خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: خانه تاریخی ملاصدرا در بخش کهک این استان که در بارندگی‌های نوروز امسال دچار آسیب شده بود مرمت شد.
کد خبر: ۹۱۴۷۱۵۲
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حمید یزدانی روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: این عملیات جهت رفع رطوبت‌های نزولی و رفع آسیب‌های ناشی از نزولات جوی انجام شد.

وی ادامه داد: برای انجام عملیات مرمتی خانه ملاصدرا هزینه‌ای بالغ بر ۵۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در نظر گرفته شده بود.

یزدانی افزود: این عملیات شامل آواربردای، سبک سازی بام، استحکام بخشی طاق‌ها، صندوقه سازی، اجرای پالانه و بام سازی بود.

وی گفت: طی بارندگی‌های اخیر تمام ۳۸۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در استان قم آسیب شناسی و پایش شده و ۴۰ اثر در اولویت رفع آسیب قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: مرمت تیمچه بزرگ قم واقع در راسته بازار نو نیز که در بارندگی‌های فصل بهار یکی از از طاق‌های پوششی آن دچار آسیب شده بود با اعتباری حدود ۶۰۰ میلیون ریال از منابع ملی آغاز شده است.

خانه تاریخی ملاصدرا در کهک یادگاری ارزشمند از اقامت این دانشمند در قم است. این خانه از خشت خام، ملات گل و سقف با تیر‌های چوبی ساخته شده است و دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوار‌های سیاه و اندود گل و تزئینات گچبری ساده با کاربندی‌های زیبا در سقف است که چهار طرف آن دارای فضا‌هایی چهار گوش مسقف است.

خانه ملاصدرا در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محمد بن ابراهیم قوامی شیرازی ملقب به صدرالمتالهین یا ملاصدرا از بزرگان فلسفه اسلامی و از دانشمندان برجسته جهان است.

کهک از بخش‌های پنج گانه استان قم می‌باشد که تا مرکز شهر قم حدود ۳۵ کیلومتر فاصله دارد.
ارسال نظرات