خبرهای داغ:
یکی از مراکز علمی هر یک از شهرستان های استان فارس، پایگاه بسیج علمی آن شهرستان می باشد که مامنگاهی برای مخترعین، نخبگان و افراد دارای طرح و ایده در آن منطقه می باشد که همچنین می توانند از مزیت ها و امکانات این مجموعه ها برای پیشبرد کارها و فعالیت هایشان استفاده نمایند. به همین منظور در سلسله مصاحبه هایی با مسئولین علمی و پژوهشی شهرستان های مختلف به گفتگو نشستیم تا ضمن گفتن خداقوت به این عزیزان پر تلاش، از کمی ها ، کاستی ها و نقاوت قوت و پررنگ آن ها مطلع شویم.
کد خبر: ۹۱۵۰۹۲۷
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
علم مهم‌ترین ابزار پیشرفت و اقتدار ملّی است/ لزوم حمایت بیشتر از نخبگان علمی و فناوری شهرستان 

 اهمیت علم و پژوهش برکسی پوشیده  نیست و به کررات نیز این مهم در سخنان رهبر معظم انقلاب تکرار شده است که برای مثال می توان به " علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است " یا " عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد " یا " اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد; نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است " اشاره داشت .

 از نظر آموزه های دینی و روایی به خصوص در نگاه شخص پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) علم دارای قداست و احترام ذاتی است که حتی در تاکید بر اهمیت این حوزه می توان به سخنان ایشان همچون " از گهواره تا گور باید در پی دانش اندوزی و علم آموزی بود و در هیچ دمی از لحظات نباید در این باره دریغ کرد " و در جایی دیگر می فرمایند " برتری عالم بر عابد هفتاد مرتبه و درجه است " رجوع کرد تا با استناد به این موارد تلاش حداکثری در راه علم و پژوهش را صورت دهیم.

 سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس از سال ۱۳۸۹ به منظور افزایش و ارتقای سطح علمی و بنیه علمی راه اندازی شده که در تمامی نواحی استان فارس دارای پایگاه علمی می باشد. قابل ذکر است که این سازمان ۵ مرکز رشد در قسمت های مختلف استان و در بخش های مختلف شیمی، فیزیک الکترونیک و کشاورزی دارا می باشد.

 یکی از مراکز علمی هر یک از شهرستان های استان فارس، پایگاه بسیج علمی آن شهرستان می باشد که مامنگاهی برای مخترعین، نخبگان و افراد دارای طرح و ایده در آن منطقه می باشد که همچنین می توانند از مزیت ها و امکانات این مجموعه ها برای پیشبرد کارها و فعالیت هایشان استفاده نمایند. به همین منظور در سلسله مصاحبه هایی با مسئولین علمی و پژوهشی شهرستان های مختلف به گفتگو نشستیم تا ضمن گفتن خداقوت به این عزیزان پر تلاش، از کمی ها ، کاستی ها و نقاوت قوت و پررنگ آن ها مطلع شویم.

 به همین منظور مسئول جهاد علم و فن آوری و پژوهش سپاه ناحیه اقلید در گفتگو با خبرنگاربسیج علمی استان فارس ،ضمن اشاره به اهمیت  و ضرورت توجه به فعالیت های علمی و پژوهشی در شهرستان خواستارحمایت بیشتر و مؤثر از نخبگان علمی و فن آوری شهرستان اقلید از سوی کلیه متولیان به ویژه سازمان بالادستی شد.

 

سرگرد محمدرضا قربانی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده بودند « علم مهم‌ترین ابزار پیشرفت و اقتدار ملّی است » و نیز  تأکید ایشان بر اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در چهلمین بهار انقلاب اسلامی ایران صادر شد، خاطر نشان کرد: گام دوم  انقلاب و فرمایشات مقام معظم رهبری پیگیری و برنامه های لازم  در قالب نقشه راه و راهکار در جهت عملی شدن فعالیت های گسترده و موثر است.

 وی  به برنامه های معاونت جهادعلمی و فن آوری و پژوهش بسیج، فعالیت دو پایگاه علمی بسیج واقع  در مسجد فاطمیه و سید الشهدا(ع) اقلید، ظرفیت و توانمندی و اشتیاق جوانان شهرستان برای فعالیت در این عرصه گسترده، راه اندازی مرکز علمی رشد بسیج شمال فارس در شهرستان اقلید از سال 1396 به منظور جذب ، ساماندهی و هدایت نخبگان علمی و توانمند سازی دانشجویان و گروه های علمی و فن آور شهرستان اشاره نمود.

 سرگرد قربانی ضمن دعوت از کلیه مخترعین، نخبگان علمی و اساتید دانشگاه ها جهت حضور در این عرصه و تشکیل کارگروه نخبگان شهرستان به منظور استفاده از توان  علمی و هدایت و مشاوره این عزیزان به  مأموريت‌هاي مرکز رشد علمی بسیج  در شهرستان ها به شرح زیر اشاره کرد:

 به ‌کارگيري مؤثر نتايج تحقيقات فناوری‌های نوين از طريق حمايت از تکميل چرخه تحقيق تا توليد

پشتيباني و ارائه تسهيلات علمي، فني، مالي و اجرائي به صاحبان اختراع و نوآوري

تقويت و تشويق بخش خصوصي در انجام فعاليت‌هاي منتج به فناوری

 ايجاد ساز و کارهاي حمايتي از طريق سازماندهي تشکيلات و هسته های علمی

 بسترسازي به ‌منظور تجاري كردن دستاوردها در راستاي اهداف مركز

 ايجاد زمينه كار آفريني، حمايت از نوآوري و خلاقيت نيروهاي محقق جوان

حمايت مالي و اعتباري به مخترعین در مرحله صنعتی سازی

مشاوره علمي و نظارت اعضاي هيأت علمي و کارشناسان با تجربه

مسؤول جهاد علم و فن آوری و پژوهش سپاه ناحیه در ادامه به برخی از فعالیت های مجموعه مرکز رشد بسیج شهرستان درسال گذشته اشاره و آن را مکانی است براي تثبيت، تقويت و اجرائي شدن ايده هاي محوري واحدهاي فناور خصوصي در جهت رفع نيازهاي توليدي و خدماتي شهرستان و زمینه های تخصصی مورد حمایت عنوان کرد  و گفت: پشتيباني از واحدهاي نوبنياد فناور با ارائه خدمات عمومي، مشاوره اي، علمي و فني در دستوركار خوداین مرکز قرار دارد.

  سرگرد قربانی از اولویت های تجارت الکترونیک و آی تی، تولید محتوای رایانه ای و رایا محتوا و مکانیک و هوشمندسازی  در مرکز رشد بسیج شهرستان اقلید نام برد و بیان داشت:
فعالیت های ترویجی و حمایتی مرکز رشد اقتصاد دانش بنیان شهدای دانشجوی شهرستان اقلید را می تواند عمدتا به برگزاری کلاس های تخصیی آموزشی و همایش ها و نمایشگاه های علمی بوده است و همچنین از عمده ترین فعالیت های انجام شده توسط واحد های فناور و شرکت های مستقر در مرکز رشد، می توان به

 تولید نرم افزار کتابخانه کودک (مهتاب)،

 -نرم افزار محتوا محور شهر قران

- سیستم جامع پایگاه داده درختان شهر اقلید

 – سیستم مدیریت پارکینگ های اقلید

– سیستم درگاه واسط الکترونیک بانکی اسپید پال

 – ماشین طیور هوشمند خانگی به همراه شبکه جامع مدیریت متمرکز

- محصولات بتونی فوق سبک استارک بتن و غیره... اشاره کرد.

 سرگرد قربانی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از کلیه دستگاه ها و مراکز آموزش عالی  و تحقیقاتی شهرستان خواستار اهتمام و توجه بیشتر به امور علمی و پژوهشی در شهرستان شد و عنوان نمود: مجموعه بسیج با  استفاده از تمام ظرفیت  و توان موجود، آمادگی خود جهت حمایت از طرح های علمی و نخبگان شهرستان را اعلام می دارد.

ارسال نظرات