صبح امروز با حضور سردار سلامی از سردیس شهید برادران شبلی در سنندج رونمایی شد.
کد خبر: ۹۱۴۹۳۲۳
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، در راستای کنگره ۵۴۰۰ شهید استان کردستان از سردیس شهیدان شبلی با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سنندج رونمایی شد.

شهیدان محمد مهدی، محمدی هادی و محمد معروف شبلی نماد ایستادگی و مقاومت مردم کردستان در برابر زیاده خواهی‌های مزدوران استکبار جهانی هستند؛ این سه برادر جان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کردند تا احدی زیر بار ظلم و جنایت مستکبران قرار نگیرد.

برادران شهید محمد مهدی، محمدی هادی و محمد معروف شبلی به ترتیب در سال‌های ۱۳۲۳، ۱۳۲۹،۱۳۳۱ در یک خانواده مذهبی و متدین در شهرستان سنندج به دنیا آمدند. پدرشان محمد نواب و مادرشان بانو بهیه نام داشت.

محمد مهدی ـ. برادر بزرگتر ـ. تا پایان دوره راهنمایی در تحصیلش ادامه داد و بعد از آن وارد ارتش شد. محمد مهدی با دیدن ظلم و ستم عمال حکومت پهلوی در حق مردم رنج دیده و ستم کشیده ایران، به مخالفت با رژیم پهلوی برخاست و به همین دلیل از ارتش متواری شد و زندگی مخفیانه اش را آغاز کرد.

محمد مهدی علی رغم اینکه نیروی کادر ارتش شاهنشاهی بود، اما به خاطر فطرت پاک اسلامی و انسانی که داشت، نمی‌توانست ظلم و ستم عمال حکومت پهلوی را در حق مردم ببیند و حرفی نزند. محمد مهدی در طول مدتی که متواری بود، گاهی به صورت مخفیانه به منزل پدرش در شهر سنندج سر می‌زد و جویای حال پدر و مادر پیر و خواهر و برادرانش می‌شد.

محمد هادی ـ. برادر دوم ـ. تا پایان دوره دبیرستان تحصیلش را ادامه داد و موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته طبیعی شد و بعد از آن به استخدام سازمان آب شهرستان سنندج در آمد. محمد هادی که جوانی آرام و سر به زیر بود، فقط در فکر ارایه خدمات به مردم بود.

محمد معروف برادر کوچک خانواده تا پایان دوره ابتدایی به تحصیلش ادامه داد و بعد از آن مشغول به کار شد. محمد معروف به همراه یکی از دوستانش شهید نعمت الله سهراب نژاد به کار گچ کاری مشغول بود و بعد از فراغت از ساعات طولانی کار به زورخانه گیو در خیابان فردوسی سنندج می‌رفت و مشغول ورزش می‌شد.

محمد معروف که همواره مدافع حق و حقوق مردم مظلوم و ستم کشیده سنندج بود، بار‌ها به همراه دوستش شهید نعمت الله سهراب نژاد برای دفاع از حقوق تضییع شده مردم با نیرو‌های شهربانی درگیر و کتک مفصلی به آن‌ها زده بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، محمد معروف به عنوان نماینده کارگران در شورای یازده نفره شهر سنندج انتخاب و به دفاع از حقوق مردم پرداخت. ایشان علی رغم اینکه می‌توانست به واسطه نماینده مردم بودن، از حقوق و مزایای قابل توجهی بهره ببرد، اما هیچ گاه به خودش اجازه نداد که زندگی اش قبل و بعد از نمایندگی تفاوت داشته باشد.

بعد از حضور ناموجه گروهک‌های ضد انقلاب در کردستان و مهاجرت جوانان انقلابی کردستان به استان‌های هم جوار، شهید محمد معروف شبلی که مسئولیت نمایندگی مردم در شورای یازده نفره سنندج را بر عهده داشت، به مخالفت با گروهک‌های ضد انقلاب پرداخت.

مخالفت‌های محمد معروف با گروهک‌های ضد انقلاب روز به روز بیشتر می‌شد و ابعاد تازه تری به خود می‌گرفت. یک روز بعد از اینکه گروهک‌های ضد انقلاب در مقابل ساختمان باشگاه افسران سابق رگبار گلوله را به سوی مردم بی گناه سنندج نشانه می‌گیرند و موجب شهادت یک کودک خردسال می‌شوند، شهید محمد معروف شبلی با مراجعه به سازمان صدا و سیمای سنندج و در یک گفت و گوی زنده رادیویی ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، نقشه‌های شوم گروهک‌های ضد انقلاب را برای مردم بر ملا می‌کند.

عناصر گروهک کومله چند روز بعد از سخنرانی آتشین محمد معروف در رادیو سنندج ـ. هجدهم خردادماه سال ۱۳۵۹ ـ. برای انتقام گیری از ایشان به زور اسلحه وارد مسجد شیخ غیاثیان محله وکیل سنندج می‌شوند. مردم ابتدا اجازه نمی‌دهند که نماینده شهرشان مورد اذیت و آزار نیرو‌های کومله قرار گیرد، اما بعد از اینکه اسلحه نیرو‌های کومله را روی پیشانی خود می‌بینند، از مسجد خارج می‌شوند.

شهید محمد معروف شبلی در روز هجدهم خردادماه سال ۱۳۵۹ (بر اساس اسناد بنیاد شهید) در مسجد غیاثیان سنندج بعد از تحمل شکنجه فراوان توسط نیرو‌های کومله به شهادت می‌رسد. بعد از گذشت چند ساعت و انتشار خبر شهادت محمد معروف شبلی در سطح شهر، برادرش محمد هادی نیز در اعتراض به جنایت گروهک کومله و شهادت برادرش در محل کار خود در ابتدای خیابان شهید شبلی فعلی به شهادت می‌رسد.

شهید محمد مهدی شبلی بعد از اینکه از خبر شهادت برادرانش مطلع می‌شود، به سنندج می‌آید، اما در مسیر کامیاران ـ. سنندج در ایست بازرسی گروهک‌های ضد انقلاب توسط جاسوسان شناسایی می‌شود و طرز فجیعی به شهادت می‌رسد.
 
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات