خبرهای داغ:
آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید گفت: اسلام زمینه ساز پیشرفت علوم در تمام جهان است و ما باید این حقیقت را برای مردم دنیا تبیین کنیم.
کد خبر: ۹۱۴۸۹۱۷
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله نوری همدانی عصر سه شنبه در دیدار منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: زمانی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه و دانشمندان به نامی وجود نداشت، در حوزه‌های علمیه اسلامی و در جهان اسلام، علمای به نام و کتابخانه‌های بزرگی فعال بودند و به نشر علوم می‌پرداختند.

این مرجع تقلید بیان کرد: بسیاری از اصطلاحات علمی به زبان عربی که زبان اسلام است میان دانشمندان مطرح است و این مساله نشان می‌دهد بنیان گذاران علوم در جهان مسلمانان بودند؛ ما احادیث فراوانی داریم که پیامبر اکرم (ص) در آن پیرامون جایگاه علم و ایمان در میان مسلمانان و مردم سرزمین فارس خبر داده اند.

وی ادامه داد: امروز نیز به برکت انقلاب اسلامی مردم ایران در زمینه‌های مختلف علمی به پیشرفت‌های فراوانی رسیده اند.

آیت الله نوری همدانی گفت: غربی‌ها که علوم مختلف را از مسلمان فراگرفتند آن را سکولار و غیر توحیدی کردند، در حالی که مسلمان در همه حوزه‌های علوم نگاه توحیدی داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به وزیر علوم تاکید کرد، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور کار بسیار مهمی است که توسط این وزارتخانه انجام می‌شود و در این زمینه مسئولیت حساسی متوجه مسئولان وزارت علوم است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از آموزه‌های اسلامی در مباحث دانشگاهی تاکید کرد: باید زمینه تدریس دروس مرتبط با قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه‌های کشور بیش از پیش فراهم شود و با این کار به دنیا بفهمانیم پیشرفت‌های علمی ایران در سایه معارف توحیدی اسلام به دست آمده است.

این مرجع تقلید گفت: اهمیت تربیت بیش از تعلیم است و به همین علت پیامبران الهی ابتدا مردم را هدایت می‌کردند و سپس علوم مختلف را به آنان آموزش می‌دادند.

وی بیان کرد: استفاده از مدیران کارآمد و اساتید نخبه که در محیط‌های دانشگاهی اخلاق و رفتار مناسبی دارند، برای پیشرفت کشور در عرصه‌های تربیتی و علمی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: باید نخبگان و افراد انقلابی را برای تدریس در دانشگاه‌ها انتخاب کرد و نسبت به علوم انسانی و اسلامی بسیار حساس بود.

آیت الله نوری همدانی گفت: باید علوم انسانی بر اساس آموزه‌های اسلامی تدوین شود و در این زمینه کار‌های تحقیقاتی لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد: حضور در دانشگاه نباید تنها به خاطر کسب مدرک باشد، بلکه لازم است تا در محیط‌های دانشگاهی افرادی لایق برای مدیریت کشور تربیت شوند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه، گفت: در زمان صدر اسلام دین و دانش ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشتند، اما بعد‌ها استعمارگران این ۲ نهاد را از یکدیگر جدا کردند.

این مرجع تقلید گفت: هر چه ارتباط طلبه‌ها با دانشجویان بیشتر باشد به نفع اسلام و مسلمین است و در این زمینه تقویت دانشگاه‌های تخصصی در حوزه مذاهب اسلامی و مبارزه با فرق انحرافی همچون وهابیت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی همچنین با بیان اهمیت شناخت زمان برای دانشجویان افزود: دانشجویان باید زمان را بشناسند و بدانند انقلاب اسلامی در چه شرایطی با تلاش مشترک حوزه و دانشگاه به وجود آمد و امروز هم همکاری نخبگان این ۲ نهاد انقلاب را حفظ خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از نتایج انقلاب اسلامی در حوزه گسترش علوم، حضور پر رنگ بانوان در محیط‌های دانشگاهی است در حالی که در دوران طاغوت این حضور بسیار کمرنگ بود.

آیت الله نوری همدانی گفت: مردم ایران انسان‌هایی هوشمند هستند که به برکت انقلاب اسلامی زمینه عزت مندی بیشتر آنان فراهم شده است.

وی افزود: در همین رابطه مردم ایران از برخورد حکیمانه رهبر معظم انقلاب در دیدار هفته گذشته با نخست وزیر ژاپن بسیار خوشحال شدند چرا که مردم خواهان عزت مندی هستند.

وی ادامه داد: این مردم که برای پشتیبانی از انقلاب اسلامی جان و مال خود را تقدیم کردند، نباید گرفتار مشکل‌های اقتصادی باشند، این مردم که همواره در برابر دشمنان مقاومت کردند می‌خواهند از نظر معیشت هم در سختی نباشند و مسئولان وظیفه دارند به مطالبات مردم در بخش‌های مختلف رسیدگی کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار تاکید کرد: در حوزه آموزش عالی کشور دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بسیاری را داریم که اکثر آن‌ها بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته اند و این افتخاری برای نظام اسلامی است.

منصور غلامی افزود: اکنون نیروی انسانی مورد نیاز بخش‌های علمی کشور در رشته‌های مختلف در داخل ایران تربیت می‌شوند و توجه به عرصه‌های تحقیقاتی و پژوهشی بسیار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: اکنون موقعیت علمی خوبی میان کشور‌های دنیا داریم که این نکته مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز هست و ایشان تاکید دارند که این جایگاه علمی حفظ شود.

وی ادامه داد: به طور کلی در جایگاه ۱۶ علمی جهان هستیم و در برخی از رشته‌های جدید و راهبردی رتبه پنجم و ششم دنیا را در اختیار داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تلاش کردیم تا دانشجویان در انجام تحقیقات علمی خود به مسائل داخلی توجه کنند و در این زمینه مشوق‌های خوبی در نظر گرفتیم.

وی افزود: اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۰ مرکز رشد در دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کنند و در این رابطه بیش از ۴۲ هزار شغل پایدار در عرصه‌های تخصصی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های کشور به دنبال گسترش ارتباطات خود با حوزه‌های صنعتی و فناوری کشور هستند و در این رابطه قرارداد‌های همکاری با نهاد‌های مختلف همچون وزارت نفت منعقد شده است.

غلامی گفت: همچنین تلاش داریم تا تمرکز دانشگاهیان در موضوع‌های اجتماعی کشور نیز بیشتر شود و در این زمینه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز است، فعالیت‌های گسترده‌ای در دانشگاه‌ها آغاز شده است.

وی بیان کرد: در حوزه مباحث مرتبط با علوم انسانی نیز شورای تحول در علوم انسانی تشکیل شده است و اساتید تلاش دارند تا با ایجاد تغییرات محتوایی، دروس این رشته‌های علمی را به روز کنند.

وی ادامه داد: اکنون دقت بیشتری در جذب اعضای هیأت علمی توسط دانشگاه‌های کشور صورت می‌گیرد و نیرو‌های جوان و نخبه به منظور حمایت و جلوگیری از مهاجرت جذب فضا‌های علمی کشور می‌شوند.

وی افزود: در حوزه دانشجویان خارجی نیز کار‌های خوبی صورت گرفته است و اکنون بیش از ۳۵ هزار دانشجوی خارجی که اغلب از کشور‌های اسلامی هستند در دانشگاه‌های کشور به تحصیل علوم مختلف می‌پردازند و نسبت به جمهوری اسلامی علاقه خاصی پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان خوبی داریم تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته محیط‌های دانشگاهی آرام است و دانشجویان پخته‌تر عمل می‌کنند.

غلامی گفت: در این سال‌ها به لحاظ تعداد آماری، تشکیل جلسات آزاد دانشجویی در بخش‌های مختلف زیاد شده، اما تنش‌ها کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که بیش از ۹۴ درصد دانشجویان به توحید، رسالت پیامبر (ص) و امامت ائمه معصومین (ع) اعتقاد دارند و نباید برخی انتقادات را به جنبه‌های دینی دانشجویان نسبت داد.

وی ادامه داد: مجموعه آموزش عالی کشور گسترده است و به همین علت طرح ساماندهی آموزش عالی به منظور جلوگیری از افزایش غیر ضروری، تخصص شدن فعالیت واحد‌های کوچک و انجام کار‌های علمی تأثیرگذار در حال انجام است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در جریان سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع عظام تقلید و علما دیدار و گفت و گو کرد.
ارسال نظرات