معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور:

نوآوری هایی که با فرهنگ و ارزش ما همراه است را بپذیریم

مهدخت بروجردی علوی با اشاره به لزوم وجود فیلترینگ در پذیرش نوآوری‌ها گفت: نوآوری‌هایی که بافرهنگ و ارزش‌های ما همراه است را بپذیریم.
کد خبر: ۹۱۴۸۱۰۰
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان، مهدخت بروجردی علوی در اولین رویداد ملی استارت آپ محصولات کنجدی در اردکان گفت: امروز شاهد رویدادی بودیم که بر اساس پتانسیل‌های شهر اردکان طراحی‌شده است و اثرات آن در آینده نه‌چندان دور بروز و ظهور خواهد یافت.
وی با اشاره به تحقیقات انجام‌شده طی صدسال گذشته در غرب درزمینهٔ نوع برخورد مردم با نوآوری‌ها اظهار داشت: در آن دوران مردم به هر نوآوری که پیشنهاد می‌شد در برابر آن جبهه می‌گرفتند و آن را نمی‌پذیرفتند و از هر ۱۰۰ نوآوری ۹۰ مورد آن پس‌زده می‌شد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: بعدازاین تحقیقات در آن زمان، اصلی به وجود آمد که چگونه نوآوری‌ها را نشر دهیم و به این نتیجه رسیدند که یکی از مهم‌ترین عوامل در آهنگ پذیرش نوآوری‌ها این است که نوآوری بافرهنگ و ارزش‌های مردم و نظام اجتماعی هماهنگ و همراه باشد وگرنه پذیرفته نمی‌شود.
وی گفت: نظام اجتماعی به مجموعه‌ای از واحدها گفته می‌شود که علیرغم کارکردهای متفاوت، برای یک هدف مشترک کار می‌کنند و دغدغه آن نیز حل مسائل و مشکلاتی است که فرا روی ما وجود دارد.
بروجردی افزود: نظام اجتماعی را می‌توان به دودسته کلان سنتی و مدرن تقسیم کرد. در نظام‌های اجتماعی سنتی، عدم گرایش مثبت به تغییرات دیده می‌شود و مردم این جوامع گرایش به تغییر ندارند و وضع موجود را می‌پسندند و به فنّاوری‌های نوین علاقه‌مند نیستند.
وی گفت: در نظام اجتماعی نوین دقیقاً برعکس نظام‌های سنتی است. گرایش به فنّاوری‌ها و گرایش به سطح تغییر زیاد است. میل به علم و دانش و پژوهش و فناوری خیلی زیاد وجود دارد، اعضای جامعه مدرن دید جهان شهری دارند و با افراد خارج از سیستم خودشان نیز مشورت و مراوده دارند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود: ما باید نگاه کنیم که نظام اجتماعی ما در کدام‌یک از این نظام‌هاست و آیا در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات، در عصر فنّاوری‌های نوین رسانه‌ای آیا ما می‌توانیم هنوز به‌صورت یک جامعه سنتی باقی بمانیم؟
وی گفت: امروز ما ازنظر پذیرش نوآوری‌ها توسط مردم و مخاطبان، درست در نقطه مقابل هستیم و متأسفانه یا خوشبختانه مردم ما هر نوآوری‌ها را فوراً می‌پذیرند حتی اگر به ضررشان باشد. اصل مطلب این است که ما باید نوآوری‌ها را بپذیریم اما یک فیلترینگ برای این امر لازم است و آن‌هایی که بافرهنگ‌ها و ارزش‌های ما همراه است را بپذیریم.
بروجردی اظهار داشت: جامعه‌ای توسعه‌یافته است که ایده‌های نو در آن ارائه و پذیرفته شود و از این ایده‌ها برای بهبود کسب‌وکار استفاده شود تا سطح زندگی بالا برود و بالا رفتن سطح زندگی یعنی، توسعه.
وی در پایان گفت: استارت آپ، یک حرکت خودجوش و مردمی و برحسب علاقه و عشق است. ما باید به مسیری برویم که سطح کیفیت محصولاتمان بالا برود و کیفیت سطح زندگی‌مان را ارتقا دهیم. دانشگاه علمی کاربردی در پی تحقق و نهادینه کردن نوآوری خواهی به‌صورت خودجوش است که هدایت شود.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات
آخرین اخبار