نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش تولید کنجد در کشور گفت: وابستگی صنعت محصولات کنجدی به واردات باید کاهش یابد.
کد خبر: ۹۱۴۸۳۳۲
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان، محمدرضا تابش در آیین برگزاری رویداد استارت آپ محصولات کنجدی گفت: تولید محصولات کنجدی، با هویت و فرهنگ فاخر شهرستان اردکان و استان یزد گره‌خورده است و همه فعالین این عرصه باید در رونق این کسب‌وکار؛ فرهنگ غنی دیارمان را پاس بدارند.
وی افزود: ارزش‌آفرینی در این هنر صنعت و استفاده از نوآوری برای تولید سبد متنوعی از محصولات کنجدی در سال‌های اخیر موردتوجه جدی‌تری قرارگرفته است که باید از ظرفیت‌های ایجادشده نیز به نحو مطلوبی بهره گرفت.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تولید باکیفیت و سنتی این محصول نباید هیچ‌گاه به فراموشی سپرده شود و همه باید تلاش کنیم برند نیک استان و بخصوص شهرستان اردکان، حفظ و ارتقاء یابد.
وی با اشاره به تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی جهت کمک به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ایده تا بازار و تجاری‌سازی گفت: با پیگیری صنوف فعال این بخش و جمع‌بندی مشکلات، آماده بررسی و پیگیری آن در سطح کشور هستیم.
تابش با تقدیر از زحمات همه تولیدکنندگان محصولات کنجدی و تشکر از ایده‌های مطرح‌شده در این استارت آپ، خواستار اجرایی شدن این تفکرات دانش‌محور در راستای تولید باکیفیت‌تر، کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر شد.
وی بابیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد کنجد موردنیاز، از خارج کشور تأمین می‌شود گفت: در شش‌ماهه اول سال ۹۷ بیش از ۲۸ هزار تن کنجد وارد کشور شده است که بالغ‌بر ۴۲ میلیون دلار هزینه شده است که می‌طلبد تا از طرف وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی جدی برای افزایش تولید بر اساس وضعیت آب و هوایی در کشور انجام شود تا وابستگی این صنعت به واردات و تلاطمات خسارت‌بار آن، کاهش یابد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، شهرستان اردکان را بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات کنجدی کشور دانست و گفت: وجود بیش از ۳۰۰ واحد محصولات کنجدی و تولید روزانه ۱۸۰ تن ارده، ۲۹۰ تن حلواارده و ۵۳ تن روغن کنجد و اشتغال مستقیم بیش از هزارنفری نشان می‌دهد مسئولان استان نیز باید برای تولید این محصول غذایی مقوی و سالم توجه و تلاش بیشتری داشته باشند.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات