خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در دیدار با مدیران سازمان جهاد کشاورزی و کشاوزان نمونه استان با بیان اینکه تامین امنیت غذایی مردم به بخش کشاورزی گره خورده است، گفت: رفع چالش های حوزه کشاورزی و داشتن راهکارهای علمی و عملی در بخش های آب، درآمد پایدار کشاورزان و کاهش نرخ سودهای بانکی و همچنین توسعه مکانیزاسیون می توانید شاخص های کشاورزی را ارتقا دهد.
کد خبر: ۹۱۴۷۲۷۸
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجن شرقی به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان، حجت الاسلام  سید محمدعلی آل هاشم در دیدار جمعی از مدیران و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان و دامپروران نمونه استان با بیان اینکه بخش کشاورزی به دلیل پُرجمعیت بودن کشور ما و تامین امنیت غذایی بخشی استثنایی است، گفت: کشاورزی یکی از اساسی ترین محورهای توسعه در کشور است و کشاورزان با تلاش در این حوزه مهم ترین گنجینه خدا در زمین و خاک را استخراج میکنند.
وی ادامه داد: اما چالش های جهانی از جمله تغییر اقلیم، بیابانزایی و به خطر افتادن تنوع زیستی و همچنین برخی سیاست های ناکارآمد در این زمینه کشاورزی را با مشکلاتی مواجه کرده است.
حجت الاسلام آل هاشم با تاکید بر لزوم اجرای پروژه های عمرانی در راستای توسعه کشور و بهره برداری از اراضی ملی و دولتی گفت: منابع طبیعی برای همه نسل ها در تمام عصرها خلق شده لذا حفظ این منابع برای نسل های آینده باید هدفی بزرگ قلمداد شود.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه تسهیلات بانکی کشاورزان را بسمت ورشکستگی میبرند و کشاورزی کشور از کمبود تاریخی سرمایه رنج می‌برد، گفت: امنیت غذایی و فراوانی یا کم بودن محصولات کشاورزی از شاخص های این حوزه است اما کشاورزان با ایثار خود با وجود پایین بودن قیمت‌ها نسبت به قیمت هایی که بدست مصرف کننده میرسد در تولید مانده و فعالیت می‌کنند.
حجت الاسلام آل هاشم در ادامه با اشاره به چالش جدی که در این حوزه وجود دارد، گفت: نخستین چالش مسئله آب است علی رغم بارش های خوب سال اخیر مدیریت چالش آب در طرح‌های اقتصاد مقاومتی در راس اقدامات جهاد کشاورزی باید باشد.
وی افزود: چالش دوم کشاورزی چالش ناپایداری است، ناپایداری یعنی درآمد کشاورز و عملکرد محصول مرتب تغییر کند یا امنیت غذایی مرتب عوض شود.
حجت الاسلام آل هاشم سومین مشکل بخش کشاورزی را مشکل سرمایه دانست و ادامه داد: کشاورزی کشور از کمبود تاریخی سرمایه رنج می‌برد اگر این موضوع را حل نکنیم قیمت تمام شده کاهش نیافته و هر روز ورشکست می‌شویم درآمد کشاورزی نمی‌تواند پاسخ 18درصد کارمزد بانکی را بدهد.کشاورزی نیازمند تحول جدی تکنولوژی است ولی با وضعیت فعلی این تحول بسیار سخت خواهد بود چرا که کشاورزان در تزلزل درآمدی هستند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به رتبه اول استان در تولید یونجه، سنجد و رتبه دوم در تولید آلبالو و گردو در کشور گفت: میزان تولید چغندر قند، گوشت قرمز، سیب زمینی، جو، پنبه، حبوبات، گوشت طیور و تخم مرغ هم بیش از پیش و متعهد شده در استان بوده است.
امام جمعه تبریز افزود: در اکثر محصولات کشاورزی استان، سطح زیر کشت نسبت به گذشته به لحاظ شرایط آب و هوایی افزایش نیافته است، بلکه حتی کاهش یافته ولی میزان تولید افزایش یافته است که ناشی از افزایش عملکرد واحد سطح به واسطه استفاده از دانش نوین در بخش کشاورزی است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: ضایعات، یکی دیگر از معضلات بزرگ کشاورزی هستند ولی با به روز کردن تکنولوژی و افزایش مکانیزاسیون می توان این میزان را کاهش داد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن تکریم خدمات افراد شاغل و بازنشسته در حوزه جهاد کشاورزی کارهای اثرگذار جهاد سازندگی را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد و گفت: جهاد در حوزه کشاورزی و تلاش روزافزون در این حوزه از همه کسانیکه در تامین امنیت غذایی فعالیت دارند مورد انتظار است.

ارسال نظرات