خبرگزاری بسیج: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه۱۴ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد، گفت: بیش از ۹۶ درصد محصولات کشاورزی تولید داخل است، همچنین استان تهران دارای 3580 هکتار گلخانه یعنی 30 درصد ظرفیت گلخانه های کشور را دارد و در زمینه تولید محصولات گلخانه ای رکورددار است.
کد خبر: ۹۱۴۸۶۶۵
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶

کریم ذوالفقاری در مراسم افتتاح نخستین گلخانه روستای عماد آور از توابع بخش مرکزی شهرستان ری، اظهار داشت: در فضای باز محصولاتی مثل خیار یا گوجه فرنگی بین ۳۰ تا ۵۰ تن در هکتار برداشت می‌شود که قابلیت صادرات و ارز آوری ندارد اما تولید این محصول در فضای گلخانه به بیش از ۵۰ تن می‌رسد که بازار صادرات برای آن وجود دارد.

  وی با اشاره به اینکه برای ایجاد یک گلخانه بین ۸۰۰ میلیون تا 4 میلیارد تومان هزینه صرف می‌شود   افزود: هزینه تمام شده  تولید یک کیلوگرم خیار گلخانه‌ای با احتساب هزینه‌ها و حتی سود تسهیلات بانکی ۱۲۰۰ تومان می‌شود که حدود ۳ تا ۴ هزارتومان به دست مصرف کننده می‌رسد که سود شرعی و حلال ۳۰۰ درصدی برای تولید کننده دارد و با مدیریت صحیح می‌توان در مدت ۲ سال هزینه صرف شده برای راه اندازی گلخانه را صفر کرد.

 ذوالفقاری تغییر کاربری اراضی کشاورزی را یکی از معضلات جدی شهرری، استان تهران و حتی کشور دانست و گفت: در شهرستان ری با تعامل شهرداری، فرمانداری، بخشداران و دهیاران تا حد زیادی ساخت و سازهای غیر مجاز کنترل شده است اما بهترین راهکار برای کنترل ساخت و ساز و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اجرای طرح‌های گلخانه است و با اجرای این طرح‌ها و صرف هزینه‌ هایی که برای زیرساخت های گلخانه اختصاص داده شده شهروندان هیچگاه به موضوع تغییر کاربری فکر نخواهند کرد و مادام العمر شاهد تغییر کاربری در اراضی کشاورزی نخواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: تصور خیلی‌ها بر این است که استان آذربایجان شرقی بیشترین تولید محصولات کشاورزی را دارد این در حالی است که در استان تهران بالغ بر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول تولید می‌شود در حالی که در استان‌ آذربایجان شرقی۵/۵۰۰، آذربایجان غربی۴/۵۰۰، اردبیل۳/۸۰۰ و کرمانشاه  سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

وی با ابراز خرسندی از صدور روزانه حدود ۲۰ مجوز در بخش‌های گلخانه گفت: این موضوع نشانگر این است که استان تهران فقط صنعتی و خدماتی نیست و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز قابل توجه است.

ذوالفقاری افزود: میزان تولید در هکتار حدود ده تن در کشور است در حالی که این میزان در تهران ۳۲ تن در هکتار است و  ۵۷ درصد محصولات تولیدی در تهران یعنی حدود ۳ هزار و ۴۰۰ تن فرآوری می‌شود. در پایان این مراسم از کشاورزان ساعی و نمونه با اهدای تندیس تجلیل شد.

 

 

ارسال نظرات