فرماندار اردکان با اشاره به اینکه در صورت عدم بهبود شرایط تولید محصولات کنجدی اردکان و به‌روزرسانی آن مطابق ذائقه‌های جدید، بیش از سه هزار فرصت شغلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۹۱۴۸۰۹۸
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان، بهروز شهابی زاد در اولین رویداد ملی استارت آپ محصولات کنجدی گفت: اردکان به‌واسطه وجود پتانسیل‌های انسانی و شخصیت‌هایی در طراز ملی و بین‌المللی همواره به‌عنوان شاخص‌ترین شهرستان در استان یزد تلقی گردیده است.
وی افزود: وجود معادن بزرگ و غنی و صنایع فولاد، کاشی و سرامیک و شیشه از اردکان یک شهرستان تعیین‌کننده در اقتصاد استان و حتی کشور ساخته است.
فرماندار اردکان با اشاره به قرارگیری این شهرستان در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و نیز دسترسی به راه‌های بین‌المللی و راه‌آهن خاطرنشان کرد: این ظرفیت‌ها شهرستان اردکان را مرکز توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار داده است. در کنار همه این‌ها، اردکان خاستگاه و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات کنجدی کشور است که در سال‌های گذشته با احداث مجتمع محصولات کنجدی جایگاه خود را در این حوزه تثبیت کرده است.
وی، هدف از برگزاری اولین رویداد ملی استارت آپ محصولات کنجدی را شناساندن ظرفیت صنعت تولید و فرآوری محصولات کنجدی اردکان، برند سازی و همچنین اشتغال‌زایی و رونق تولید در این صنعت دانست و گفت: با تلفیق علم و صنعت، می‌توان تحولی عظیم در این یادگار گذشتگان اردکانی به وجود آورد و درزمینهٔ درآمدزایی، نوآوری و خلاقیت در عرضه محصولات جدید کنجدی جهشی آغاز کرد.
شهابی زاد افزود: وجود ۳۰۰ واحد تولیدی و صنفی در این حوزه با مصرف سالانه ۴۰ تا ۴۵ هزار تن کنجد و سهم ۸۰ درصدی شهرستان اردکان در مصرف کنجد استان نشان‌گر اهمیت و جایگاه این محصول در اقتصاد مردم اردکان است؛ بنابراین اردکان را باید قطب تولید محصولات کنجدی و استفاده‌کننده بزرگ از کنجد به‌عنوان ماده اولیه این صنعت شناخت و واقف بود که در صورت عدم حل مشکلات واحد‌ها یا عدم روز آوری تولیدات مطابق ذائقه‌های جدید و بهبود شرایط تولید، بیش از سه هزار فرصت شغلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به تهدید‌های پیش‌روی این صنعت گفت: رشد ۳.۵ برابری قیمت کنجد در یک‌ساله اخیر یکی از تهدید‌های مهم صنعت محصولات کنجدی در اردکان است و تعطیلی بنگاه‌ها، کاهش اشتغال و نهایتاً تهدید سلامت جامعه ازجمله مشکلاتی است که در صورت عدم توجه کافی، در انتظار محصولات کنجدی اردکان است.
فرماندار اردکان اظهار داشت: در سال رونق تولید و در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کمک به اقتصاد منطقه‌ای، صنایع کنجدی اردکان باید به یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان تبدیل‌شده و تا حد امکان قسمتی از بودجه پژوهشی استان به این سمت هدایت شود.
وی، مصرف زیاد آب و مشکلات زیست‌محیطی پساب محصولات کنجدی را دو مشکل اساسی این صنعت برشمرد و اظهار امیدواری کرد با توجه به قرارگیری شهرستان اردکان در منطقه کم‌آب، از بین ایده‌های این رویداد استارت آپی روش‌هایی نو و کارآمد نیز درزمینهٔ روش پوست‌کنی کنجد وجود داشته باشد تا بتواند در رفع این مشکلات کمک کند.
عالی‌ترین مقام اجرایی شهرستان اردکان با اعلام حمایت از ایده‌هایی که در زمینه‌های مصرف کم‌تر آب و مدیریت پساب باشند اظهار داشت: از مسئولان استان و کشور نیز انتظار می‌رود تا قانون رفع ممنوعیت صادرات محصولات کنجدی به تصویب برسد تا بحران موجود در این حوزه مدیریت شود.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات