آمار کشوری معاملات خرید مسکن از تمرکز بیش از نیمی از معاملات انجام شده در بازار مسکن کل کشور در دو استان خبر می دهد.
کد خبر: ۹۱۵۰۰۸۷
|
۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تازه ترین آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن در 31 استان کشور نشان می دهد بیش از نیمی از معاملات خرید مسکن در دو استان تهران و البرز متمرکز شده است.
زمستان سال گذشته بالغ بر 62 درصد از حجم کل معاملات خرید مسکن در سراسر کشور در دو استان تهران و البرز انجام شد و این موضوع نشان می دهد این دو استان به تنهایی بیشترین میزان تقاضا برای خرید ملک در کشور را نسبت به 29 استان دیگر به خود اختصاص داده اند.بر اساس این آمارها هم اکنون معاملات خرید مسکن در استان تهران 37.1 درصد و معاملات خرید مسکن در استان البرز 25.3 درصد از کل معاملات خرید مسکن در سراسر کشور را تشکیل می دهد.این در حالی است که بعد از این دو استان بیشترین حجم از معاملات خرید مسکن در استان فارس معادل 8 درصد از کل معاملات خرید مسکن در کشور در سه ماهه پایانی سال 98 به ثبت رسیده است.
بعد از این سه استان، استان مازندران با اختصاص سهم 3.1 درصدی، بیشترین میزان از معاملات کشوری خرید مسکن را به خود اختصاص داده است؛ این آمارها مربوط به تازه ترین بررسی های انجام شده در خصوص تحولات بازار معاملات مسکن در 31 استان کشور طی زمستان سال 97 است.
براساس این آمارها همچنین متوسط مساحت واحدهای مسکونی خریداری شده از سوی خریداران مسکن در این بازه زمانی(سه ماهه آخر سال 97)، در همه استان های کشور برابر با 110 مترمربع بوده است؛ میانگین مساحت واحدهای خریداری شده در دو استان پر معامله کشور یعنی تهران و کرج کمتر از 100 مترمربع بوده است؛ این در حالی است که متوسط مساحت واحدهای خریداری شده در 29 استان دیگر بیش از 110 مترمربع بوده است.
تهرانی ها زمستان سال گذشته واحدهای مسکونی با میانگین مساحت 87 مترمربع خریداری کردند این در حالی است که میانگین مساحت واحدهای خریداری شده از سوی متقاضیان مسکن در استان البرز 95 مترمربع گزارش شده است. در این میان خریداران مسکن در استان خراسان جنوبی با خرید واحدهای مسکونی با میانگین مساحت 224 مترمربع، بزرگ متراژترین واحدهای مسکونی را در میان سایر استان ها خریداری کرده اند. بعد از خراسان جنوبی، بیشترین میانگین مساحت واحدهای خریداری شده از بازار مسکن مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با متوسط مساحت 195 مترمربع واستان مازندران با میانگین مساحت 193 مترمربع بوده است.
این استان ها برخلاف دو استان تهران و البرز که گران ترین استان های کشور به لحاظ قیمت مسکن محسوب می شوند در ردیف ارزان ترین استان ها از نظر قیمت مسکن قرار دارند.
اطلاعات منتشر شده از جزییات آخرین تحولات مورد بررسی بازار مسکن در استان های کشور همچنین نشان می دهد زمستان سال گذشته میانگین عمربنای واحدهای خریداری شده از سوی متقاضیان مسکن در 31 استان،معادل 11 سال بوده است؛واحدهای مسکونی با عمربنای 11 سال جزو واحدهای میانسال بازار مسکن محسوب می شوند.
خریداران مسکن در خراسان جنوبی، تملک پیرترین واحدهای مسکونی به لحاظ میانگین عمربنای مسکن خریداری شده در فصل پایانی سال گذشته را به خود اختصاص داده اند؛میانگین عمربنای واحدهای مسکونی خریداری شده از سوی متقاضیان مسکن در این استان در زمستان 97 معادل 19 سال بوده است؛بعد از این استان،میانگین عمر بنای واحدهای مسکونی خریداری شده از سوی متقاضیان در دو استان کرمانشاه (با متوسط عمر بنای 17 سال) و استان سیستان و بلوچستان (با متوسط عمر بنای 16 سال) بیش از سایر استان های کشور بوده است.
زمستان 97، میانگین عمربنای واحدهای مسکونی خریداری شده از سوی متقاضیان مسکن در استان تهران 10 سال و متوسط عمربنای واحدهای خریداری شده در استان البرز نیز 10 سال بوده است. این موضوع به دلیل فاصله قابل توجه قیمت واحدهای مسکونی نوساز با واحدهای میانسال و پیر است؛ این فاصله به خصوص در زمان رونق و افزایش قیمت مسکن بیشتر می شود و به همین علت تمایل خریداران مسکن بیشتر به خرید واحدهای میانسال یا قدیمی ساز متمرکز می شود.

 
ارسال نظرات