خبرهای داغ:
قبادی گفت: باید بدانیم دکتر شریعتی نظرات و عقایدش از نقاطی هستند که چپ گرایان، مارکسیست ها، مجاهدین خلق(منافقین) و غرب گرایان سعی کرده اند از عقاید، سخنرانی ها و آثار او به نفع خود برداشت کنند.
کد خبر: ۹۱۴۹۲۲۲
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹

29خردادماه سالروز فوت یکی از اندیشمندانی است که در دهه اخیر بیش از زمان حیاتش به نوع نگاه او به مسائل مختلف خصوصا موضوعاتی نظیر رشد روح انسان، ابدیت و مبارزه توجه شده است.
دکتر علی شریعتی دكتر علي شريعتي در سال 1312 شمسي در شهرستان مزينان در استان خراسان متولد شد. وي پس از اتمام تحصيلات ابتدايي و متوسطه، راهي پاريس شد و در آنجا موفق به اخذ دكتراي جامعه‏شناسي گرديد.

او در ضمن تحصيل در فرانسه، جهت آزادي كشور مسلمان‏نشين الجزاير نيز كوشش‏هاي چشمگيري داشت. دكتر در سال 1343 به ايران بازگشت و بلافاصله به خاطر مبارزاتي كه عليه رژيم ستم‏شاهي انجام داده بود دستگير و روانه زندان شد. پس از آزادي از زندان ضمن اشتغال به تدريس، به سخنراني‏هاي روشنگرانه همت گماشت.

در اين زمان، شريعتي مبارزات خود را با برگزاري جلسات سخنراني و بحث، در حسينيه ارشاد تهران ادامه داد. او در كنار استادان و متفكراني نظير استاد شهيد مرتضي مطهري و باهنر، حسينيه ارشاد را به پايگاهي جهت تغذيه فكري نسل جوان تبديل نمودند.

دكتر شريعتي به امام خميني(ره) علاقمند بود و محققي فعال به شمار مي‏رفت، به طوري كه در طول زندگي كوتاه خود، بيش از 200 اثر به صورت كتاب، جزوه و مجموعه نوار سخنراني از خود به جاي گذاشت.

فعاليت‏هاي فرهنگي دكتر شريعتي، سبب دستگيري مجدد او گرديد و پس از آزادي، در تاريخ 16 ارديبهشت 1356 به لندن مسافرت كرد و در 29 خرداد همان سال در آن شهر به طرز مشكوكي درگذشت. بدنش را پس از چند روز به سوريه منتقل كرده و در زينبيه به خاك سپردند. برخي سخنان و نوشته‏هاي وي در عين داشتن نكات بديع و احساس برانگيز، در خور تأمل و نقد مي‏باشند.

خبرگزاری بسیج در گفت و گویی اختصاصی با علی اکبر قبادی از اساتید استان قزوین به سبک اندیشه و حاشیه های پیرامون دکتر شریعتی پرداخته است.

قبادی اظهار کرد: پیش از هر چیز باید بدانیم دکتر شریعتی نظرات و عقایدش از نقاطی هستند که چپ گرایان، مارکسیست ها، مجاهدین خلق(منافقین) و غرب گرایان سعی کرده اند از عقاید، سخنرانی ها و آثار او به نفع خود برداشت کنند.

وی گفت: گاهی اوقات این اتفاقات به علت تردید ها و بعضی اظهار نظرهایی است که توسط خود دکتر شریعتی مطرح شده است با این حال باید منصفانه به ایشان و عقایدشان نگاه کنیم که می بینیم علاقه به تشیع و اسلام و علاقه به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در آثار او دیده می شود.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: دکتر شریعتی تلاش های زیادی کردند تا دانشگاهیان را به میدان مبارزه بیاورند ، البته این مبارزه با آنچه ما امروز به عنوان مبارزات انقلابی پیش از پیروزی انقلاب یاد می کنیم متفاوت است، دکتر شریعتی بیشتر به نفس مبارزه با ظلم، جهاد و صفاتی نظیر شجاعت و شهامت توجه می کنند در صورتی که مبارزان انقلابی ایران اسلامی بیش از اینها به آرمان اسلامی و تحقق حکومت اسلامی علاقه نشان می دهند و در این جهت تلاش کرده و حتی جان خود را فدا می نمایند.

قبادی تصریح کرد: دکتر شریعتی در دانشگاه سربن فرانسه تحصیل کرده است و از همان منظر هم به اسلام نگاه می کند با این حال شور و شوق مبارزه و خرج کردن شجاعت در او به شدت دیدهخ می شود، او شیفته آن بخشی از بیانات امیر مومنان است که مردم را به شدت به جهاد و مبارزه دعوت می کنند.

وی گفت: متاسفانه تلاشی برای شفاف سازی عقاید دکتنر شریعتی شکل نگرفته است و به همین دلیل احزاب با نقطه نظرات مختلف در خصوص ایشان ابراز عقیده می کنند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: از طرفی فضای مجازی و نقل قول هایی از ایشان که گاهی حتی بیانات ایشان هم نیست ضربه ها را بیشتر هم کرده است.

قبادی در خاتمه گفت: در پایان نباید منکر عقاید و تلاشهای روشنگرانه، سخنرانی های شور انگیز ایشان در حوزه مبارزه و تلاش ایشان برای شناخت ائمه و شناساندن آنان شد.

1004/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها