مطالبه شود؛

وعده‌های رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در نوفل‌لوشاتو/ شهرداری متولی "فرهنگ" نیست

محمدجواد حق‌شناس در نشستی دوستانه با حضور خبرنگاران در عمارت نوفل‌لوشاتو قول‌هایی درباره وضعیت تئاتر شهر و پهنه رودکی داد.
کد خبر: ۹۱۵۰۰۶۷
|
۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرنگار فرهنگی تسنیم، با اتفاقات اخیر در محوطه تئاتر شهر و شلیک گلوله‌ای در غروب آخرین روزهای بهار، دستگاه‌های مرتبط با پارک دانشجو و محوطه بیرونی تئاتر شهر، با داغ شدن فضای رسانه‌ها به نفع تئاتر شهر، رفتار متفاوتی نسبت به 15 سال گذشته از خود نشان داده‌اند. 15 سالی که همواره از خطر بیخ گوش تئاتر شهر گفته شده بود و امروز ناامنی و تمرکز بزه در اطراف این بنای تاریخی عیان‌تر از هر روز دیگر شده است. در راستای حمایت‌های جامعه تئاتری از تئاترشهر، روز گذشته مدیریت عمارت نوفل‌لوشاتو اقدام به برگزاری نشستی دوستانه با محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران کرد. نشستی که قرار بود میزبان آقای آبادیان، شهردار منطقه 12 هم باشد که در نبود وی شهردار ناحیه یک این منطقه در جلسه حاضر شد.

در سال گذشته حدود 25 درصد بودجه فرهنگی شهرداری کاهش یافت

محمدجواد حق‌شناس درباره حریم تئاتر شهر و پهنه رودکی سخنان مبسوطی ارائه داد. وی گفت:«حداکثر برای توسعه زیرساخت‌ها و کمک به شکل‌گیری فضاهایی تلاش می‌شود که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در خدمت هنر و فرهنگ کشور مشخصاً هنر نمایش چه تئاتر و چه سینماست. یکی از مباحث کمک‌رسانی در قالب ماده 17 به مراکزی چون خانه تئاتر و سینما، موزه سینما، موزه موسیقی، انجمن موسیقی و موردی از این دست است. مشکلات جدی در حوزه بودجه داشتیم. این مراکز در این سال‌ها از حمایت شورا بهره‌مند بوده‌اند. در سال گذشته حدود 25 درصد بودجه فرهنگی شهرداری کاهش یافت و این در حالی بود که بودجه دیگر بخش‌ها افزایش یافت. به نحوی برنامه‌ریزی کردیم که با همین کاهش کمک‌ها را بپردازیم؛ اما مشکل دیگر تخصیص بودجه بوده است.»

آقای حق‌شناس در حالی از کاهش بودجه فرهنگی ابراز تأسف می‌کرد که تأکید داشتند شهرداری یک نهاد متولی فرهنگ نیست. وی افزود: «به طور مشخص آن حمایت‌ها برای نمادهای تئاتر کشور در دستور کار بود. سنگلج آسیب جدی خورده بود و با کمک شهرداری منطقه نیازهای آن برطرف شد یا سال گذشته تئاتر نصر به عنوان یکی از مکان‌های مهم تهران در اختیار شهرداری قرار گرفت. تئاتر نصر با کمک سازمان زیباسازی بازسازی و مستندسازی شد.»

نقطه طلایی تهران چهارراه ولیعصر است

حق‌شناس درباره تئاتر شهر هم گفت: «یکی از محورهایی که دو سال گذشته زمان زیادی از مدیریت شهری را به خود اختصاص داده پهنه رودکی است. ساختمان تئاتر شهر هم به عنوان  یکی از مهمترین ساختمان‌های منطقه 12 در بحث مرمت مورد توجه قرار گرفته است و در دستور کار قرار گرفت. شهرداری منطقه، شرکت توسعه فضای فرهنگی در احیای منطقه کارهای ارزشمندی شکل گرفته است. اتفاق نگران‌کننده دو هفته گذشته ناشی از آسیبی بود که شهر با آن سال‌ها درگیر است و آن هم دستفروشان چهار راه ولیعصر است که با وجود وسیع بودن این آسیب دامن تئاتر شهر را هم گرفته است.»

وی با اشاره به جلسه‌ای پیرامون مشکل تئاتر شهر، از پیگیری دستگاه‌های مختلف در پیگیری این مشکل گفت و تاکید کرد عملیاتی از سه‌شنبه هفته گذشته در پاکسازی و بهینه‌سازی فضای پیرامونی تئاتر شهر آغاز شده است. وی درباره مجموعه ایرانشهر و ظرفیت آن هم گفت: «ایرانشهر سالنی است که مورد حمایت شهرداری است و بدان توجه دارد. حداکثر تلاش برای پیگیری هنر تئاتر در شهرداری در رخ داده است.»

حق‌شناس افزود: «نقطه طلایی تهران چهارراه ولیعصر است که مهمترین بخش اجتماعی و فرهنگی تهران است. تئاتر شهر چشم تهران است که در این سال‌ها به فکرش نبودند. به فکر آن بودم که این مجموعه کمتر دیده شود. انتظار دارم وزارت فرهنگ بیاید بگوید کجا بوده. مدیر تئاتر شهر باید بیاید بگوید که حریم تئاتر شهر کجاست.»

آقای حق‌شناس در برابر پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه زمین تئاتر شهر و صفه آن - که عملاً تئاتر شهر را از پارک دانشجو مجزا می‌کند و حریم آن به حساب می‌آید- متعلق به کدام نهاد است، ابراز ناآگاهی کرد و قول داد در جلسه‌ای مسائل حقوقی تئاتر شهر را پس بررسی‌های لازم اعلام کند. آقای حق‌شناس از تلاش‌های سه گروه مشاور در حوزه پهنه رودکی خبر داد که هر یک در حوزه‌ای متفاوت در حال بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی پهنه رودکی هستند. وی قول مساعدی داد در طی چند روز آینده، پس از جمع‌بندی مشاوران پهنه رودکی جلسه‌ای درباره اقدامات انجام شده با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در جمع خبرنگار چند قول پیگیری درباره ارائه تسهیلات به نمایش‌های روی صحنه و سالن‌های خصوصی داد. وی در اعتراض خبرنگاران از فقدان تسهیلات در حوزه تبلیغات شهری قول پیگیری اختصاص چند استرابورد شهری و نصب تابلوهای راهنمای مخصوص اماکن فرهنگی داد. آقای حق‌شناس در واکنش به پیشنهاد خبرنگاران از شهردار ناحیه یک منطقه 12 خواست طراحی یک نقشه راهنمای فرهنگی در پهنه رودکی را در دستور کار قرار دهند.

حق‌شناس همچنین تأکید کرد در حوزه شهری قرار است خیابان مظفر گذر هنر، خیابان شهریار گذر فرهنگ، خیابان ویلا گذر صنایع دستی شوند و تلاش می‌شود خانه‌های منطقه بدل به دفتر هنرمندان و اندیشمندان شود.

در این جلسه همراهان حق‌شناس اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران قرار دادند از جمله آنکه 120 بنای ارزشمند و 36 بنای واجد ارزش در منطقه رودکی قرار دارد. پانزده ملک در حال تملیک است. ویژه‌ترین برنامه نوروز در پهنه رودکی رخ داده است. اعتباری برای تملک دو خانه در پهنه اختصاص یافته است و در بودجه 98 برای این مهم برنامه‌ریزی شده است. اتفاقات تمیز کردن تئاتر شهر و نورپردازی با همت شهرداری بود نه وزارت ارشاد. طرح انضباط شهری از هفته گذشته در محوطه خیابان ولیعصر اجرایی شده است. چندین دستگاه دولتی مکلف هستند در حوزه پارک دانشجو پاسخگو باشند.

ارسال نظرات