حجت الاسلام والمسلمین عقیلی گفت: حسد سرچشمه بسیاری از گناهان کبیره و همچنین یک خوی زشت شیطانی است.
کد خبر: ۹۱۴۷۷۸۰
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری ؛ امام جمعه سامان در جلسه اخلاق ویژه کارکنان ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان اظهار کرد: حسادت وقتی به‌وجود می‌آید که شخص احساس کند آن‌چه دارد، کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد. حسادت در هر جامعه معنی خاصی دارد. در هر جامعه‌ای، داشتن یک چیز بخصوصی که در آن جامعه ارزش پیدا می‌کند و باعث حسادت می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین  عقیلی گفت: حسود هیچ وقت فکر نمی‌کند آن فردی‌که بیشتر دارد حتماً خیلی سخت‌تر کار کرده، او گمان می‌کند که هر موقعیت بهتری، چه از نظر روانی یا مالی، قیمتی دارد که شخص حسود هرگز حاضر به پرداخت آن نیست. اکثر افراد حسود فکر می‌کنند که حق آنان ضایع شده و آن‌ها کمتر از دیگری به حقشان رسیده‌اند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کلمه حسد بیشتر از پنج بار نیامده است و به ‌معنی بدخواهی و خواستار زوال نعمت و سعادت دیگری معنی شده است. در آیه 5  سوره مبارکه فلق، خداوند متعال به حسد اشاره نموده و آمده است: " و مِن شَرِّ حاسدٍ إذا حَسَدَ"؛ و پناه می‌برم به خدا از حسود وقتی که حسد بورزد.

امام جمعه سامان تصریح کرد: حسد سرچشمه بسیاری از گناهان کبیره و همچنین یک خوی زشت شیطانی است، که بر اثر عوامل مختلف مانند ضعف ایمان و تنگ‌نظری و بخل در وجود انسان پیدا می‌شود و حسد از بی ایمانی، تنگ‌نظری و ...، نشأت می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین  عقیلی عنوان کرد: حسد از نظر معنوی نشانه کمبود شخصیت و نادانی و کوتاهی فکر و نقص ایمان است؛ زیرا در واقع حسود خود را ناتوان‌تر از آن می‌بیند که به مقام محمود و بالاتر از آن برسد و لذا سعی می‌کند محسود را به عقب برگرداند، به ‌علاوه او عملاً به حکمت خداوند، بخشنده اصلی این نعمت‌ها معترض است و امام صادق(علیه السلام) حسد و بدخواهی را دو بال کفر معرفی می‌کند، که تدریجاً سوء ظن به خدا و حکمت و عدالت او در شخص حسود بیشتر شده و او را از وادی ایمان بیرون می ‏کشد.

ارسال نظرات