یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مواضع حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری در دیدار با "شینزو آبه"، نمایشی از دیپلماسی برخاسته از مقاومت فعال بود.
کد خبر: ۹۱۴۷۶۵۷
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر سابق ایران در ایتالیا، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در تحلیل سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و مواضع رهبر معظم انقلاب در دیدار با وی، اظهار داشت: بعد از 40 سال اولین نخست‌وزیر پرقدرت ژاپن راهی تهران می‌شد و این می‌توانست نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد. همین مسئله سطح انتظارات را بالا می‌برد و قطعا در تهران هم انتظار بود شینزو آبه به عنوان نخست‌وزیر پرقدرت ژاپن حامل یک رهاورد باشد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: مقامات توکیو قبل از سفر وی طی یک مواضع رسمی اعلام کردند که سفر آبه با هدف میانجی‌گری نیست و با هدف بررسی تحولات منطقه و کمک به کاهش تنش در منطقه است و انتظار این بود که آبه در سفر به ایران با استفاده از ظرفیت‌های ژاپن بتواند حامل یک راهکار و پیشنهاد و قطعا از سوی تهران و منطقه هم از هرگونه نقش آفرینی مثبت استقبال می‌شود اما برخلاف همه این تحلیل‌ها و صحبت‌هایی که از قبل انجام شده بود، وی رهاورد خاصی نداشت جز یک نامه و نقش وی وساطت برای ترامپ بود. همین جای تامل داشت که چرا ژاپن که می‌توانست متناسب با ظرفیت اقتصادی، ظرفیت سیاسی خود را ارتقا دهد، از این موقعیت استفاده نکرد. 

** مواضع رهبر انقلاب نمایشی از دیپلماسی مقاومت فعال بود

این دیپلمات با اشاره به مواضع حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری در دیدار با "شینزو آبه"، اظهار داشت: این مواضع نمایشی از دیپلماسی برخاسته از مقاومت فعال بود. ما دو نوع دیپلماسی را شاهد هستیم؛ یک دیپلماسی که منشق از تفکر انقلابی و مقاومت فعال است و یک دیپلماسی که برخاسته از تفکر وادادگی و انفعال است و من اسم آن  را "مقاومت اجبار" می‌گذارم که اگر مقاومتی می‌شود از سر اجبار است و اگر اجبار بیرونی نبود، ایران مقاومت نمی‌کرد و نتیجه این دو نوع دیپلماسی هم متفاوت است. 

سفیر سابق ایران در ایتالیا خاطرنشان کرد: امروز ما نتیجه دیپلماسی مقاومت فعال را می‌بینیم که تمام معادلات آمریکا را به‌هم زد. آمریکایی‌ها در مسیر "فشار-مذاکره" حرکت می‌کردند و سفر آبه هم در چارچوب عملیاتی کردن و نتیجه‌بخش کردن دیپلماسی فشار- مذاکره بود. نتیجه این دیپلماسی به ضرر ملت‌ها است همانطور که در برجام این اتفاق افتاد. در حالی‌که در مقاومت فعال زیر فشار پای مذاکره نمی‌نشینید بلکه باصطلاح معامله بر سر تقسیم کیک خواهد بود که امتیازی بگیرید بدون اینکه از خطوط قرمز عبور کنید.

** قبول مذاکره در شرایط فعلی فروش استقلال و ظرفیت‌های ملی کشور است

وی با بیان اینکه امروز اگر میانجی‌گری را پذیرفته بودیم، برداشت واشنگتن این بود که ایران از سر استیصال پای مذاکره آمده و مذاکره بر سر محورهایی می‌شد که پمپئو و یا مکرون اعلام کردند، گفت: قبول این نوع مذاکره در واقع فروش استقلال و ظرفیت ملی کشور و تداوم فشارها تا تغییر نظام است. 

کارشناس مسائل آسیا با بیان اینکه آمریکای خبیث مسئله حمله به دو نفتکش را طراحی کرد، اظهار داشت: هیچ منطقی ایجاب نمی‌کند در مقطعی که نخست‌وزیر ژاپن در تهران است ما بخواهیم به تنش در منطقه دامن بزنیم. ایران همواره مدعی تامین امنیت منطقه و مسیر انتقال انرژی بوده و هست. در این شرایط ناامنی در منطقه به نفع آمریکا است که به فشار خود بر ایران ادامه دهد. 

ظهره‌وند با اشاره به اینکه مواضع رهبری یک‌بار دیگر کارآمدی تفکر انقلابی را اثبات کرد و نشان داد می‌توانیم بدون دادن امتیاز از یک سری موقعیت‌های خطرناک به‌خوبی عبور کنیم و برای من جای تاسف است که شینزو آبه چرا بایستی اینگونه با ترامپ هماهنگ شود و یک دیپلماسی ضعیف را نشان دهد، تصریح کرد: ژاپنی‌ها می‌توانستند برنامه خودشان را برای کاهش تنش ارائه دهند و این برای ژاپن یک فرصت تاریخی بود که آن را از دست داد، مانند روس‌ها که در سوریه نقش آفرینی کردند و ایران این ظرفیت را برایشان بوجود‌آورد اما شینزو آبه علی‌رغم استقبال مناسبی که از وی به‌عمل‌ آمد و انتظاری که برای گشایش در روابط دوجانبه و نقش‌آفرینی در منطقه می‌رفت، خود را در حد نامه‌رسان ترامپ تنزل داد. 

ارسال نظرات