«من لایحضره المدیر» اثر جدید حجت‌الاسلام سید علی‌اصغر علوی است که در آن به تشریح بیماری‌های تشکیلاتی و درمان آن‌ها پرداخته و‌ خودآموزی برای بیماری‌های تشکیلاتی مدیران و عناصر فعال در یک مجموعه و تشکیلات است.
کد خبر: ۹۱۴۸۰۸۰
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، محمد بن زکریای رازی در «من لایحضره الطبیب» سعی کرد مشکل طبابت را حل کند. شیخ صدوق در «من لایحضره الفقیه» سعی در حل مسائل فقهی و فتوایی داشت که در نگارشش از «من لایحضره الطبیب» الهام گرفت. با این شرایط باید «من لا یحضره الطبیب»‌ی برای تشکل‌ها و مجموعه‌های فرهنگی داشته باشیم با رویکرد مدیریت فرهنگی؛ یک «من لا یحضره المدیر» نیاز داریم! باید یک بیمارستان تأسیس کرد...
من لا یحضره المدیر کتابی ساده و تفکر برانگیز است که هوشمندانه شما راه به پدیده‌های اطرافتان حساس‌تر خواهد کرد.
حجت‌الاسلام سید علی‌اصغر علوی پژوهشگر و مؤلف بسیجی و اهل یزدی که پیش‌تر با مجموعه آثاری در حوزه عاشورا پژوهی شناخته و مطرح‌شده بود، این بار شفاخانه‌ای برای مؤسسات و مجموعه‌های فرهنگی را به رشته تحریر درآورده است!

*من لا یحضره المدیر، خودآموزی برای درمان بیماری‌های تشکیلاتی
استاد دکتر علی‌رضاییان که به‌واسطه سال‌ها ریاست بر دانشکده‌های متعدد مدیریت کشور و تألیف آثاری که مرجع رشته مدیریت به شمار می‌رود برای علاقه‌مندان این علم شناخته‌شده است در مقدمه این کتاب چنین نوشته:
"برادر اندیشمند بسیجی و پژوهشگر خوش‌فکر و خوش‌ذوق جناب حجت‌الاسلام سید علی‌اصغر علوی کتاب من لا یحضره المدیر را با الهام از من لایحضره الطبیب محمد بن زکریای رازی برای حل بیماری‌های تشکیلاتی به‌ویژه با رویکرد مدیریت فرهنگی نوشته است، ایشان که خود کارشناس و خبره مدیریت است به‌خوبی بیماری‌های تشکیلاتی را به زبان ساده و با قلم شیوای خود نگاشته است، به‌گونه‌ای که حتی برای کسانی که با ادبیات مدیریت آشنایی نداند، سودمند باشد. "
علوی نیز در سرآغاز کتاب خود با اشاره به اینکه منابع مدیریتی و تشکیلاتی بسیاری که در دسترس هستند فارغ از بومی نبودن و تفاوت در نوع نگرش نسبت به مسئله انسان‌شناسی و جهان‌بینی، ادبیات فراگیر و همه‌فهمی نیز ندارند، آورده است:
"باید اثری خلق نمود تا همه اهالی مجموعه‌های فرهنگی (از مدیرشان و غیر مدیرشان) از آن بهره‌ای ببرند و با ادبیاتش همراه شوند. اثری با رویکرد آموزش روان و ساده معلومات اولیه کارگروهی و ملاحظات آن. نیاز به یک خودآموز احساس می‌شود. "

*در این کتاب چه می‌خوانیم؟
وی در ادامه، این اثر را این‌چنین معرفی کرده است:
"اندیشه سازی مدیران از رهگذر تمثیل‌های پزشکی، تلاش این اثر است؛ به‌عبارت‌دیگر در این اثر بین آموزه‌های ضروری و کاربردی مدیریت تشکل‌ها در بیان استعاری «درد‌ها و درمان‌ها»، در ادامه به استقبالتان خواهد آمد و همین قالب جذاب و دلپذیر، اثر را به خودآموزی برای همه مشتاقان دانستن این دانش سودمند تبدیل کرده است، با این «من لایحضره الطبیب»‌ی که برای تشکل‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تدوین‌شده است، پزشک مجموعه‌ی خود باشید. اینجا دانشکده علوم پزشکی شعبه مؤسسات و مجموعه‌های فرهنگی است. "
همان‌طور که مؤلف این اثر مطرح کرده در ابتدای این کتاب به‌ضرورت وجود پزشک تشکیلات پرداخته‌شده و در ادامه خواننده با فهرستی از بیماری‌های مبتلابه تشکیلاتی مواجه می‌شود که در ابتدا تعریف بیماری و در ادامه علل ایجاد و زمینه‌ها و صفات و آثار آن بیان‌شده و درنهایت به راه‌حل‌ها و شیوه‌های درمانی این بیماری‌ها نیز اشاره‌شده است.

*پیوست‌هایی که نمی‌شود از آن گذشت
نگارنده این اثر سه پیوست نیز برای کتابش در نظر گرفته است، گزارشی برای نمونه از بازدید تشکیلاتی، نسبت مزاج‌ها و ظرفیت‌های تشکیلاتی وابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست؛ عنوان این پیوست‌ها است که توسط علوی به رشته تحریر درآمده.
در اولین پیوست این اثر، نگارنده مجموعه حسینیه گودال قتلگاه امام حسین (ع) را موردبررسی قرار داده است و با قلمش خواننده را راهی سفری به این مجموعه می‌کند. سفری که برای یک فعال فرهنگی و عنصر تشکیلاتی خالی از لطف نیست و او را با ایده‌های راهگشا و متفاوت و راز و رمز‌های این مجموعه موفق و به قول نگارنده «حسینیه کادر ساز» آشنا می‌کند.
در کنار شیوایی و قابل‌فهم بودن متن این اثر، جذابیت قلم نگارنده که در سایر آثار او نیز به چشم می‌خورد هم نکته‌ای است که نمی‌توان از کنار آن عبور کرد. ابتکار مؤلف در واژه آفرینی هم به گیرایی و جذابیت مطالب افزوده و هم باعث می‌شود تا محتوا بهتر در ذهن خواننده بماند و تأثیرگذارتر باشد.

*راه‌های تهیه کتاب
علاقه‌مندان به تهیه این کتاب ۱۹۴ صفحه‌ای که اولین چاپ آن اخیراً توسط نشر سدید، انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق (ع) روانه بازار شده می‌توانند سفارش آنلاین کتاب به نشانی اینترنتی sadidisu.ir مراجعه و یا با شماره ۰۹۱۰۹۸۰۵۰۵۵ تماس حاصل نمایند.
ساکنان شهر یزد هم علاوه بر اینکه با اطمینان امکان تهیه اینکه کتاب از پاتوق کتاب یزد واقع در چهارراه فاطمیه رادارند، می‌توانند سراغ این اثر را از سایر کتب فروشی‌های معتبر شهر بگیرند.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات