بانک مسکن اطلاعات تامین مالی دو ماهه اول ۹۸ را منتشر کرد
بانک مسکن اطلاعات تامین مالی بخش مسکن و ساختمان در دو ماهه اول سال ۹۸ را منتشر کرد.
کد خبر: ۹۱۴۶۸۷۹
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بر اساس نسخه جدید آمارهای منتشر شده از سوی اداره کل آمار و اطلاعات این بانک، طی دو ماهه اول امسال 52 هزار و 551 فقره انواع تسهیلات توسط این بانک به طیفی از متقاضیان -شامل تقاضای خرید ، تقاضای ساخت و ساز، تقاضای تعمیر منزل و ...-پرداخت شد.

این تعداد تسهیلات که طی ماه های فروردین و اردیبهشت سال 98 توسط بانک مسکن پرداخت شده است به مبلغی معادل 2 هزار و 204 میلیارد تومان ارزش ریالی داشته است.
جزییات اطلاعات مربوط به تسهیلات پرداخت شده در دو ماه اول امسال نشان می دهد: ترکیب پرداخت تسهیلات به دو دلیل «افزایش سقف فروش اقساطی» و همچنین «تغییر فاز معاملات خرید مسکن در شهرهای دارای جمعیت مختلف»، با تغییر چشمگیر روبرو شده است.
این تغییر در ترکیب پرداخت تسهیلات مسکن را می توان با مشاهده افزایش ارزش ریالی تسهیلات پرداختی در دو ماه اول امسال نسبت به دو ماه اول سال گذشته به رغم کاهش در تعداد تسهیلات پرداخت شده طی همین مدت، ردیابی کرد.
از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه 52 هزار و 551 فقره انواع تسهیلات توسط بانک مسکن در کل کشور پرداخت شد. سال گذشته در همین بازه زمانی –دو ماهه اول سال- بانک مسکن 54 هزار و 500 فقره انواع تسهیلات پرداخت کرده بود. در نتیجه مشخص می شود تعداد تسهیلات پرداختی طی دو ماه اول امسال 4 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 97 کاهش پیدا کرده است. اما به لحاظ ریالی، ارزش تسهیلات پرداختی 5 درصد افزایش پیدا کرده است.
طی دو ماهه اول امسال در مجموع 2 هزار و 204 میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک مسکن به متقاضیان مختلف پرداخت شد. این رقم در دو ماهه اول سال گذشته 2 هزار و 90 میلیارد تومان بوده است.
بنابراین محرز است به رغم آنکه تعداد تسهیلات پرداختی در بخش مسکن و ساختمان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده اما تسهیلات به لحاظ ارزش ریالی از رشد مثبت برخوردار بوده است.
بررسی های پایگاه خبری بانک مسکن در این باره نشان می دهد: تغییر در ترکیب پرداخت تسهیلات می تواند درجه رکود معاملات خرید مسکن در شهرهای مختلف باشد. متناسب با اوضاع رکود یا پیش رکود در معاملات خرید مسکن در شهرهای مختلف کشور، از آنجا که سقف تسهیلات خرید مسکن در شهرهای با جمعیت متفاوت، با یکدیگر فرق دارد در نتیجه بیشتر شدن حجم معاملات خرید مسکن در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک باعث می شود ارزش ریالی تسهیلات پرداختی در تیراژ کمتر، افزایش پیدا کند. این موضوع حالت عکس نیز می تواند داشته باشد.
به نظر می رسد با افزایش قیمت مسکن در عمده شهرهای کشور، واکنش سمت تقاضا به تورم در شهرهای کوچک، زودتر و بیشتر از شهرهای بزرگ باشد. در شهرهای کوچک با کمترین افزایش قیمت مسکن، کاهش معاملات ممکن است رخ دهد.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن دولت اخیراً بسته رونق مسکن که در بانک مسکن طراحی شده را مورد بررسی قرار دارد و آنطور که مسوولان بانک مرکزی و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده اند قرار است بزودی پیش نیازهای اجرای این بسته در بازار فراهم شود.

 
ارسال نظرات