نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

سازمان اوقاف در تحقق رونق تولید حضور اثرگذار دارد

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با توجه به ظرفیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه این سازمان می‌تواند در تحقق شعار سال و عملی شدن رویکرد رونق تولید ملی به نحو شایسته‌ای نقش‌آفرینی کرده و اثرگذار باشد.
کد خبر: ۹۱۴۷۴۸۵
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی صبح امروز در جلسه شورای اداری اوقاف گیلان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه این سازمان می‌تواند در تحقق شعار سال و عملی شدن رویکرد رونق تولید ملی به نحو شایسته‌ای نقش‌آفرینی کرده و اثرگذار باشد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه لزوم تأثیرگذاری این سازمان برای توسعه اشتغال و تولید را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: برای تحقق نقش‌آفرینی این سازمان جهت تحقق شعار سال باید در هر پروژه‌ای پیوست اشتغال، سرمایه‌گذاری، سود‌آوری و ارز‌آوری مشخص شود.

خاموشی با تأکید بر اینکه اسم سازمان اوقاف و امور خیره با نام وقف عجین شده است تصریح کرد: تعریف وقف با عبارت "حبس مال و تسبیل المنفعه" باعث شده که سنت حسنه وقف الزاماتی داشته باشد از طرف دیگر نحوه اداره، نظارت، مدیریت موقوفات و صدور مفاصا حساب بر عهده کارگزاران وقف است.

وی ضمن بیان اینکه از نیت واقف نمی‌توان عدول کرد و باید عواید موقوفات طبق نیت واقف هزینه شود ابراز داشت: در الزامات وقف تبدیل به احسن پولی معنی ندارد بنابراین اگر در تبدیل به احسن موقوفات، پول هم مطرح است باید طبق ضوابط مندرج در جا تبدیل به ملک شود.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه وی حفظ وقف را از دیگر الزامات مهم سنت وقف برشمرد و خاطرنشان کرد: تملک اعیانی فعلاً متوقف است، زیرا باید حفظ وقف به خوبی انجام شود از سوی دیگر این فکر که، چون یک خانه و ملک وقفی است و باید ارزان‌تر اجاره برود باید از بین برود.

خاموشی آبادانی تمامی موقوفات را از دیدگاه سازمان اوقاف امور خیریه معیار و بسیار با اهمیت اعلام کرد و اظهار داشت: باید در حوزه اقتصاد به صورت کاملاً جهت‌دار حرکت کنیم چرا که در چنین برهه زمانی تنها رویکرد اقتصاد دانش بنیان کشور را از بند تحریم‌ها نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف ظرفیت‌های قابل توجهی از جمله زمین و امکان سرمایه‌گذاری برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در اختیار دارد عنوان کرد: تلاش‌ها در سازمان اوقاف نباید تنها به درآمد‌زایی معطوف شود بلکه در حوزه اشتغال، تولید و افزایش درآمد سرانه نیز باید ورود جدی و موثر داشته باشد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزایش درآمد سرانه را با تولید ملی مرتبط دانست است و با اشاره به اینکه اگر تولید به نفت وابسته باشد مشکلی حل نمی‌کند افزود: در بودجه امسال زیر ۳۰ درصد به نفت وابستگی داریم و این به معنی نجات کشور از اقتصاد نفتی است.

خاموشی در مورد نحوه اجرای طرح افق در بقاع متبرکه نیز مطالبی بیان کرد و اظهار داشت: محوریت اجتماعی امام‌زاده مهمترین کارکرد آن است و مراکز افق با هدف ارتقاء عملکرد و توزیع مناسب خدمات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه شاخص در سراسر کشور راه اندازی شده است.

وی استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود اعم از بقاع متبرکه و موقوفات عام را از دیگر کارکرد‌های اجرای طرح افق خواند و تصریح کرد: در نهایت تمام فعالیت‌های انجام شده طرح افق در بقاع متبرکه سراسر کشور در قالب افزایش ارائه خدمات اجتماعی در جامعه نمود پیدا خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: پاسخگویی به اصلی‌ترین نیاز‌های فرهنگی در قالب خدمات اجتماعی و بازنمایی کارکرد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی امام زادگان از جمله اهداف مهم سازمان محسوب می‌شوند.

خاموشی نقش‌آفرینی سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه ایجاد اشتغال، توجه به ایتام، مصون‌سازی جامعه از طلاق، تلاش برای تسهیل ازدواج آسان را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: مصون‌سازی جامعه از طلاق و تلاش برای تسهیل ازدواج آسان از ویگر محور‌های فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی ورود به حوزه دارو و درمان، آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و حمایت از خانواده‌ه‌ای آنان توسط سازمان اوقاف و امور خیریه متذکر شد و ابراز داشت: راه‌اندازی اکیپ بهداشتی و خدماتی امام‌زاده برای مجاوران، ایجاد اماکن ورزشی و تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی نیز از دیگر اقدامات این سازمان محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه جانمایی خیریه‌ها در بقاع را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: تلاش در راستای ایجاد نشاط اجتماعی، حمایت از بنگاه‌های زودبازده و نظایر این از جمله مهم‌ترین اقدامات اجتماعی با محوریت نهاد وقف و بقاع متبرکه است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار