به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی فریدن
مسئول کانون بسیج اساتید و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فریدن با اشاره به افتتاح نخستین مزرعه تحقیقاتی گیاهان دارویی فریدن گفت: مزرعه تحقیقاتی گیاهان دارویی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع و با هزینه افزون بر ۵۰۰ میلیون ریال در سایت تحقیقاتی این واحد راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۹۱۴۸۱۲۴
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷

آغاز کشت ۳۵ نوع گیاه دارویی در فریدن

 به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، محمدرضا نادری با اشاره به افتتاح نخستین مزرعه تحقیقاتی گیاهان دارویی فریدن اظهار داشت: مزرعه تحقیقاتی گیاهان دارویی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع و با هزینه افزون بر ۵۰۰ میلیون ریال در سایت تحقیقاتی این واحد با همکاری شرکت دانش بیان حکمت پارسیان، دانشگاه اصفهان و بسیج سازندگی راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فریدن افزود: در این مزرعه ۳۵ نوع گیاه دارویی به روش نشا و بذرکاری کشت شده است که در آینده انتظار داریم به ۵۰ گونه افزایش یابد.

وی با اشاره به توجیه اقتصادی گونه گیاهان دارویی در این سایت تحقیقاتی، افزود: خارمریم، نعناع فلفلی، آویشن باغی و دنایی، گل‌گاوزبان، مریم‌گلی، اسطوخودوس، همیشه‌بهار، گل‌مغربی، گل ماهور، چای ترش و بادرنجوبه از جمله گونه‌های کشت شده در این مزرعه است که از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار هستند.

نادری با این سخن که علاوه بر این مزرعه، محصولات تحقیقاتی دیگری نیز زیر کشت داریم، گفت: در زمین زراعی این واحد آموزشی ۴ هکتار بادام دیمی، بیش از ۲ هکتار موسیر، ۲ هکتار گندم و جو دیمی نیز زیر کشت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فریدن همچنین پرورش گیاهان کمیاب سازگار با شرایط اقلیمی این منطقه به مانند کرفس کوهی و ... را یک چشم‌انداز اقتصادی مناسب برای آینده دانست. 

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد با تجاری‌سازی طرح‌های دانش‌بنیان می‌تواند به یکی از رسالت‌های اصلی خود که توسعه امور دانش‌بنیان است، دست یابد و افتتاح مزارع این‌چنینی که سازگار با شرایط منطقه بوده در همین راستا است.

نادری با برشمردن ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهرستان فریدن، عنوان کرد: عدم وجود صنایع تبدیلی سبب شده است که خام فروشی در شهرستان باعث آسیب‌های اقتصادی به این منطقه شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فریدن ادامه داد: طبق تحقیقاتی که کردیم، یکی از پرفروش‌ترین اسانس و عطرهای بازار جهانی برگرفته از تولیدات ایرانی است که اگر بتوان زمینه فرآوری و تبدیلی آن را فراهم نمود، فریدن زمینه تبدیل شدن به یکی از قطب‌های کشوری در این راستا را دارد.

وی تأکید کرد: مسئولان و مردم این منطقه نباید، منتظر معجزه از بیرون شهرستان باشند، طبق اطلاعاتی که داریم سرمایه‌داران بزرگ که بومی این شهرستان هستند بسیارند، که می‌توانند باعث رونق اقتصادی این منطقه شوند و باید به دنبال جذب آن‌ها بود. 

نادری یکی دیگر از زمینه‌های توسعه اقتصادی این منطقه را هوای پاک، طبیعت زیبا و تمدن چند هزارساله این منطقه دانست و تصریح کرد: با توسعه اکوتوریسم می‌توان از ظرفیت بالقوه این منطقه در راستای توسعه گردشگری استفاده کرد.

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۵۰ کیلوواتی در آینده نزدیک

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فریدن  در ادامه با اشاره به اقلیم مناسب و منحصربه‌فرد این منطقه، گفت: این واحد به همراه بخش خصوص با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، در پی راه‌اندازی یک نیروگاه خورشیدی ۵۰ کیلوواتی نیز هست.

وی ادامه داد: موافقت‌های اولیه برای احداث این نیروگاه حاصل شده است که با احداث و راه‌اندازی آن بحث آموزشی آن را نیز پیگیری خواهیم کرد.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

ارسال نظرات