خبرهای داغ:
وزارت بهداشت نسبت به مشکلات ایجاد شده برای کارخانه داروسازی باختر بیو شیمی کرمانشاه واکنش نشان داد.
کد خبر: ۹۱۴۷۵۱۶
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری  بسیج  از کرمانشاه،کارخانه‌ی باختربیوشیمی یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین کارخانه‌های تولید کننده‌ی دارو در کشور بود که در اواخر خردادماه 97 اعلام ورشکستگی کرد.

تعطیلی این کارخانه و عدم بازگشایی مجدد آن بعد از گذشت چندین ماه، موجب کمبود در بخش‌های مختلفی از بازار دارویی کشور مانند داروهای هپاتیت، داروهای ضد ویروسی و... شده است.

در پی ارسال موضوع «تعطیلی کارخانه باختر بیوشیمی» توسط کاربران خبرگزاری  بسیج  که به منظور پیگیری مشکلات و خواسته‌های مردمی در این خبرگزاری راه‌اندازی شده است؛ خبرگزاری بسیج این موضوع را با مسئولان استانی در میان گذاشت و به صورت مکرر پیگیر حل این مشکل شد.

 معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه در خصوص تعطیل شدن مجدد کارخانه داروسازی باختر بیوشیمی، اظهار داشت: مساله تعطیلی کارخانه داروسازی باختر بیوشیمی به دلیل اختلاف‌نظر در قیمت‌گذاری داروها بین سازمان غذا و دارو و کارخانه داروسازی باختر بیوشیمی است.

معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه افزود: از نظر سازمان غذا و دارو قیمت‌گذاری‌های فعلی معقول است، اما کارخانه باختر بیوشیمی با این نوع قیمت‌گذاری مشکل دارد و تا حدودی حق با کارخانه باختر بیوشیمی است و تا این اختلاف حل نشود کارخانه همچنان این روند را خواهد داشت.

حاتمی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و کارخانه داروسازی باختر بیوشیمی باید بر سر قیمت گذاری به توافق برسند، گفت: در زمان وزیر سابق بهداشت و وزیر کنونی مکاتباتی از سوی استانداری با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام داده‌ایم، اما متاسفانه پاسخ شفافی دریافت نکردیم.

«در پاسخ به مطلب مندرج در تاریخ دوم خردادماه 98 با عنوان « کم لطفی وزارت بهداشت به صنعت داروسازی کرمانشاه/ باختر بیوشیمی قربانی قیمت‌گذاری است» در سرویس استان های این خبرگزاری، جوابیه سازمان غذا و دارو جهت درج در آن خبرگزاری ارسال می گردد.

قیمت گذاری داروها به عنوان تک تولیدکننده به پیشنهاد شرکت صورت گرفت/  نرخ داروهای دیگر 30 درصد بیشتر از قیمت ژنریک بر اساس ضوابط قیمت گذاری داروها در سازمان غذا و دارو، قیمت داروهای این شرکت،  در حال حاضر ۳۰ درصد بیشتر از قیمت ژنریک است.

در بحث قیمت گذاری داروهای تولید شرکت داروسازی باختر بیوشیمی؛ تمامی داروهای تولیدی این شرکت در جلسات مکرر کمیسیون قانونی قیمت گذاری در سازمان غذا و دارو در سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفت.

در مجموع حدود ۱۰۰ قلم از داروهای این شرکت مشمول افزایش قیمت قرار گرفت و قیمت‌های جدید به شرکت ابلاغ شد، از طرفی تمامی داروهایی که این شرکت تک تولید کننده آن است با قیمت فروش به پخش پیشنهادی خود شرکت مصوب گردید و قیمت بقیه داروهای تولیدی این شرکت با توجه به اینکه خطوط تولیدی شرکت دارای گواهی GMP است، بر اساس ضوابط قیمت گذاری داروها در سازمان غذا و دارو در حال حاضر ۳۰ درصد بیشتر از قیمت ژنریک (قیمت پایه محصولات تولیدی بقیه شرکت های داروسازی این داروها) است.»

 

ارسال نظرات