌هایی ازشان تکرار بشود، باید چگونه رفتار و پاسخ دهند.

صدور دستور اختفای ناو سناتور جان مک‌کین یکی از دستورات عجیبی است که در طول دوران ریاست‌جمهوری ترامپ پیش‌بینی‌ناپذیر از کاخ سفید صادر شده است. این اتفاق که در طول سفر شاناهان به آسیا رخ داد، شاید در موقعیت کاری این مقام دولتی که رسانه‌ها گفته‌اند در دولت ترامپ نقش آچار فرانسه را داشته، نقش مهمی داشته باشد. به‌خصوص که در این سفر شاناهان در تدارک حل مشکلاتی بود که میان آمریکا با چین و کره شمالی وجود دارد.

پاتریک شاناهان که از ابتدای سال در سمت سرپرست وزارت دفاع در حال فعالیت بود، چندی پیش از سوی ترامپ به‌عنوان نامزد رسمی وزارت دفاع معرفی شد. سخنرانی او در کنفرانس بزرگ امنیت ملی در سنگاپور از سوی رسانه‌ها اولین آزمایش بزرگ او در سمت جدیدش در سطح بین‌المللی عنوان شده است. اما از سوی دیگر گفته می‌شود ماجرای ناو مک‌کین آزمایشی بسیار بزرگ‌تر برای او بوده؛ با این‌که روشن نیست این موضوع چه تاثیری روی ادامه حضور او در دولت ترمپ خواهد گذاشت و آیا بررسی کارنامه او در سنا متاثر از این اتفاق خواهد بود یا نه.

نکته جالب در این میان عمق کینه‌ای است که دونالد ترامپ نسبت به جان مک‌کین در دل دارد. مک‌کین تا قبل از مرگ از منتقدان جدی ترامپ بود و به همین دلیل ترامپ نیز همیشه با انتقادهای تندوتیز به استقبال او می‌رفت و حتی یک‌بار هم درباره درباره او گفته بود که مک‌کین قهرمان جنگی نیست، چون زمان خدمت در ویتنام اسیر شده است و هیچ‌گاه یک اسیر نمی‌تواندقهرمان جنگی شمرده شود. دونالد ترامپ بعد از مرگ سناتور جان مک‌کین هم دست از حمله به او برنداشت و حتی در توئیتر نوشت که مک‌کین جمهوری‌خواه نبوده و برای تضعیف ترامپ و کاخ سفید با دموکرات‌ها همکاری داشته است.

 

منبع :شفقنا

 

ارسال نظرات