خبرهای داغ:
دانش فنی تولید صفحات جاذب خورشیدی با میزان جذب بیش از ۹۸ درصد به عنوان قلب تپنده آبگرمکن‏های خورشیدی برای اولین بار در کشور توسط محققان شرکت دانش بنیان فراسو سپهر آریا مستقر در پارک علم و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بومی سازی شد.
کد خبر: ۹۱۴۸۳۲۹
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
دستیابی به دانش فنی تولید صفحات جاذب خورشیدی محقق شد
 
 

به گزارش خبرنگار بسیج علمی پژوهشی و فناوری از اصفهان، دانش فنی تولید صفحات جاذب خورشیدی با میزان جذب بیش از 98 درصد به عنوان قلب تپنده آبگرمکن‏های خورشیدی برای اولین بار در کشور توسط محققان شرکت دانش بنیان فراسو سپهر آریا مستقر در پارک علم و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بومی سازی شد، با این حال این محققان معتقدند مبحث انرژی های خورشیدی هنوز اولویت مسوولان کشور نیست، مصرف سالانه کل کشور تا قبل از سال 1392، حدود 10 هزار متر مربع کلکتور خورشیدی بوده، براین اساس محققان شرکت فراسا آن را بعنوان ایده انتخاب نموده و موفق به کسب دانش فنی و تولید آن شده اند، آن ها با بیان این که مصرف آبگرمکن‏های خورشیدی در سال 97 به کمتر از هزار متر مربع رسیده و امکان ادامه فعالیت در این زمینه وجود ندارد، می گویند این یک چالش برای ما و بیشتر شرکت هایی که محصول دانشی دارند می باشد، در واقع 70 درصد شرکت های دانش بنیان ادامه فعالیت شان با ایده اولیه نمی باشد..

میثم صادقی مدیر عامل این شرکت در گفتگو با خبرنگار بسیج علمی پژوهشی و فناوری ، با تصریح این که استفاده از آبگرمکن‏ های خورشیدی در ایران تازگی ندارد و شاید بتوان گفت که استفاده از آن سابقه ای 30 ساله دارد، اظهار داشت: در همه این سالها شرکت هایی در این رابطه فعالیت داشته و کلکتورهای خورشیدی یا همان صفحات جاذب را از کشورهایی اروپایی مانند آلمان و ایتالیا و اخیرا از ترکیه و چین وارد می‏کردند.

وی در رابطه با علت انتخاب این ایده و فعالیت در این زمینه افزود: ما دانشجویانی موفق در زمینه تحقیق و پژوهش با سابقه پژوهشی بیش از ده سال عمدتاً در عرصه مهندسی و انرژی بودیم، رویکرد اصلی خود را حرکت به سوی تکنولوژی‎‏های پیشرو در حفظ و نگهداشت انرژی و محیط ریست با نگاه ویژه به انرژی‏ های نو و تجدید پذیر قرار داده و در سال 1391 بررسی ها و رایزنی های زیادی که با مشاورین و شرکت های مختلف انجام داده و سعی در حل مشکل این شرکت ها در حوزه انرژی و محصول تولیدی آن ها، آبگرمکن خورشیدی نمودیم.

صادقی با بیان این که مصرف سالانه کل کشور تا قبل از سال 1392، حدود 10 هزار متر مربع کلکتور خورشیدی بوده، گفت: تلاش این شرکت ها در زمینه تولید داخلی این محصول موفقیت آمیز نبوده و حتی مجبور به تجهیز کارخانه و خط تولید براساس نظرات شرکت های خارجی بوده اند. این شرکت نوپا و تازه تاسیس (فراسا) فعالیت خود را در این زمنیه شروع نمود و پس از دو سال تلاش موفق به بومی سازی دانش فنی صفحه جاذب خورشیدی، ساخت اولین نمونه و آبگرمکن خورشیدی ساخت ایران شد و توانست دو تاییدیه دانش بینان در این زمینه اخذ کند.

وی با تاکید بر این که میزان ارزبری عدد چشمگیری بود خواستیم جلوی ارزبری را بگیریم، خاطرنشان کرد: در کشور ما تا سال های قبل از 92 یکسری حمایتهای دولتی از جمله الزام آور بودن استفاده از آبگرمکن های خورشیدی در ساختمان های دولتی، منازل دولتی و در مناطق روستایی وجود داشت اما بعد از این زمان مبحث انرژی های خورشیدی به تدریج به حاشیه رفت و خیلی کم رنگ شد.

