زهرایی گفت: طرح جهاد همبستگی ملی نیز با تعامل دولت قرارداد ساخت 20 هزار منزل آسیب دیده را بین سازمان بسیج مستضعفین و بنیاد مسکن منعقد شد
کد خبر: ۹۱۴۷۰۶۱
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر، درباره اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده گفت: سیلی که از فروردین استان های کشور را در برگرفت تخریب های زیادی به همراه داشت و در استان خوزستان شاهد آب گرفتنی بودیم اما در استان لرستان، شاهد وقوع سیلی بودیم که به سرعت باعث تخریب بسیاری از منازل مسکونی گردید و ما باید مواجهه با بحران را به گونه دیگری تعریف می کردیم.
وی ادامه داد:سپاه و بسیج در موضوع زلزله کرمانشاه، تجربه ای در زمینه قرارگاه خدمات رسانی به مردم زلزله زده کسب نموده بودند و از همان تجربه در سیل استان های کشور استفاده نمودو با مستقر نمودن سپاه های استانی در مناطق سیل زده، خدمات رسانی به مردم آغاز گردید.
مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور تاکید کرد: بعد از سیل و با تاکید مقام معظم رهبری برای حضور نیروهای مسلح در مناطق درگیری سیل، استان های مختلف برای کمک به سیل زدگان معین شدند؛ تمام کمک های جمع آوری شده از اقلام ضروری و گروه های جهادی از مبدا استان ها هدفمند بر اساس نیاز به مناطق ارسال شد.
زهرایی گفت: سیل آسیب های زیادی داشت اما برکاتی نیز داشت ازجمله اینکه گروه های جهادی به منطقه اعزام شدند و مردم نیز با همکاری گروههای جهادی به کمک مردم شتافتند.
در طرح جهاد همبستگی ملی نیز با تعامل دولت قرارداد ساخت 20 هزار منزل آسیب دیده را بین سازمان بسیج مستضعفین و بنیاد مسکن منعقد شد، بسیج مستضعفین به عنوان متولی در منطقه انجام وظیفه کرد همچنین تطبیق منطقه جغرافیایی بین سپاه و بسیج انجام شد و سعی شده با استفاده از خلاء ها کمک ها انجام شود.
زهرایی گفت: با تعاملی که با بنیاد مسکن داشتیم و با آسیب شناسی های انجام شده، کار ساخت و ساز ها در سامانه عمران اجتماعی بارگذاری می شود.
وی با بیان اینکه در طرح جهاد همبستگی خیرین، با حق انتخاب مالک و با هماهنگی بنیاد مسکن قرارداد امضا و بارگذاری می شود، افزود: در این طرح برای ساخت خانه مسکونی، 30 میلیون تومان و برای تعمیر 7 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: با شناسایی واحدها در سامانه عمران اجتماعی کار تبلیغاتی انجام می شود برای سازمان ها و استان های معین سهمی برای کمک درنظر گرفته شده است.

زهرایی خاطرنشان کرد: بسیج محصول تفکر الهی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است که دستاورد‌های فراوانی را برای ایران اسلامی به همراه داشته است.

وی ادامه داد: سازمان بسیج و بسیجیان به ۲۲ قشر تقسیم شده و فعالیت آن‌ها محدود به یک حوزه نمی‌شود یکی از فعالیت‌های مهم بسیج پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و سوق دادن فعالیت‌های بسیجیان جوان به سمت مسائل است ما به دنبال نقش آفرینی بسیجیان در عرصه‌های مختلف هستیم. جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردمی است و نیازمند حضور پررنگ و متفکرانه بسیج و مردم شریف مان در حوزه‌های مختلف اندیشه‌های و اجرائی و عملی است، بخشی از این فعالیت‌ها در قالب بسیج سازندگی صورت می‌گیرد که ورای ساختار اداری و سازمانی است.

زهرایی سازمان بسیج سازندگی را تنها سازمان متولی حرکت‌های جهادی دانست و گفت: تقویت گروه‌های جهادی یکی از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب است و در حکم ایشان برای سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم بر افزایش و ساماندهی گروه‌های جهادی تاکید داشتند و این مهم یکی از مطالبات ایشان از بسیج و بسیجیان است بر همین اساس بیش از ۱۱ هزار گروه جهادی تاکنون تشکیل شده و در سراسر کشور در حال فعالیت و خدمت رسانی به مردم هستند ما تلاش کردیم و فعالیت‌های گروه‌های جهادی را هدفمند و جغرافیا محور کنیم.

وی در خصوص تلاش‌ها و فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی در راستای تحقق شعار سال نیز بیان کرد: بخش اعظمی از فعالیت‌های بسیج سازندگی معطوف به تولید و تکمیل چرخه تولید است هدف بسیج سازندگی کمک به دولت پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی است به همین دلیل در راستای پیشبرد این اهداف بیش از ۲۰۰ هزار نفر را تاکنون آموزش‌های ابتدایی اشتغال اشتغال‌های زود بازده داده ایم و بعد از اعطای گواهی نامه تخصصی مرحله سوم اعطای وام به این افراد است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: ما به دنبال تخصصی کردن گروه‌های جهادی هستیم تا متناسب با شرایط و نیاز کشور بتوانند اقدام کنند در همین راستا بیش از ۲۰۰ گروه جهادی در راستای اقتصاد مقاومتی در حال فعالیت هستند همچنین بنابراین نیازی که احساس شد پیش‌بینی کرده‌ایم هر شهرستان ۱ گروه جهادی واکنش سریع داشته باشد تا با اعلام نیاز گروه‌ها بتوانند در منطقه هدف حضور یافته و نیاز‌های جامعه هدف را پوشش دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات سازمان بسیج سازندگی در حادثه سیل اخیر اشاره کرد و گفت: در حادثه سیل اخیر بیش از ۲ هزار گروه جهادی حضور داشتند که فعالیت و خدمت‌های فراوانی داشته و همچنین بنابر توافقات انجام شده ۲۰ هزار واحد مسکونی در مناطق سیل زده برای ساخت بسیج سازندگی واگذار شد کتابخانه این ۸ هزار واحد آن توسط دولت تامین اعتبار شده و طی شش ماه این واحد‌ها ساخته و تحویل مردم می‌شود.

زهرایی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های ما توانمند سازی جوامع محلی با توجه به نیاز‌های خودشان است البته آموزش‌های لازم و تربیت افراد جهادی یکی از رسالت‌های ما در مناطق مختلف است و هم اکنون حدود ۱۸ هزار گروه جهادی داریم که به موقع و در موارد مختلف به خدمت رسانی و کمک به مردم می‌پردازند.

ماموریت اصلی بسیج سازندگی ساماندهی و  سازماندهی گروههای جهادی و جوانان برای کمک به سازندگی کشور است.
 رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور افزود: مفتخریم 22 گروه متخصص سازمان بسیج سازندگی مانند روزهای نخست انقلاب اسلامی امروزه فعال و باعث انسجام بخشی بین مردم هستند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به طرح اعتلای جهادگران گفت: جهادگران به انتخاب خود سه تا 5 سال در مناطق محروم به فعالیت می پردازند.
او در قالب ساماندهی گروههای جهادی از شناسه دار شدن و بیمه آنان خبر داد و گفت: گروههای جهادی در مناطق مختلف به توسعه گروههای جدید محله محور نیز تلاش می کنند.
17  اردیبهشت نوزدهمین سالروز تشکیل بسیج سازندگی است 
 
زهرایی از کمک به دولت بعنوان ماموریت دوم سازمان بسیج سازندگی نام برد و افزود: سازمان بدون هیچ گونه چشم داشتی در امتداد دولت و مردم برای کاستن از هزینه های تمام شده به دولت و اجرای پروژه های مختلف کمک می کند. 
وی با تاکید بر کمک به دولت در اجرای پروژه‌های عام المنفعه و زود بازده افزود: ما در پروژه های بزرگ شرکت نمی کنیم بلکه در طرح های زیر 100 میلیون تومان و کاملا مردمی حضور داریم علاوه بر این در پروژه هایی که انجام آن سخت و در نقاط صعب العبور است شرکت می کنیم.
او به قانون بسیج سازندگی مصوب مجلس اشاره کرد و افزود: محرومیت زدایی در روستا ها و مرتبط به آب و اشتغال را به جد پیگیری می کنیم.
محمد زهرایی با بیان اینکه سازمان جهاد سازندگی متولی محرومیت زدایی نیست، افزود: بسیج سازندگی در کنار دولت داوطلبانه به مردم بعنوان ماموریت سوم کمک می کند.
زهرایی گفت: با کمترین هزینه ها و با اجرای پروژه های نسبتا کوچک در مسیر محرومیت زدایی به دولت کمک می کنیم. 
 
 رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور افزود: ۵ هزار و ۲۰۷ گروه جهادی این سازمان در مناطق سیل زده کشور مشغول فعالیت اند. 
او به توانمند سازی مردم در استفاده از ظرفیت های مردمی و روستایی اشاره کرد و گفت: حلقه مفقوده کارگاههای کوچک این است که به گروههای بزرگتر شبکه ای تبدیل شوند.
محمد زهرایی از شناسایی 435 قطب شهرستانی و روستایی در صنایع تبدیلی خبر داد و افزود: راهکارهای بسیج سازندگی برای کمک به باغداران و کشاورزانی که هرسال گرفتار دلال و کسادی بازار می شوند در صنایع تبدیلی به بهترین شکل استفاده می شوند.
 
او گفت: تاکنون 170 هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی راه اندازی شده است.
سرهنگ زهرایی گفت: هدف ما فقط ایجاد اشتغال نیست بلکه اهداف فرهنگی و اجتماعی را هم در کنار اهداف اقتصادی دنبال می کنیم.
 رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور از راه اندازی 40 هزار پروژه در 40 سالگی انقلاب اسلامی نام برد و افزود: قصد داریم قطب های اقتصادی را در رفع محرومیت زدایی استفاده کنیم.
وی از تجربه گروههای جهادی در زلزله کرمانشاه و استفاده از آن در حادثه سیل اخیر در مناطق غربی کشور خبر داد.
زهرایی گفت: ما به همه عرصه های اقتصادی واشتغال زا ورود نمی کنیم. اولویت ها سازمان جهادسازندگی بیشتر در امنیت غذایی در محصولات کشاورزی، باغی و ماکیان خلاصه می شود.
وی افزود: هدف ما به رونق تولید در ماندگاری مردم در روستا و کمک به مهاجرت معکوس است.
 

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ گروه جهادی بومی بسیج سازندگی به استعداد ۴۰۰۰ جهادگر در بحران سیل این سه استان مشغول خدمت رسانی هستند.

زهرایی افزود: تاکنون بیش از ۲۰دستگاه ماشین آلات سنگین از قبیل کمپرسی، لودر، بیل مکانیکی و گریدر در منطقه فعال شده اند و امیدواریم با بکارگیری ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز، نقشی اندک در راه امدادرسانی به سیل زدگان گلستان و مازندران و خراسان شمالی و کمک به رفع آلام آنان داشته باشیم.

وی گفت: تابحال بالغ بر۷کامیون حاوی پتو، کنسرو، آب معدنی و خشکبار از سایر استان‌ها جمع آوری و ارسال شده است.

زهرایی با اشاره به آمادگی ۲۰۰۰ گروه جهادی برای خدمت رسانی افزود: سازمان بسیج سازندگی در کنار سایر رده‌های سازمان بسیج مستضعفین خدمت گسترده و بی وقفه را  تا حل کامل مشکلات ضروری در مناطق زلزله زده، وظیفه و رسالت خود می‌داند و در صورت اعلام نیاز مسئولان محلی ۲۰۰۰ گروه جهادی آمادگی کامل دارند تا در سه استان مازندران، گلستان و خراسان شمالی خدمت رسانی کنند.

وی بیان کرد: نیازهای مردم در مناطق سیل زده شناسایی شده و در اولین فرصت نسبت به رفع کامل این نیازمندی‌ها اقدامات مقتضی صورت خواهد گرفت.

زهرایی افزود: در حال حاضر جهادگران فعال و حاضر در مناطق سیل زده لرستان در قالب حدود 160 گروه جهادی هستند که در عرصه های امدادرسانی ، توزیع اقلام امدادی و غذا و غیره به فعالیت می پردازند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون به لطف الهی بیش از 8 کامیون اقلام مورد نیاز مردم سیل زده به همت گروه های جهادی سراسر کشور به مناطق سیل زده لرستان از جمله بسته های غذایی، پتو، آب معدنی و غیره ارسال شده که البته این کمک ها همچنان ادامه دارد.

زهرایی با بیان اینکه آمار اولیه در کشور نشان می‌دهد که ۷۰ هزار خانه در مناطق سیل زده نیاز به مرمت، ساخت و بازسازی دارد، گفت: از این آمار، ۶۰ هزار خانه باید ساخته شود که کار یک نهاد نیست و همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در کشور باید دست به دست هم بدهند تا بتوانیم در زمینه ساخت خانه، به مردم کمک کنیم و طرح جهاد همبستگی ملی هم در همین راستا به پیشنهاد بسیج شکل گرفته است و با توجه به اینکه بیش از ۷۰ هزار مسجد در سراسر کشور وجود دارد، این مساجد با شعار «هر مسجد، یک خانه» می‌توانند به کمک مردم سیل زده بشتابند.

وی با بیان اینکه در این طرح، مساجد با استفاده از توان و ظرفیت مردم و خیران برای ساخت منازل سیل‌زدگان به یک پایگاه تبدیل می‌شوند، افزود: هدف از طرح جهاد همبستگی ملی، از یک طرف اتصال چند مجموعه اجرایی به یکدیگر و از طرفی شناسایی مساجد و گروه‌های جهادی است که بتوانند متولی اجرایی یک یا چند واحد مسکونی شوند و از طرف دیگر در طرح مذکور علاوه بر استفاده از ظرفیت پایگاه‌های مساجد، بعد از تکمیل منازل نیز بسیج اصناف و افراد خیر پای کار می‌آیند تا با تهیه اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم سیل‌زده درد و آلام آنان را کاهش دهند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: طبق امضای تفاهم نامه‌ای میان بسیج و بنیاد مسکن، ۲۰ هزار خانه از مناطق سیل زده در دست تعمیر قرار گرفت و گروه‌های بسیجی و جهادی هم به کمک مردم سیل زده شتافتند و همین طور، طبق طراحی سامانه‌ای به نام سامانه عمران اجتماعی به منظور هدفمندسازی کمک‌های مردمی برای آسیب دیدگان از سیل با محوریت مساجد راه اندازی شد و نحوه کمک به ساخت مسکن و نحوه تأمین کالاهای اساسی مردم سیل زده، به نمایش در آمده است و در این سامانه اینترنتی، هر خانه یک گروه و متولی جهادی پیدا می‌کند و خیران می‌توانند با مراجعه به این پایگاه اینترنتی، کمک‌های مردمی خود را واریز نمایند و در جریان ساخت بازسازی منازل مردم سیل زده قرار بگیرند.

زهرایی خاطر نشان کرد: سامانه اینترنتی «عمران اجتماعی» این امکان را برای خیران مهیا می‌سازد که در جریان پیشرفت خانه‌ای که برای ساخت و بازسازی اش کمک مادی کرده‌اند را مشاهده کنند و این موضوع نشان دهنده شفافیت کار در این سامانه اینترنتی است.

وی تاکید کرد: در استان‌های سیل زده گلستان و مازندران با حضور سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و همچنین مسئولان عمرانی دولت، کلنگ نمادین ۲۰ هزار پروه تعمیر و ساخت خانه برای مردم سیل زده کلید خورده است و شروع این عملیات از این دو استان کلید خورد و بسیجیان و گروه‌های جهادی برای این کار، در محل مستقر شده‌اند و بنیاد مسکن و سپاه در کنار یکدیگر برای تحقق بخشی به این کار، در تلاش هستند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی اضافه کرد: تأمین اعتبار ۸ هزار واحد مسکونی از سوی دولت برای مناطق سیل زده مهیا شده و اعتبار ۱۲ هزار پروژه هم در مرحله دوم است که ان شاالله به زودی محقق می‌شود و مردم هم با مراجعه به سایت سامانه عمران اجتماعی، به کمک‌های مردمی خود ادامه می‌دهند و سازمان بسیج سازندگی هم در راستای تعمیرات و ساخت خانه، اقدامات قابل توجهی را انجام داده که بعد از عید فطر، سرعت این کار چندین برابر خواهد شد.

زهرایی با بیان اینکه طرح همبستگی ملی نه برای بسیج است نه برای ارگانی خاص بلکه یک طرح ملی و تکلیف شرعی محسوب می‌شود و برای تمام دستگاه‌ها امری واجب است، گفت: اجرای طرح همبستگی ملی با دو موضوع مسکن و لوازم ضروری مسکن از آلام مردم سیل زده و آسیب دیده کم می‌کند و باید نهایت تلاش را در این راستا به کار گرفت و هدف از اجرای این طرح از یک طرف اتصال چند مجموعه اجرایی به یکدیگر و از طرفی دیگر شناسایی مساجد و گروهای جهادی است که بتوانند متولی اجرایی یک یا چند واحد مسکونی شوند.

ارسال نظرات