تذکر جدی به ۵۰ قاضی در استان البرز

رییس دادگستری استان البرز گفت: ۵۰ قاضی در استان البرز با هدف تأمین سلامت دستگاه قضا مشمول تذکر و برخورد جدی شدند.
کد خبر: ۹۱۴۹۹۹۹
|
۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، احمد فاضلیان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات حوزه ریاست دادگستری برگزار شد، گفت: در راستای پاکسازی مجموعه قضایی از سال ۹۴ تا کنون ۵۰ قاضی مشمول تذکر جدی شدند که برخی استعفاء دادند و برخی دیگر اخراج شدند.

تذکر جدی به ۵۰ قاضی در استان البرز

رئیس دادگستری استان البرز بیان کرد: دستگاه قضا باید توسط افراد پاکدست و به دور از لغزش اداره شود؛ نباید برای مقابله و کنترل جرم افراد ناسالم فعالیت کنند.

این مقام قضایی به کمبود ۶۴ درصدی نیرو انسانی در کادر دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: برای جذب افراد، محتاط عمل می‌کنیم. اطمینان کامل وجود دارد که هم اکنون مجموعه قضایی استان البرز با حضور افراد پاکدست اداره می شود و سلامت و امنیت در دستگاه قضاء وجود دارد.

مقام عالی دستگاه قضایی در استان البرز افزود: برخورد جدی با مفاسد باید از درون دستگاه قضایی آغاز شود. یکی از اهداف مهم دستگاه قضایی داشتن فضای پاک و سالم است.

کسب رتبه نخست برخورد با مفاسد توسط استان البرز

فاضلیان با بیان اینکه تلاش کردیم با یک جراحی سخت به بهبود شرایط بپردازیم، ادامه داد: رتبه نخست کشوری در برخورد با مفاسد از آن استان البرز شده است. نخستین اولویت دستگاه قضا در استان البرز تقویت حوزه قضایی است. 

بیشترین تعداد پرونده در کشور پرونده سرقت است

رئیس دادگستری استان البرز اظهار کرد: اتهام اول کشور سرقت تعزیری است که حدود ۷۱۶ هزار پرونده سرقت در کشور ورودی داشته ایم.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه با کاهش ۱۷ درصدی ورودی پرونده سرقت در استان البرز مواجه بودیم، اظهار کرد: این در حالی است که میانگین کشوری حدود یک درصد کاهش ورودی ارزیابی می شود. اتهام دوم کشور مربوط به ضرب و جرح عمدی با ورود ۵۵۲ پرونده به شمار می رود که سهم استان البرز از این تعداد ۱۷ هزار پرونده است.

مقام عالی دستگاه قضا در استان البرز با بیان اینکه استان ما رتبه ۱۰ کشور را در بحث اتهام ضرب و جرح از آن خود کرده است گفت: اتهام سوم را مربوط به پرونده توهین به اشخاص عادی برشمرد و اضافه کرد: ۵۲ هزار فقره پرونده در این رابطه وارد دستگاه قضایی شده است که ۱۲ هزار پرونده سهم استان البرز بوده و رتبه ۱۲ کشور را نیز از آن خود کرده است.

فاضلیان ادامه داد: ورودی پرونده های مربوط به توهین در استان البرز در یک سال گذشته ۶۲ درصد افزایش یافته است در حالیکه در کشور با پنج درصد کاهش همراه بودیم. البته افزایش ورودی پرونده های این امر را آسیب شناسی کرده ایم و یکی از دلایل جمعیت بالای استان است.

این مقام مسؤول تصریح کرد: اگر ورودی پرونده را نسبت به جمعیت استان بررسی کنیم برای هر هزار نفر ۳۷ فقره است در حالیکه آمار مشابه نسبت به کشور ۵۴ فقره است.

فاضلیان اشاره به اینکه کمبود منابع انسانی داریم اظهار کرد: ۵۸۸ پست مصوب قضایی داریم که از این تعداد ۲۷۴ پست بلا تصدی است.

رییس دادگستری استان البرز با بیان این مطلب که ۶۰ درصد کمبود نیرو در کادر اداری داریم، اضافه کرد: ۲ هزار ۶۶ پست مصوب اداری داریم که از این تعداد یک هزار و ۲۴۳ پست بلاتصدی است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه های عمرانی پیشرفت چشمگیری داشتیم، گفت: تا پایان سال ۹۳ کل فضای اداری استان ۳۵ هزار مترمربع بوده است ولی از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۷ ، ۳۰ هزار متر مربع ۳۰ هزار متر مربع به فضای اداری اضافه شده است.

فاضلیان با بیان این مطلب که تا پایان سال ۹۸ پروژه های نیمه تمام تکمیل می شود، عنوان کرد: ساختمان اداره کل دادگستری در آذر ۹۸ با اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

صدور حکم مدیرکل سابق امور مالیاتی استان البرز

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با صدور حکم مدیرکل سابق اداره مالیاتی استان البرز بیان کرد: مرحله بدوی رأی محکومیت هفت سال و 6 ماه حبس اعلام شد و همچنین 21 ماه انفصال از فعالیت دولتی و 37 ضربه شلاق از دیگر مجازات وی است.

به گفته رئیس دادگستری استان البرز جریمه نقدی مدیرکل سابق اداره مالیات استان البرز معادل یک میلیارد و 500 میلیون تومان است که البته در تجدید نظرخواهی مجازات تعلیق شده است.

فاضلیان در رابطه با حکم یکی از اعضای شورای شهر کرج بیان کرد: طی چند روز آتی حکم قطعی صادر و اعلام خواهد شد.

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش 694 هزار میلیارد ریال

وی با اشاره به اینکه مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز وظیفه ذاتی شهرداری ها است، افزود: از سال 90 تا 97 یک هزار و 37 هکتار از اراضی منابع طبیعی با حکم دستگاه قضایی رفع تصرف شدند. همچنین 516 هکتار از اراضی در اجرای تبصره یک قانون پنج و توسط مأموریت منابع طبیعی اما به دستور دستگاه قضا رفع تصرف شده که در مجموع 694 هزار میلیارد ریال ارزش این اراضی است.

فاضلیان اضافه کرد: 16 هزار و 500 مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی از سال 96 تا پایان سال 97 شناسایی شده است و سهم سال 97 تاکنون پنج هزار و 399 شناسایی تغییر کاربری اراضی کشاورزی بوده که این شناسایی ها نخستین گام برای برخورد است.

تعداد پرونده مطبوعاتی به اندازه انگشتان دست نیست

رئیس دادگستری استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پذیرای نقد منصفانه هستیم، اظهار کرد: فاصله نقد و تخریب بسیار نزدیک است؛ نقدی که موجب تخریب افراد یا مجموعه ای می شود قابل قبول نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در مطالبی که دروغ و کذب وجود داشته باشد برخورد جدی می کنیم، اضافه کرد: تعداد پرونده های مطبوعاتی در استان البرز که منجر به برخورد جدی و صدور حکم شده به اندازه انگشتان دست نیست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها