خبرهای داغ:
کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در نشست اسفندماه این کارگروه در پاریس، تا ماه ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۱۳۹۸) به ایران فرصت داد قوانین مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تصویب کند.
کد خبر: ۹۱۴۸۱۱۰
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در نشست اسفندماه این کارگروه در پاریس، تا ماه ژوئن 2019 (خرداد 1398) به ایران فرصت داد قوانین مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تصویب کند.

 این 2 خواسته  FATF تحت عنوان لوایح CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. اگرچه در ابتدا روند بررسی این لوایح نشان می‌داد نظرهای موافق تصویب آنها در مجمع در اکثریت باشند اما به مرور با خروج آمریکا از برجام و همین‌طور عدم تمایل اروپا برای اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای، هیات عالی نظارت مجمع و پس از آن اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت به این نتیجه رسیدند که هزینه‌های تصویب این لوایح در این شرایط بسیار زیاد بوده و به مصلحت مردم نیست. بر همین اساس روایت‌هایی که در 6 ماه گذشته از بررسی این لوایح در مجمع مطرح شده نشان می‌دهد تقریبا تصویب این لوایح منتفی شده است. اخیرا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که کشورش به صورت غیرقانونی و یکجانبه از برجام خارج شده است، در اظهاراتی تند گفت ایران باید لوایح موسوم به CFT و پالرمو را تصویب کند. این در حالی است که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گویند این اظهارات وزیر خارجه آمریکا بی‌فایده است و این لوایح قطعا دیگر به تصویب نخواهند رسید.

 


حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به اظهارات مایک پمپئو اظهار داشت: آقای پمپئو غلط می‌کند در امور ایران دخالت می‌کند. این مساله بستگی به تصمیم نظام دارد و هرگونه مداخله خارجی در این موارد ممنوع است و تعهدی که آقای طیب‌نیا(وزیر اسبق اقتصاد) در این زمینه داده است هرگز به معنای تعهد نظام جمهوری اسلامی نیست. معمولا در کنوانسیون‌های بین‌المللی گام اول را ممکن است مسؤولی از اعضای یک دولت بردارد ولی این امر نیازمند طی مراحل قانونی و تصویب در مجلس شورای اسلامی است، البته مجلس تصویب کرده ولی مجمع تشخیص مصلحت نظام این قانون را خلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری می‌داند و تاکنون هم تصویب نکرده و بنای تصویب هم ندارد و ان‌شاءالله آمریکایی‌ها تودهنی محکمی خواهند خورد. مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که ظاهرا قرار است کنوانسیون‌ها در جلسه آتی مجمع دوباره بررسی شوند، گفت:  بنا نبوده است کنوانسیون‌ها بررسی نشود و برخلاف شایعه‌ای که عنوان کردند از دستور مجمع خارج شده، این لوایح هیچگاه از دستور خارج نشده است اما اواخر سال گذشته قرار بود نسبت به پالرمو تصمیم‌گیری شود و دوستان گفتند کنوانسیون پالرمو و سی‌اف‌تی قرابت‌ها و همپوشانی‌هایی با هم دارند. یک مساله دیگر هم پیشنهاد شد؛ اینکه قبل از عید اقدام به تصمیم‌گیری نکنیم چون معلوم بود نتیجه رای مجمع منفی است و اگر رد می‌شد شاید این شائبه بود که اثر منفی روی قیمت ارز بگذارد. الان که ترامپ، پمپئو، بولتون و دیگران تمام زور خود را زدند و از سویی اروپا هم هیچ‌گونه اقدامی نسبت به باز شدن راهی برای دادوستد  مالی با ایران و عمل به وعده‌های خود نکرده، روشن است که مجمع قاطع‌تر از قبل اقدام خواهد کرد. اگر قبل از عید مطرح بود که ممکن است اقدام مجمع در رد FATF تاثیر منفی روی بازار بگذارد اما در شرایط فعلی این مساله دیگر مطرح نیست و مردم کاملا متوجه امور شده‌اند و حالت شرطی شدنی که بر اثر تبلیغات برخی رسانه‌ها به وجود آمده بود مبنی بر اینکه اگر به این کنوانسیون‌ها نپیوندیم چنین و چنان می‌شود، از بین رفته است و به تعبیری مردم متوجه شده اند اینگونه اظهارنظرها به آخر خط رسیده است. مصباحی‌مقدم در پاسخ به اینکه برخی هیات عالی نظارت را زیر فشارهای سیاسی قرار می‌دهند و خیلی از کسانی که اصرار به پذیرش این لوایح دارند همان حرفی را می‌زنند که وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، اظهار کرد: 2 کنوانسیون پالرمو و CFT مربوط به اف‌ای‌تی‌اف مربوط به این است که ایران معاملات خود را با دیگر کشورها و شرکت‌های خارجی  شفاف کند و در شرایطی که دشمنان با تحریم‌ها چنگ و دندان نشان می‌دهند، شفاف کردن دادوستدها برای دشمنان حماقتی بزرگ است و به این جهت یقینا چنین کاری به مصلحت کشور نیست. وی ادامه داد: البته دشمنان دنبال این هستند ما راه‌های دور زدن تحریم‌ها را برای آنها به این وسیله افشا کنیم و یقینا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و هجمه‌ها برای این است که ما را بیش از گذشته تحت فشار قرار دهند و پیوستن به این 2 کنوانسیون در چنین شرایطی انتحار سیاسی است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد گفته‌های موافقان اف‌ای‌تی‌اف مبنی بر سیاسی‌کاری مجمع در بررسی 2 کنوانسیون پالرمو و سی‌اف‌تی اظهار داشت: اقدام مجمع تشخیص در این برهه کاری پخته، عاقلانه و مطابق با حکمت و مصلحت است و اتفاقا کسانی که برای تصویب این کنوانسیون‌ها فشار می‌آورند سیاسی‌کاری می‌کنند. مصباحی‌مقدم در ادامه پرسید: بالاخره هیچ کس پاسخ سوال ما را نداد زمانی که پرسیدیم وقتی معاون خزانه‌داری آمریکا رئیس اف‌ای‌تی‌اف شده و این نهاد وظیفه‌اش نظارت بر اجرای همین کنوانسیون‌ها و جلوگیری از عدم شفافیت مبادلاتی است که مبدا و مقصدش شفاف نیست، آیا پیوستن به این کنوانسیون‌ها نوعی آدرس دادن به دشمن برای دست یافتن به راه‌های دور زدن تحریم‌ها نیست؟  

ارسال نظرات
پر بیننده ها