مراحل بومی سازی دانش فنی و تولید صفحات جاذب خورشیدی

صادقی گفت: بهر حال کار روی ایده از سال 92 شروع شد و برای تبدیل ایده به محصول باید مسیری طی می شد، روش های پوشش دهی مختلفی در تولید جاذب های خورشیدی در دنیا وجود دارد و ما دنبال روشی بودیم که هزینه تمام شده کمتر داشته باشد و ارزانترین روش که با تجهیزات کشور، شرایط تحریم و نبود مواد اولیه سازگار باشد انتخاب شد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان فراسو سپهر آریا، با تصریح این که با روش پوشش دهی شیمیایی ساخت نمونه های آزمایشگاهی شروع شد، ادامه داد: منابع علمی و اطلاعات بسیار محدود و ناقصی در اختیارمان بود، بسیار سعی و خطا داشتیم، و بومی سازی محصول مسیری سخت بود تا نیمه های شب در شهرک علمی و تحقیقاتی حضور داشتیم تا توانستیم به این مهم دست یابیم.

وی با اشاره به این که بعد از ساخت نمونه ها هم هر بار تست های مختلف برای تعیین راندمان جذب ضرورت داشت، افزود: این مرحله هم با مشکلاتی مواجهه بودیم، آزمایشگاه های کمی بودند که میتوانستند پارامترهای مورد نظر را اندازگیری نمایند.

صادقی گفت: بعد از دو سال تلاش برای اولین بار در کشور دانش فنی این صفحات جاذب خورشیدی بومی سازی شد، صفحاتی با میزان جذب بالای 98 درصد و با کیفیت خیلی بهتر از نمونه های وارداتی و در نهایت آبگرمکنی ساختیم که کاملا ایرانی بود.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان فراسو سپهر آریا، خاطر نشان کرد: آبگرمکن خورشیدی فراسا یک آبگرمکن خورشیدی صفحه تخت بوده که استحکام بالا و عمر طولانی، محدوده تامین دمای آب گرم خروجی بین 60-70 درجه در فصل گرما و انطباق با اقلیم‏های مختلف جغرافیایی از ویژگی‏های آن است.

وی ادامه داد: آبگرمکن خورشیدی فراسا از یک کلکتور صفحه تخت بهره برده که این کلکتور پر استفاده‌ترین نوع کلکتور به‌شمار می‌رود. ساختار آن به صورت یک جعبه مستطیل شکل بوده که در داخل آن یک صفحه جاذب فلزی از جنس مس یا آلومینیوم با پوششی به رنگ‌های خاص است. این صفحه، جاذب انرژی حرارتی خورشید است.

صادقی گفت: این نوع صفحات از لحاظ دارا بودن بالاترین میزان انتقال حرارت جذب شده سطح به مایع مبدل و راندمان بالای جذب پوشش و همچنین انعطاف تولید در طراحی و ساخت کلکتورهای بزرگ و عریض و کلکتورهای غیرمستطیل، بسیار مورد توجه قرار می‏گیرند. از مشخصات بارز این نوع صفحات امکان بکارگیری در کلکتورهای تا سطح 14 متر مربع، کلکتورهای هوای گرم و کلکتورهای صفحه تخت است.

مدیر عامل شرکت فراسو سپهر آریا، بیان داشت: بعد از دستیابی به دانش فنی این محصول برای راه اندازی کارگاه با ساخت قالب تجهیزات و هزینه بالای تولید آن شروع و در گام نخست هم 100 کلکتور ساخته شد است اما به دلیل همزمانی با دوران رکود شرکت ها، تحریم و شرایط اقتصادی و افزایش قیمت دلار استقبال از این محصول آن گونه انتظار می رفت نبود.

مسئولان انرژی‏های پاک را اولویت نمی دانند و حمایت نمی شود

وی در ادامه با تصریح این که در واقع بعد از حدود 6 سال فعالیت و کسب دانش فنی ارزشمند، شرکت فراسو مبحث انرژی خورشیدی را به حاشیه برده است، گفت: کشور ما پتانسیل بسیار بالایی برای انرژی پاک دارد اما هنوز در اولویت قرار نگرفته، متاسفانه در فرهنگ سازی دقت نمی کنیم، فرهنگ سازی برای بحث انرژی هم صرفا از شرکت های تولید کننده یا وارد کننده برنمی آید و باید در سطح کلان انجام شود.

صادقی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا دولت حمایت می کند، گفت: متاسفانه حمایتی نمی شود، این محصول را تولید کردیم که نیازی به واردات محصولات مشابه نباشد اما بصورت بی رویه وارد شده و می شود، همچنین حمایتی که باید از مصرف کننده بشود وجود ندارد مثلاً قبلاً در زمینه راه اندازی نیروگاه برق خورشیدی در مقیاس خانگی چنانچه مصرف کننده خانگی یک تا 5 کیلوات سرمایه گذاری می کرد تا 50 درصد آن وام یا کمک بلاعوض دریافت می کرد.

