خبرهای داغ:
برای اولین بار در کشور؛

محققان اصفهانی با بومی سازی آسیاب جت میل گامی بزرگ در خودکفایی و قطع وابستگی برداشتند

آسیاب جت میل (JET MILL) توسط محققان شرکت دانش بنیان سمات صنعت سپاهان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان طراحی و بومی سازی شد، تا قبل از این صاحبان صنایع آسیاب جت میل و یا مواد میکرونیزه مورد نیاز خود را از خارج وارد نموده و از این جهت کاملا وابسته بودیم، این دستاورد گامی بزرگ در خودکفایی و قطع وابستگی است.
کد خبر: ۹۱۵۰۸۷۳
|
۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
محققان اصفهانی با بومی سازی آسیاب جت میل گامی بزرگ در خودکفایی و قطع وابستگی برداشتند 

 آسیاب جت میل (JET MILL) توسط محققان شرکت دانش بنیان سمات صنعت سپاهان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان طراحی و بومی سازی شد، تا قبل از این صاحبان صنایع آسیاب جت میل و یا مواد میکرونیزه مورد نیاز خود را از خارج وارد نموده و از این جهت کاملا وابسته بودیم، این دستاورد گامی بزرگ در خودکفایی و قطع وابستگی است.

محمد حسینی منجزی مدیر عامل سمات صنعت سپاهان در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، با بیان این که تقریبا همه صنایع نیازمند طیف وسیعی از مواد با سختی بالا و در عین حال میکرونیزه خیلی پایین هستند، اظهار داشت: شرکت سمات صنعت سپاهان از سال 1387 فعالیت خود را با یک گروه دو نفره از مهندسین مکانیک و با سابقه فعالیت در صنعت شروع کرد.

وی با بیان این که مواد اولیه میکرونی یکی از نیازهای اساسی کشور است و تا سال 1387 که کار را شروع کردیم روی این موضوع بطور تخصصی کار و سرمایه گذاری نشده بود، افزود: صاحبان صنایع آسیاب جت میل و یا  مواد میکرونیزه مورد نیاز خود را از کشورهایی مثل ژاپن، آلمان، انگلیس، اتریش و چین وارد می کردند و کاملا وابسته بودیم.

حسینی منجزی گفت: طی فعالیتهایی که شرکت سمات صنعت سپاهان انجام داد، توانست برای اولین بار در کشور در سال 1391 این دستگاه را بومی سازی کند، این شرکت در ادامه و بر پایه دانش کسب شده توانست آسیاب جت میل با مدل های مختلف و برای صنایع مختلف در کشور تولید کند.

احسان اسلامی رضایی مدیر فروش و بازاریابی، شرکت سمات صنعت سپاهان، ادامه داد: صنایعی متعددی از جمله صنایع شیمیایی، دارویی و بهداشتی، رنگ و پیگمنت، سموم، صنایع دفاع، موادی معدنی که سختی های بالای شش موس دارند، از نظر مواد میکرونیزه مورد نیاز در این طیف قرار می گیرند.

 نحوه عملکرد و ویژگیهای دستگاه

اسلامی رضایی، خاطرنشان کرد: ویژگی منحصر بفرد آسیاب جت میل این است که با جت هوا کار می کند، در این رابطه یک دستگاه دیگر کمپرسورهای اسکوروز کنار آن قرار می گیرد این کمپرسورها با توجه به سیستمی که دستگاه دارد سرعت هوا را به مافوق صوت می رساند، و خردایش ذرات داخل مخزن آسیاب بواسطه برخورد مواد با هوا و همدیگر صورت می گیرد و به این ترتیب مواد خاصیت اصلی را از دست نمی دهند بلکه فقط خاصیت فیزیکی آنها تغییر می کند.

وی با اشاره به این که در این آسیاب هیچ برخوردی بین مواد و سطوح فلزی اتفاق نمی افتد، ادامه داد: این ویژگی شرایط ایده آلی برای آسیاب مواد حساس به آلودگی مانند صنایع دارویی و صنایع غذایی فراهم می کند.

اسلامی رضایی، بیان کرد: صنایع برای صادرات محصولات خود نیازمند مواد میکرونیزه با کیفیت بالا و استانداردهای خاص بوده، استانداردها در زمینه میکرونیزه یکی از قابلیتهای منحصر بفرد آسیاب جت میل است.

مدیر فروش و بازاریابی، شرکت سمات صنعت سپاهان، با اشاره به این که کمپرسور هوا هم یک دستگاه جانبی و اساسی در تکمیل عملکرد آسیاب جت میل است، تصریح کرد: محققان شرکت سمات صنعت سپاهان طراحی کمپرسور هوا را نیز انجام داده و تولید آن را در داخل کشور و به کمک یک مجموعه دیگر محقق ساخته اند. 

وی با بیان این که آسیاب جت میل برای میکرونیزه موادی با سختی بالا به کمتر از پنج شش میکرون کاربرد دارد، گفت:JET MILL نیاز اساسی کشور با بازار خیلی گستره و وسیع است و خیلی سریع توانستیم وارد تولید مقیاس صنعتی شویم.

اسلامی رضایی در ادامه با بیان این که در حال حاضر و مخصوصا در یکی دو سال اخیر هم بواسطه تحریم ها، آسیاب جت میل جزو دستگاههایی قرار گرفت که واردات آن ممنوع شده، تصریح کرد: تحریمها فضایی فراهم نمود و به جایی رسیدیم که در داخل کشور و بدون هیچ وابستگی به کشورهای خارجی این دستگاهها را براساس استاندارد کشورهایی مثل آلمان و ژاپن تولید کنیم.

وی افزود: توانستیم بعضی گواهینامه های مختلف را بگیریم که در صنایع مختلف به مش 2500 یا زیر5 میکرون برسیم و تعداد دستگاهها مرتبا با سفارشهایی که می گیریم افزایش می یابد.

 توانایی تولید انواع آسیاب جت میل و تجهیز صنایع مختلف به آن

اسلامی رضایی، با بیان این که شرکت دانش بنیان سمات صنعت سپاهان در حال حاضر تنها شرکت دارنده این تکنولوژی در کشور است و توانایی طراحی و ساخت آسیاب جت میل در انواع اسپیرال، اپوزیت، مجک، فلوید بد، و ترست را دارد، تصریح کرد: مانع واردات شدیم، کشور را به خودکفایی رساندیم و تا به حال صنایعی مانند گرافیت، سیلیکون کارباید با 9.5 موس سختی، سیلیس، لعاب، کاتالیست ها، صنایع دارویی و صنایع پتروشیمی، صنایع هوافضا، صنایع شیمیایی، صنایع دفاع،صنایع رنگ و پیگمنت، شکر و کاکائو، دوده، رنگ سرامیکی، سموم کشاورزی، صنایع معدنی، جلبکهای دریایی و غیره برای میکرونیزه کردن مجهز به آسیاب جت میل ساخت داخل شده اند.

 

ویژگیهای خاص آسیاب جت میل

اسلامی رضایی درادامه خردایش محدوده وسیعی از مواد تا سختی 10 موس، قابلیت خردایش مواد تا مش 5000، سایش اندک بدنه به دلیل عدم تماس مواد با آن، میزان آلودگی و آهن آزاد خروجی در حد صفر، سهولت تمیزکاری و هزینه نگهداری پایین، و از همه مهمتر تنظیم دمای کاری برای آسیاب مواد حساس به دما را بعنوان ویژگیهای خاص آسیاب جت میل عنوان کرد و افزود: نقش این ویژگیها در تجهیز صنایع مختلف با این دستگاه بسیار مهم است.

آیا بومی سازی آسیاب جت میل مسیری هموار بود و توانایی رقابت با نمونه های خارجی دارد

مدیر فروش و بازاریابی، شرکت سمات صنعت سپاهان، در پاسخ به این سوال با بیان این که ممکن است در مراحلی با مشکلاتی مواجهه شده باشیم، در رابطه با برخی متریالها مجبور بودیم خودمان بسازیم و یا از موادی موجود در کشور استفاده کنیم، اما بهینه شد، اظهار داشت: تولید  JET MILL از دوجنبه میکرونیزه کردن و ظرفیت حائز اهمیت است،از نظر ظرفیت توانسته ایم به ظرفیتهای نیمه صنعتی و صنعتی برسیم، ظرفیتهای آزمایشگاهی هم توانستیم پوشش دهیم مرتبا ظرفیتها بهینه و افزایش می یابد، اما از نظر میکرونیزه کردن، آن چه جهان به آن رسیده ما هم رسیده ایم.

اسلامی رضایی، با بیان این که آسیاب جت میل تا حدود زیادی با نمونه های آلمانی و ژاپنی رقابت می کند و قیمت آن در مقایسه با نمونه آلمانی حداقل یک پنجم است، گفت: استقبال از این دستگاه از ابتدا خوب بود اخیرا هم بدلیل تاییدیه هایی که گرفته و هم بدلیل قیمت ارزانتر با نمونه های خارجی حتی چینی رقابت می کند.

 این دستگاه توجیه اقتصادی فوق العاده ای برای کشور دارد

وی با بیان این که مزیت اصلی این است که در حالت عادی تولید کننده گان پودر و مواد میکرونیزه مش 200، 300، 400 و مانند اینها را بادستگاههای معمولی مثل بالمیل که شرکت سمات صنعت هم توانایی ساخت آن را دارد، تولید می کردند، گفت: اما چرا این محصول (JET MILL) دانش بنیان شده و چرا اینقدر اهمیت پیدا کرده بخاطر این است که با این دستگاه مشهای خیلی بالایی مانند مش 3000 و 4000  تولید می شود و وقتی میکرونیزه مواد به مش 2500، 3000، 4000 رسید محصول کاملا صادراتی می شود.

