رئیس مرکز بهداشت شهرستان ازنا گفت: ۵ ایستگاه در سطح شهر ازنا معرفی کردیم که شامل ایستگاه هلال احمر، کمیته امداد، تامین اجتماعی، درمانگاه سپاه و مدرسه ام البنین در خیابان صاحب الزمان (عج) معرفی کرده ایم.
کد خبر: ۹۱۴۷۴۶۸
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

  شادیان حقیقی  در گفت و گو با  خبرگزاری بسیج از لرستان گفت:بسیج ملی کنترل فشارخون  یک برنامه ملی است که کلیه افراد در گروه سنی بالای ۳۰ سال در جامعه، اعم از مرد و زن ایرانی و غیر ایرانی انجام می شود  و متولدین ۶۸/۱۲/۲۹ و ماقبل آن می توانند در این طرح شرکت کنند.

 

وی اظهار داشت: فشار خون بیماری شایع و غیر واگیر  در کل دنیاست و هم به عنوان بیماری و عامل مساعد کننده خیلی از بیماری ها مثل سکته قلبی، مشکل کلیوی و دیابت است که آسیب هایی به چشم ها می رساند و می تواند همراهی دیابت باشد.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ازنا عنوان کرد: جمعیت بالای ۳۰ سال در کشور ۴۵ میلیون نفر هستند و طبق این برنامه ۱۵ میلیون پیش بینی شده اند که ۶۰ درصد از آنها خبر ندارند که فشار خون دارند و بخشی از آنها که خبر دارند دارو را طبق تجویز پزشک نمی خورند.این برنامه برای این است که از کسانی که از بیماری فشار خون خبر ندارند به پزشک مراجعه کنند و از بیماری خود آگاه شوند.از بیماری خبردار شوند و به عنوان هشدار از خودشان مراقبت های بیشتری انجام دهند و یکی از اهداف این برنامه آموزش و آگاهی از بیماری فشار خون و چگونگی مقابله با آن است.

 

وی  با بیان اینکه این طرح اجرا شده  و در ستادهای لازم   تا  ۱۵تیر ماه  ادامه دارد افزود: یکی ازخصوصیات طرح کنترل ملی فشارخون این است که به صورت تمام دیجیتال و آنلاین انجام می گیرد و با توجه به اینکه تمام افراد در کشور پرونده الکترونیک دارند مردم با مراجعه به پایگاه ها در شهر و خانه های بهداشت در روستا ها می توانند مراجعه کنند هرکدام از آنها می توانند کنترل فشارخون را انجام داده و هر کدام از ارگان ها به اندازه خودشان می توانند در این امر سهیم باشند.

 

شادیان حقیقی  گفت: ۵ ایستگاه در سطح شهر معرفی کردیم که شامل ایستگاه هلال احمر،کمیته امداد،تامین اجتماعی،درمانگاه سپاه و مدرسه ام البنین در خیابان صاحب الزمان (عج) معرفی کرده ایم.

 

وی گفت:  برای شرکت در این طرح غربالگری  روش  غیر حضوری  نیز وجود دارد  که می توان با تبلت و گوشی های هوشمند به درگاه salamat.gov.ir مراجعه کنند  و خوداظهاری فشارخون شان را ثبت کنند و برای انجام آن در این درگاه نیاز به شماره ملی است.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ازنا عنوان کرد:  شهر ازنا ۷۶ هزار  و ۵۱۸ نفر جمعیت دارد که حدود ۳۹ هزار نفر بالای ۳۰ سال سن دارند که ۲۲ هزار نفر در شهر و ۱۷ هزار نفر در روستا هستند.سنجش فشارخون آنها در کمتر از یک ماه صورت می‌گیرد و جمعیت کار کشور هستند، دسترسی به آنها سخت است نیاز به تبلیغات داریم تا آنها را ترغیب به شرکت در طرح کنیم.

 

وی عنوان کرد: اگر در قالب طرح فشارخون چک شد، پیامکی برایش می آید یا فشارخون او در حالت اورژانسی است به بیمارستان اعزام می شود یا در محدوده فشارخون بالاست پیامکی برایش می آید که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند یا اینکه در معرض فشارخون است به او توصیه تغذیه ای می شود باز به او پیامک زده می شود که هر چند وقت یکبار بیاید و فشارخون خود را چک کنند.

 

وی  با اشاره به اینکه این طرح کاملاً رایگان است و فقط با در دست داشتن کارت ملی می توانند در این طرح شرکت کنند.گفت: دارویی به آنها ارائه نمیشود چرا که سنجشگر ها اجازه تجویز هیچ گونه دارویی را ندارند و فقط موظفند بیمار را به مراکز درمانی ارجاع دهند.

ارسال نظرات