وی با بیان این که همچنین کشوری مثل چین سالانه بیش از یک میلیون متر مربع و ترکیه بیش از 300 هزار متر مربع کلکتور خورشیدی تولید می کند که بدلیل اسکیل های بزرگ تولید هزینه سربار کمتری دارند و به قیمت پایین تر محصول عرضه می شود، افزود: شرایط تولید در کشور ما از آن متفاوت است.

صادقی با اشاره به پایین بودن قیمت حامل های انرژی از منابع نفت و گاز، افزود: قیمت مصرف کننده در شرایط کنونی خط قرمز مسئولان است و با وجود این قیمت ها استفاده از سیستم های تولید انرژی های پاک توجیه اقتصادی نخواهد داشت و ادامه این روند کمکی به فرهنگ سازی مصرف انرژی، حفاظت از محیط زیست و همگانی شدن این نوع سیستم ها نخواهد کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان داشت: در خصوص همکاری در پروژه های دولتی و خصوصی با توجه به برگزاری مناقصه و اهمیت قیمت تمام شده بدون در نظر گرفتن کیفیت، کارایی و طول عمر طبیعتا شرکت فراسا در این مناقصه ها با برندهای که از چین با قیمتی ارزانتر وارد می شود امکان رقابت ندارد و نتوانسته همکاری نماید.

 

میزان مصرف آبگرمکن های خورشیدی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است

وی با تصریح این که بطور کلی بازگشت سرمایه برای انرژی‏های پاک بدون حمایت دولت توجیه پذیر نیست، گفت: الان که در سال 98 هستیم شاید میزان مصرف آبگرمکن های خورشیدی در طول سال کمتر از هزار متر مربع است.

70 درصد شرکت های دانش بنیان ادامه فعالیت شان با ایده اولیه نیست

صادقی در پاسخ به این سوال که بنظر شما چرا یک شرکت دانش بنیان با چنین چالش هایی مواجهه می شود؟، گفت:این فقط شرکت دانش‏ بنیان فراسو سپهر آریا نیست که با چنین چالشی مواجهه شده است، در حالت خوشبینانه 30 درصد شرکت ها با ایده ای که وارد می‏شوند فعالیت شان ادامه می یابد و 70 درصد آنها تغییر مسیر و ایده می دهند، حل این مشکل مدیریت و حمایت منطقی می طلبد.

مدیر عامل شرکت فراسو سپهر آریا، بیان داشت: فرضاً اگر در کشور 2000 شرکت دانش بنیان داشته باشیم مفهوم آن این است که بیش از 4 هزار ایده و 4 هزار محصول داریم، بیشتر تولید این شرکت ها علم کتابخانه ای و یک تولید محتوی بوده و صرفا گزارشی از آن بوجود آمده و خاک می خورد، این باعث شده محققان مهاجرت کرده از ایران رفته یا این که در حوزه دیگری کار می کنند، در واقع به جرات می توان گفت در کشور ما مجموعه هایی مثل شرکت دانش بنیان فراسو سپهر آریا که دانش محور کار می کنند 10 تا 15 سال جلوتر از کشور خودشان هستند و دانش و فناوری هایشان با شرایط روز کشور سازگاری ندارد و در حال حاضر جایگاهی ندارند.

وی در ادامه با بیان این که شرکت فراسو سپهر آریا، در حال حاضر بیشتر در حوزه ممیزی، مدیریت مصرف انرژی و سیستم های کم مصرف فعالیت خود را ادامه می دهد، بیان داشت: این شرکت دارای چندین ثبت اختراع برای شیشه تضعیف کننده شدت نور، شیشه هادی جریان الکتریسیته، صفحات جاذب خورشیدی، صفحات نانو پینت خورشیدی و پوشش های کامپوزیتی است.

کلام آخر

مدیر عامل شرکت فراسو سپهر آریا، در پایان این گفتگو و بعنوان کلام آخر، اظهار داشت: در حال حاضر صادرات نخبه ایرانی به عنوان یک محصول پرطرفدار در خارج خصوصا در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بشمار می رود. امید آن است مسئولین محترم کشور ایران بتوانند با اتخاذ روش های علمی و عملی شرایطی را فراهم نمایند تا افراد توانمند و نخبه دارای جایگاه مناسب و درخور در کشور باشند و شایسته سالاری رعایت شود؛ تا از میزان صادرات نخبگان خود و آباد نمودن کشورهای دیگر کاسته شود و این تنها راه رسیدن به رونق تولید و اقتصاد مقاومتی است.

 
ارسال نظرات