نایب رئیس مجلس گفت: ما نیازی به اقتصاد بدون نفت نداریم بلکه بودجه بدون نفت باید داشته باشیم. اقتصاد کشور باید از بودجه آلوده نفت پاک شود و مشخص شود که اداره کشور نیاز به چه مقدار بودجه دارد.
کد خبر: ۹۱۴۷۴۱۶
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه اقتصاد بدون نفت یک آرزوی دیرینه برای ماست، افزود: یکی از راهکارها درباره کاهش وابستگی به نفت پرداخت مالیات است، معافیت های مالیاتی هم نیاز به ساماندهی دارد، فرار مالیاتی نیز پایه های مالیاتی را با مشکل مواجه کرده است که می توان با تقویت ابزارها این بخش را ساماندهی کرد. همانند دیگر کشورها با تعریف پایه های جدید مالیاتی نیز وضعیت کلان اقتصادی کشور را می توان ساماندهی کرد. دارایی های ایستا و غیر منقول نیز می تواند برای دولت درآمدزا باشد که در کشور ما هفت هزار میلیارد درآمد ایستایی داریم که دولت می تواند برای درآمدزایی و اشتغالزایی احصا و استفاده شود.

 او افزود: آمار و ارقام داریی های ایستایی نشان می دهد می توان از آن برای رساندن کشور به شرایط پایدار استفاده کرد تا با استفاده از این راهبردها در شرایط تحریم به توسعه بیشتر در کشور برسیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاح ساختار بودجه باید اتفاق بیفتد اما همه چیز اصلاح ساختار بودجه نیست بلکه باید اول مشکل درآمدزایی را حل کنیم بنابراین سازمان برنامه بودجه باید در شرایط جدید با تغییرات خود را تطبیق دهد.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس درباره طرح دولت برای کاهش وابستگی به نفت با بیان اینکه پیش نویس این کار تهیه شده است، گفت: 4 محوری که آقای نوبخت ارائه کرده اند تقویت نهادی بودجه، هزینه کرد کارها، درآمدزادیی پایدار و ثبات سازی اقتصاد کلان است.

او با بیان اینکه در کشور بیشتر مشکلات عملیاتی است، گفت: بسیاری از مباحث تکراری و مباحث نظری است.

او گفت: در محور اول که تقویت نهادی بودجه است کسی مخالف آن نیست. هزینه کرد کارها نیز نشان دهنده این است که برای پولی که دریافت می کنیم میزان مطلوبیت درنظر گرفته شود و نیازها را برطرف کند.

مصری گفت: کاراکردن کارها مفید است اما بخشی مثل پرداخت حقوق اجتناب ناپذیر است.

منظور از دولت حاکمیت است لذا وقتی بحث بودجه مطرح می شود به همه بخش هایی بودجه مربوط می شود پس نگرش کاراکردن هزینه ها به حاکمیت و دولت مربوط است.

مصری گفت: بودجه هم قالب دارد هم ساختار که قالب آن همان قالب چهل ساله است و تغییر آنچنانی نداشته است بنابراین باید گفت: زمانی بودجه نفت را  بودجه جاری می توان جدا کرد که درآمد جاری را صرف هزینه جاری کشور کرد.

او افزود: اگر خواستیم نفت را از بودجه جدا کنیم، مالیات، عوارض را کل بودجه حاکمیت (دولت) قرار دهیم.

مصری گفت: ما نیازی به اقتصاد بدون نفت نداریم بلکه بودجه بدون نفت باید داشته باشیم. به طور مثال نروژ نفت دارد ولی نفت وارد اقتصاد آن کشور نمی شود.

اقتصاد کشور باید از بودجه آلوده نفت پاک شود و مشخص شود که اداره کشور نیاز به چه مقدار بودجه دارد. برای این کار باید در ابتدا درامدهای مالیاتی کشور مشخص شود.

مصری با بیان اینکه وزارت اقتصاد نهاد متولی اقتصاد کشور است، افزود: در اقتصاد ظرفیت های تولید باید احیا شود و بودجه را از نفت جدا کنیم می توانیم نهاد اقتصاد کشور را برای پاسخگویی به مسائل اقتصادی کشور مشخص کنیم.

بودجه دخل و خرج یکساله دولت است و اقتصاد از بودجه متفاوت است.

ابوالقاسم حکیمی‌پور کارشناس مسائل اقتصادی دیگر مهمان برنامه گفت: نزدیک یک قرن است که ما هنوز درباره اقتصاد بدون نفت کاری انجام نداده ایم.

او افزود: آنچه مغفول واقع شده این است که سازمان های دولتی کهنه هستند و آناتومی سازمان ها نیاز به تحول اساسی دارند همچنین ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بودجه ریزی نیاز به اصلاح دارد.

یکی از دلایل ناکارآمدی دولت این است که مجموعه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی به دلیل ساختار قدیمی و کهنه آمادگی پذیرش هیچ گونه برنامه توسعه ای را ندارند.

حکیمی پور گفت: در کشور های توسعه یافته مثل کشورهای جنوب شرق آسیا با مدیریت درست اقتصاد بدون نفت را برنامه ریزی کرده اند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اقتصاد بدون نفت نیاز به تغییر ساختارهای وزارتخانه ها و سازمان ها دارد بنابراین نیاز به مرکز واحد منسجم آماری داریم چراکه با آمار نادرست تجزیه تحلیل های درست امکان پذیر نیست.

حکیمی پور گفت: بودجه دولت فقط برای سازمان های دولتی و بانکهاست و هیچ برنامه ریزی جدیدی ندارد بنابراین نیاز به یک مرکز تفحص برای عملکرد سازمان برنامه ریزی کشور داریم.

ارسال نظرات