اسلامی رضایی، گفت: اگر در حالت عادی مش 200، هر کیلو  200 هزار تومان قیمت داشته باشد وقتی محصول به مش 2500 و 3000 می رسد هر کیلو از آن قیمتی بالاتر از چند برابر ماده ی اولیه را دارد، همچنین دستگاهی با قابلیت تولید یک تن بر ساعت است، و بدین جهت سود آوری و ارزش صادراتی خیلی بالایی ایجاد می کند.

وی با اشاره به این که با بومی سازی این دستگاه در مقوله واردات جلو واردات دستگاه و واردات مواد اولیه را گرفتیم، در مقوله صادرات هم کیفیت رقابتی ایجاد شد به ذکر مثالی پرداخت و گفت: صنایع مختلف کاشی سازی و سرامیک سازی، رنگ و پیگمنتها، تونرها و غیره نیاز به میکرونیزه کردن فوق العاده سنگین  دارند و قسمتی از این مواد اولیه را .وارد می کردند اما از زمانی که این دستگاه بومی سازی و تولید شد با خیلی از صنایع ارتباط برقرار کردیم و با تجهیز صنعت به این دستگاه علاوه بر تامین نیاز خود صنعت، میکرونیزه هم می کنند.

 آیا محصول مورد حمایت قرار گرفته است؟

مدیر فروش و بازاریابی، شرکت سمات صنعت سپاهان، در پاسخ به این سوال با تصریح این که این محصول از نظر مالی مورد حمایت قرار گرفته است، تاکید کرد: حمایتهای مالی و قانونی برای شرکتهای دانش بنیان خیلی مهم است بویژه شرکتهایی که نوپا هستند، سمات صنعت سپاهان هم جزو شرکتهایی است که تمام مراحل یک استارت آپ را طی کردیم، تشکیل تیم استارت آپی کوچک، نمونه های آزمایشگاهی، نمونه های پایلوت، نمونه های صنعتی و حالا در مرحله بیزنس صنعتی کار می کنیم، آنچه بر اساس تجربه باید بگوییم این است که در طی این مراحل شرکتهای استارت آپی حمایتهای مالی و خیلی سریع برای پیشبرد کار نیاز دارند.

اسلامی رضایی، با بیان این که محققان شرکت سمات صنعت سپاهان با حرکت در مسیری درست، ایده ای را انتخاب و دنبال کردند که نیاز اساسی و حیاتی برای کشور بود و استقبال هم شد، اذعان کرد: با این حال چالشهایی هم داریم افرادی داخل صنعت هستند که خودشان را در این رشته بصورت خبره معرفی می کنند با این که کننده کار نیستند چالشهایی برای شرکتی هایی که تولید کننده هستند و گواهینامه هم دارند ایجاد می کنند، مشتریان ما را سردرگم کرده و سود، دلالی واسطه گری و افزایش قیمت بیش از اندازه هدف اصلی آنهاست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بنظر شما راهکار چیست، اظهار داشت: بعضی افراد را بصورت قانونی دنبال می کنیم، با این حال باید قوانین و سازوکاری باشد که تمام شرکتهایی که تبلیغات می کنند رصد و رهگیری شود صلاحیت قانونی و علمی آنها مشخص شود که یا وارد صنعت نشوند و یا اگر وارد صنعت می شوند چالش ایجاد نکنند.

 از ابتدا مسیری درست انتخاب کرده و بنظر می رسد تا حدودی رضایت دارید، برنامه های این شرکت برای آینده چیست؟

حسینی منجزی مدیر عامل شرکت سمات صنعت سپاهان، در پاسخ به این سوال با اشاره به این که چالشهایی ذکر شد مسائل دیگری هم هست که ایجاد اختلال کرده و مخل رونق تولید است، گفت: یکی از حمایتها این است که فضای فکری، روحی و روانی یک شرکت دانش بنیان یا مدیریتی که درگیر تولید یک محصول است درگیر این چالشها نشود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: به هر حال وظیفه محققان بکار گیری توان علمی و تخصصی است، آسیاب جت میل نیازی بود که شناسایی و بعد 5 سال بومی سازی شد، خیلی سریع توانستیم وارد تولید مقیاس صنعتی و بعد هم وارد پارک علم و فناوری شویم، توانستیم دانش بنیانی و هم تاییدبه معاونت علمی ریاست جمهوری را بگیریم، دستگاهی که در سایت هایتک ماشین ماشین آلات پیشرفته ثبت شد، در حال حاضر توسعه و رشد شرکت در دستور کار قرار گرفته و تصمیم داریم همیشه مثل شرکتهای بزرگ دنیا در این زمینه جلو برویم پرچمداران دنیا را می بینیم و گامهای کوچک را برمی داریم تا به آن سمت نزدیک شویم.

ارسال نظرات