معاونت بررسی و تحلیل بسیج اساتید استان اصفهان و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد بر ضرورت آسیب‌شناسی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و ارائه جایگزین‌های مناسب در این راستا تأکید کرد.
کد خبر: ۹۱۴۸۷۸۷
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج و به نقل از آنا اصفهان، فرهاد مصری‌نژاد با توجه به موضوع سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: یکی از مفاد مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی موضوع سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است. موضوعی که در دوره‌های  مختلف نیز توسط مقام معظم رهبری به آن پرداخته شده است و با توجه به فضای فرهنگی به‌شدت مسموم فضای مجازی باید این مسئله آسیب‌شناسی و به آن نگاه ویژه شود.

وی ادامه داد: از طرفی این موضوع از آنجا اهمیت ویژه می‌یابد که سبک زندگی مربوط به همه شئون زندگی است. به‌عنوان نمونه روابط خانوادگی، روابط پدر با فرزندان، روابط همسران، روابط همسایگان، اصول زندگی آپارتمانی، رانندگی، زندگی دانشجویی، محیط‌های دانشجویی، دانشگاه‌های تک‌جنسیتی، روابط دختر و پسر، تعریف شادی و روش‌های تزریق شادی و هزاران مورد دیگر همه از پارامترهای سبک زندگی است که باید به آن پرداخته شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد اضافه کرد: در واقع پایه سبک زندگی مربوط به حوزه فرهنگ می‌شود و این دقیقاً همان نقطه‌ای است که مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است و باید برای مقابله با آن مدل‌ها و روش‌های جایگزینی ارائه شود.

مصری‌نژاد متذکر شد: شاید بتوان گفت در طول ۴۰ سال گذشته در حوزه مسائل اجتماعی و سبک زندگی فقط مسئله نهی مطرح بوده و جایگزین‌های مناسبی معرفی نشده است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین مراکزی که باید برای حل این موضوع ورود کنند، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هستند؛ چراکه اولاً باید سبک زندگی موجود آسیب‌شناسی دقیق شود به این معنی که نقاط ضعف و قوت شناخته و تبیین شود تا بتوان برای آن برنامه‌ریزی مناسب کرد و این امر نیاز به حضور جدی متخصصان حوزه‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی و دینی برای بررسی دارد.

وی ادامه داد: ثانیاً باید روش‌ها و نقاط ترویج سبک زندگی غربی شناخته شود. براساس تأکید مقام معظم رهبری مبتنی بر آموزه‌های قرآنی جهاد کبیر یعنی تبعیت نکردن از دشمنان از وظایف ذاتی مسلمانان است. قطعاً روش‌های زندگی غربی با سبک زندگی اسلامی در تعارض است؛ چراکه مبنای زندگی اسلامی فطرت انسان‌هاست که زندگی غربی فاقد این نگاه است و بیشتر نگاه اقتصادی دارد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد مطرح کرد: سومین دلیل در ورود حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به این مسئله آن است که  سبک زندگی اسلامی باید تدوین و تبیین شود. به این معنی که سبک زندگی اسلامی چیست و در چه حوزه‌هایی باید وارد شود؟ بخشی از فرهنگ بومی و تاریخی که مورد تأیید دین است، مشخص و بخش‌های متناقض نیز شناخته شود.

مصری‌نژاد تأکید کرد: در گام دوم روش‌های ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی باید مورد مطالعه قرار گرفته و براساس آن محتواهای متعدد تولید و این تولیدات به‌طور وسیع و ویژه در صدا و سیما و فضای مجازی و شبکه‌ها ترویج شود. به‌همین دلیل است که در این مقوله نیاز به کار دقیق علمی مبتنی بر آموزه‌های دینی ضرورت دارد و نقش حوزه و دانشگاه در این راستا تعریف می‌شود.

وی یادآور شد: ضمناً نگاه فردی به این موضوع نباید از نظر دور داشته شود به نظر می‌رسد هر فرد ایرانی مسلمان باید به زندگی و رفتار خود دقت نظر داشته باشد و تلاش کند آن را به آنچه که آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی ایرانی برای ما ترسیم کرده نزدیک کند تا به فضل الهی رفتارها و الگوهای معرفی شده در میان مردم مورد استفاده قرار گیرد. همه این اقدامات و فرآیندها باید به این دلیل اجرا شود که به مرحله ایجاد جامعه اسلامی نزدیک شویم تا زمینه ظهور ولایت عظمی (عج) فراهم شود.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

ارسال نظرات