خبرهای داغ:

درقوه قضاییه حاشیه امن غیرقانونی برای هیچ شخصی وجودندارد

رئیس دادگستری گرمسار گفت: درقوه قضاییه حاشیه امن غیرقانونی برای هیچ شخصی وجودندارد
کد خبر: ۹۱۵۱۵۷۳
|
۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸
رئیس دادگستری گرمسار در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات به مناسبت هفته قوه قضاییه گفت:تحقق جرم و ناهنجاری در جامعه مربوط به دستگاه قضایی نیست.
ملکی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم را وظیفه اصلی دستگاه قضایی برشمرد و افزود: پیشگیری از وقوع جرم یک عمل فرا دستگاهی است و باید برای تحقق آن تمامی دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌های موجود بهره‌گیری نمایند.
وی درادامه افزود: ابزار پیشگیری درسایر دستگاه‌ها ست که در این راستا سیستم قضایی این مسئله را مدیریت می‌کند.
رئیس دادگستری گرمسار با اشاره به اینکه سرانه یک دانش آموز ۴ میلیون تومان و برای یک زندانی ۴۵ میلیون تومان است افزود: متاسفانه در کشور ما فرهنگ پیشگیری کمرنگ است و باید برای رفع این مشکل تمهیدات مناسب اندیشیده شود.
ملکی با اشاره به اینکه میزان مصالحه در شهرستان گرمسار آمارنسبتا خوبی دارد گفت:در هرماه بطورمیانگین حدود ۴۰ تا ۶۰ درصدپرونده‌ها به مصالحه می‌انجامدکه این آمار حاکی از فعالیت اجتماعی مردم این شهرستان و وجود زمینه صلح وسازش دراین شهرمی باشد.
اصحاب رسانه با حسن نیت پل اعتماد سازی بین مردم و دستگاه قضایی باشندو ضعف اطلاع رسانی را جبران نمایند
رئیس دادگستری گرمسار با اشاره به اینکه رسانه‌ها ناظرعمومی هستند و همانطور که چشم از زوایای مختلف به مسائل نگاه می‌کند رسانه هم چشم تزبین مردم است گفت: خبرنگاران برای رعایت اخلاق حرفه‌ای باید عدالت و انصاف را رعایت کرده و ضعف اطلاع رسانی را جبران نمایند.
فتاح ملکی در این نشست ضمن بیان اینکه آمار پرونده‌های ورودی متاسفانه نگران کننده است و هرروز افزایش پیدا می‌کند تصریح کرد: اختلافات خانوادگی، سرقت، ضرب و جرح، تصادفات جاده‌ای از جمله شاخص‌ترین پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی بوده که برای پیشگیری از اختلافات و وقوع جرم باید ریشه‌یابی شود تا علت اصلی آن رابتوان شناسایی کرد
وی همچنین با اشاره به حجم بالای کار و کمبود نیروی انسانی در قوه قضاییه عنوان کرد: در مورد نیروی انسانی به ویژه قاضی درسیستم قضایی با کمبود مواجه هستیم و کمبود نیروی انسانی چالش جدی دستگاه قضایی است که علی‌رغم این کمبود‌های موجود، رسیدگی به پرونده‌های قضایی با کیفیت رسیدگی شده است
فتاح ملکی از تحقق سامانه الکترونیکی در سیستم قضایی استان و شهرستان گرمسار خبر داد و یادآور شد: قبلا ابلاغ توسط اشخاص انجام می‌شد که با مشکلات بسیاری روبرو بود اکنون با اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی بسیاری از مشکلات ابلاغ در جامعه رفع شده است. همچنین علاوه بر حفظ حریم خصوصی عموم مردم نسبت به سرعت‌دهی ابلاغ نیز اقدام مؤثری انجام شده‌است.
رئیس دادگستری گرمسار با بیان اینکه ورود فناوری اطلاعات به سیستم قضایی بسیار با اهمیت است خاطر نشان کرد: بسیاری از جلسه‌های علمی، آموزشی و جلسه‌های بازپرسی و قضایی استان که مربوط به گرمسار است به صورت آنلاین و ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود و ارتباط آنلاین و تصویری با دادگستری استان سمنان برقرار می‌شود. حتی در بازجویی‌ها هم نیازی به حضور متهم در شهر مورد نظر نیست و با ودیو کنفرانس بازجویی انجام میشود
وی همچنین با اشاره به افتتاح دومین دفتر خدمات الکترونیکی گرمسار به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهارکرد: هدف از افتتاح این دفترکمتر شدن حضور مراجعین به دادگستری ورفاه عموم شهروندان می‌باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه ما آماده پذیرش هرگونه انتقادی هستیم و مسئولین هم با هر سمتی از همین مردم و جامعه هستند تصریح کرد: قوه قضایی مطیع قانون است و کوچکترین خطایی از هر مسئولی ببیند برخورد خواهد کرد و هر شخصی مدرکی برعلیه فردی یا مسئولی، حتی خود من دارد آن را ارائه دهد ما با آغوش باز استقبال نموده و آن رابررسی خواهیم کرد چراکه درقوه قضاییه حاشیه امن غیرقانونی برای هیچ شخصی وجودنداردحتی برای قاضی.
ملکی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص شایعات مربوط به پارتی بازی در پرونده‌ها ووجود اشتباه در آرا گفت: اینکه بگویید تشکیلات قوه قضاییه مصون از هرگونه ایراد یا به اصطلاح تخلفی است اشتباه است، اما از آن طرف هم که بزرگ نمایی شود من شدیدا مخالف هستم و این یک موضوع کاملا اشتباهی می‌باشد.
وی درادامه با اظهار اینکه در دادگاه بعد از صدور حکم بعضی از اشخاصی که رای برعلیه آنهاصادر می‌شود متاسفانه، چون اخلاق مدار نیستند این محکومیت را نپذیرفته و فرا فکنی مینمایند، گفت:: این اشخاص با گفتن جملاتی همچون دستگاه قضایی حق من را نداد و فلانی در پرونده من نفوذ کرد به ساختن شایعات می‌پردازند در حالیکه سیستم قضایی به این شکل نیست و ناظرینی دارد که بر این تشکیلات نظارت دقیق دارند.
رئیس دادگستری با تاکید براینکه ما منکر تخلف نیستیم، ولی تشکیلات قضایی هم بی صاحب نیست و برآن ظارت می‌شود اظهارکرد: ما نیز انسان هستیم و خطا و اشتباه پیش می
ارسال نظرات
پر بیننده ها