فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: سهم استان مرکزی در ساخت واحدهای مسکونی خسارت دیده در سیل اخیر تعداد 550 واحد است که از این تعداد 150 واحد در روستای «چگنی» و مابقی در شهرستان های استان مرکزی ساخته می شود.
کد خبر: ۹۱۴۹۸۱۵
|
۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سردار سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز طرح همبستگی ملی برای بازسازی مناطق سیل زده گفت: ماهیت طرح جهاد همبستگی با محوریت مساجد بوده و امری خیرخواهانه و تأثیرگذار است.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با بیان اینکه سازمان بسیج مستعفین تعداد 20 هزار واحد مسکونی را برای کمک به دولت در مناطق سیل زده تقبل کرده است، افزود: از این تعداد سهم سپاه استان مرکزی 550 واحد است که مقرر شده در روستای چگنی این واحدها بازسازی یا تعمیر شوند.

وی گفت: تعداد واحدهای آسیب دیده استان در سیل بیش از 5 هزار واحد است، این تعداد از واحدها که مستحکم نبوده یا از خشت و گل بودند، به گفته مسئولین استان، آسیب دیده اند؛ البته واحدهای اولویت دار توسط فرمانداران در حال بررسی دقیق هستند.

سردار کریمی با بیان اینکه از تعداد 550 واحدی که برای استان در منطقه چگینی در نظر گرفته بودند باتوجه به خسارات بالای استان، مقرر شد که 400 واحد مسکونی خسارت دیده در استان بازسازی شوند، گفت: با پیگیری سپاه و بنیاد مسکن توان را بیشتر بر استان مرکزی گذاشتیم و موفق شدیم مسئولان را قانع کنیم که 150 واحد مسکونی در منطقه چگنی و مابقی از خانه های خسارت دیده استان باشند.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی طرح جهاد همبستگی بیان داشت: مجموعه سپاه برای اینکه بتواند این 20 هزار واحد را که عمدتا برای خانواده های بی بضاعت یا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، به سرانجام برساند طرحی را تحت عنوان جهاد همبستگی ملی اعلام کردند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با تأکید بر اینکه طرح جهاد همبستگی یک دعوت ملی از همه هم‌وطنان برای مشارکت و کمک در حل مشکلات مردم مناطق سیل‌زده است گفت:این طرح با محوریت هر مسجد یک واحد مسکونی آغاز شده است که برای اجرای آن سامانه ای طراحی شده و مساجد می توانند به انتخاب خودشان یک واحدی را انتخاب کنند و تمام اطلاعات واحد در آن سامانه قابل دسترس است و متناسب با آن واحد و خسارت هایی که دیده کمک های خود را ارسال کنند.

سردار کریمی در این خصوص تصریح کرد: همچنین در مراحل بعد می توانند نتایج ارسال کمک ها را با دقت رصد کنند که کجا و در اختیار چه کسی قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه طرح جهاد همبستگی ملی یک شفاف سازی در بحث کمک های مردمی را انجام می دهد گفت: به دلیل اینکه کار کاملا شفاف باشد و مردم عزیز بدانند به چه کسی کمک می کنند و حتی بعدا بتوانند آن را رصد کنند سامانه طرح جهاد همبستگی طراحی شده است.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با اشاره به اهداف طرح جهاد همبستگی بیان داشت: تأمین، گسترش و توسعه کمک های مردمی، ارتباط برقرارکردن بین کمک گیرنده و کمک دهنده و شفاف سازی در مسیر کمک رسانی با توجه به شبهاتی که در گذشته دشمن به کمک رسانی ها وارد کرده بود را می توان از اهداف طرح دانست.

وی ادامه داد: این طرح یک نوع سازماندهی در کمک رسانی است و مردم مطمئن باشند کمک ها به دست نیازمندان واقعی می رسد. در این طرح تعدادی بانی برای کمک مشارکت دارند و روال اجرای طرح بدین شکل نیست که وقتی وجوهی جمع آوری شد به یک گروه خاص در یک منطقه برسد، بلکه پیوسته و منسجم کار پیش می رود و کمک ها شامل همه نیازمندان می شود و به طور واقعی میزان نکمک های پرداختی به هر فرد مشخص می شود.

وی با تأکید بر اینکه طرح جهاد همبستگی از نابرابری در کمک رسانی جلوگیری می کند، گفت: در سامانه همه چیز مشخص است اگر سپاه واحدی را پشتیبانی دهد در سامانه بنیاد مسکن هم ثبت می شود و به نوعی نظم و سازماندهی در کمک رسانی ایجاد شده و این یک کار ابتکاری ویژه است.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی درخصوص آخرین وضعیت بازسازی واحدهای سیل زده تصریح کرد: براساس آخرین پیگیری ها از 50 هزار واحد خسارت دیده در چند استان کشور، تقریبا 9 هزار واحد اولویت دار مشخص شدند که نیازمند بازسازی هستند.

وی با بیان اینکه محور کار بنیاد مسکن بوده و بازسازی واحدها طبق تفاهم نامه به سپاه واگذار شده است، افزود: بخشی از این بازسازی با کمک های دولت و پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی و بخشی هم توسط سپاه و بسیج انجام می شود.

سردار کریمی با تأکید بر اینکه باید نگاه ویژه ای به خانواده های ناتوان داشت، گفت: بخشی از این واحدها که تحت پوشش هستند توانایی گرفتن تسهیلات هم ندارند و لازم است نگاه ویژه ای به این خانواده ها شود.

وی درخصوص انعقاد تفاهم نامه بسیج سازندگی با بهزیستی عنوان کرد: در استان مرکزی در حال احصاء موارد هستیم و با تفاهم نامه ای که با بهزیستی منعقد شده بازسازی و ساخت حدود 140 واحد را بر عهده گرفته ایم که اولویت هم با خانواده های دو معلول به بالا است که آسیب هایی در سیل اخیر دیده اند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی ادامه داد: همت را در سپاه روح الله بر این گذاشتیم که بیش از 550 واحدی که بسیج اعلام کرده در استان مرکزی خدمات رسانی کنیم و اگر بتوانیم منابع را پای کار بیاوریم تلاش بر خدمت رسانی بیشتر به همشهریان عزیز را داریم.

وی به ناهماهنگی های موجود در معرفی استان مرکزی به عنوان استان خسارت دیده در سیل اخیر اشاره کرد و افزود: با پیگیری هایی که انجام شد ناهماهنگی هایی که درخصوص اعلام نشدن استان مرکزی به عنوان استانی خسارت دیده رفع شد و مسئولین متقاعد شدند که در استان مرکزی هم خسارت هایی ایجاد شده است.

سردار کریمی با بیان اینکه خانواده هایی که واحدهای آنها آسیب دیده اند حتما باید تسهیلات دریافت کنند، گفت: اگر قرار بود زمانی دوباره کمک کنند می توانند از طریق اقساط کمک کنند و غیر از اخذ تسهیلات راهی وجود ندارد چراکه واحدهای آسیب دیده بسیار زیاد هستند و نمی شود همه از دولت توقع داشته باشند که صفر تا صد کار را انجام دهد.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه ای از همکاران به دنبال متقاعد کردن خانواده های آسیب دیده هستند که اولا باید رضایت داشته باشند کار ساخت را انجام دهیم, دوما اجازه بدهند تسهیلات ابتدا در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد و بعد از آن به بسیج سازندگی برسد؛ باید دانست که بدون دریافت تسهیلات نمی شود کار را پیش برد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات