خبرهای داغ:
درحالیکه مدرنیزم هر روز فشار بیشتری را بر مادران برای انجام امور روزمره‌شان در محیط شهری تحمیل می‌کند، کشورهای مختلف برای تسهیل این شرایط دست به نوآوری‌هایی زده‌اند.
کد خبر: ۹۱۴۷۱۰۶
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،جهان در پرداختن به مسائل جدید دنیای مدرن هر روز شاهد یک نوآوری است؛ چرا که دیگر نمی‌توان با رویکردهای سنتی به تمامی مسائل نوین پاسخ داد، یکی از مسائل جدیدی که مدرنیزم در شهرها ایجاد کرده، فشار بیش از حد بر مادران برای انجام امور روزمره است، فشاری که با چند نوآوری ساده قابل حل خواهد بود.

ترافیک‌های سنگین، آلودگی هوا، افزایش بعد مسافت و سبک رانندگی بی‌محابا سبب شده است مادر و نوزاد در مواقع ضرور برای تردد در معابر شهری با استرس و آسیب مواجه شوند. پدیده‌ای که هرچه می‌گذرد بیش از آنکه کنترل شود، تشدید شده است و به‌طور متناوب سلامت روحی و جسمی نسل آینده کشور را تهدید می‌کند. این شرایط مختص ایران نیست و در همه کشورها به چالشی تبدیل شده که البته مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است.

هند که سالانه شاهد تولد 13 میلیون نوزاد است، در برخی بیمارستان‌های دولتی هر روز مادران به وسیله سرویس‌های حمل‌ونقل رایگان بیمارستان ترخیص می‌شوند و تا یک سال هرگاه که برای سلامت خود یا نوزاد نیاز به مراجعه به بیمارستان باشد این سرویس مادران را از خانه تا بیمارستان همراهی می‌کند.

در کشور اروپایی ایرلند از سوی سازمان مدیریت حمل‌ونقل عمومی یک «پویش حمایت از مادران باردار و مادران دارای نوزاد» به راه افتاده که برای سیاستگذران درس‌آموز است.

 در این پویش همه شرکت‌های اتوبوس‌رانی، مترو و قطار شهری خصوصی و دولتی ملزم شده‌اند با همکاری بیمارستان‌ها، بین این مادران «برچسب‌های بچه همراهم است» (Baby on Board)، توزیع کنند. معنای همراه‌داشتن این برچسب این خواهد بود که «مادر انتظار دارد یک صندلی برای نشستن به او اختصاص یابد».

 در کنار این الزام برای شرکت‌های حمل‌ونقل، با تبلیغات گسترده از شهروندان مسافر وسایل حمل‌ونقلی خواسته می‌شود با مشاهده این برچسب روی لباس زنان، بدانند که او باردار است و به صورت داوطلبانه صندلی خود را در اختیار وی قرار دهند. 90 درصد مادران ایرلندی از این برچسب استفاده می‌کنند. 

توزیع این برچسب‌ها در انگلیس از 14 سال قبل آغاز شده و اکنون سالانه 300 هزار مادر از آن استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از امکاناتی که برای مادران دارای نوزاد ضروری است، اتاق «مادر و کودک» است. ضرورت این ابزار زمانی مشخص می‌شود که به یاد بیاورید وقتی در خیابان در حال تردد هستید، مادری کنار پیاده‌رو و در انظار عابران به سختی در حال شیردهی به نوزاد گرسنه و بی‌تاب خود است. تعویض پوشک نوزاد، تعویض لباس، مصرف پماد و کرم بچه مواردی است که دیگر با مشقت کنار پیاده رو هم امکان‌پذیر نخواهد بود. شاید در زمان حاضر انتظار برقراری اتاق مادر و کودک در معابر عمومی بعید به نظر برسد، اما این امکان به راحتی در ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی قابل ارائه خواهد بود. (این طرح در برخی از ایستگاه‌های مترو تهران  اجرا شده است).

 در همین راستا شورای شهر نیویورک در آمریکا قانونی را به تصویب رسانده است که هر کسب و کار دولتی و خصوصی را که شامل استخدام نیروی انسانی است ملزم می‌کند اتاق مادر و کودک را با استاندارد ذیل ارائه کند:

  • اتاق مادر و کودک به طور کامل از اتاق استراحت کارکنان مستقل باشد
  • بدون هرگونه دید از سوی ناظران بیرونی باشد
  • امکان ورود سرزده و یکباره نداشته باشد (دارای درب و قفل مناسب باشد)
  • دارای پریز برق باشد
  • به شیر آب لوله‌کشی مجهز باشد
  • به پمپ شیردوش کودک مجهز باشد
  • دارای یخچال مناسب برای نگهداری شیر مادر باشد

این قانون کارفرما را ملزم می‌کند اگر اتاقی را با اهداف استفاده چندمنظوره به اتاق مادر و کودک نیز تبدیل کرده است، در زمان نیاز مادران به رسیدگی به نوزاد به طور کامل از سایر کارکنان تخلیه شود.

 

از مسؤولان کشورمان نیز انتظار می‌رود با در نظر گرفتن قشر مادران باردار و مادران دارای نوزاد، به عنوان اقشار در اولویت رسیدگی، همگام با پیشرفت‌های جهان در رسیدگی به امور مادران، چنین امکاناتی را در معابر عمومی و بخش‌های ارائه دهنده خدمات خصوصی تدارک ببینند.

امکاناتی که هزینه آن می‌تواند از طریق الزام سازندگان مراکز تجاری چندصدمیلیاردی، شعبات قارچی بانک‌ها در خیابان‌های مختلف، جایگاه‌های سوخت، سینماها، ادارات دولتی و یا هدایت هزینه همایش‌ها و کنگره‌های بی‌فایده به سوی این امکانات، یا جمع‌آوری کمک خیران در مساجد و بقاع متبرکه به همین منظور، که به طور واقعی مردم عادی کوچه و بازار را بهره‌مند می‌سازد، تامین شود.

 

ارسال نظرات