سیر قهقرایی حقوق کودکان در کشورهای عربی

یک پژوهش عربی که سازمان های بین المللی در آن مشارکت داشته اند نسبت به خطرات کار کودکان و پیامدهای آن در جوامع عربی در اثر افزایش استخدام کودکان و استفاده از آنان به عنوان سپر انسانی و وارد کردن آن ها در فعالیت های مربوط به تروریسم هشدار داده است.
کد خبر: ۹۱۴۷۸۲۵
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری «العربی الجدید» یک مطالعه جامعه شناختی بر روی کودکان برخی از کشورهای عربی که توسط اتحادیه عرب و با همکاری سازمان بین المللی کار، سازمان عربی کار، شورای کودک و توسعه عربی و سازمان فائو انجام شده و امروز از نتایج آن پرده برداشته شد اعلام کرد که کشورهای عربی در دهه کنونی شاهد وخامت اوضاع حقوق کودکان است و علت آن تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشورها است که سبب وخامت اوضاع انسانی در این کشورها شده است.

سازمان ملل متحد، روز ۱۲ ژوئن را هر سال، روز جهانی مبارزه با کار کودکان تعیین کرده است تا فرصتی باشد برای مقابله با انتشار این پدیده و اقدامات لازم برای مبارزه با آن.

این پژوهش نشان می دهد که کودکان آسیب پذیرترین اقشار هستند؛ چون امروزه کودکان از افزایش میزان خشونت مستقیم و غیر مستقیم، پناهندگی، مهاجرت اجباری، میزان بالای سوء تغذیه، افت خدمات بهداشتی و آموزشی، نرخ بالای فقر و بیکاری، گرانی مواد غذایی و سوخت و کمبود آب بیشترین آسیب و رنج را می برند.

مسأله کار کودکان در جهان عرب یکی از بارزترین مسائل نقض حقوق کودکان و بدرفتاری با آنان است. آمارها نشان می دهند که استفاده مستقیم و غیر مستقیم از کودکان در بخش های کشاورزی، خدمات، صنعت و فعالیت های غیر قانونی و همچنین استفاده از آنان به عنوان سپر انسانی افزایش یافته است.

خروجی و نتیجه این پژوهش چند توصیه است که از سوی نشست سران کشورهای توسعه عربی که در آغاز سال جاری در لبنان منعقد شده بود، تصویب شد تا کشورهای عربی را ترغیب نماید جهت از بین بردن پدیده کار کودکان و همه پدیده های منفی ناشی از آن تدابیر فوری و مؤثر اتخاذ و قوانینی را وضع کنند که همگام با قوانین و معاهدات بین المللی، مانع کار کودکان شوند و از حقوق اجتماعی آنان حمایت و از فقر و بیکاری جلوگیری کنند.

منبع :سرویس ترجمه شفقنا

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار