خبرهای داغ:
در بسیاری از مواقع هستند افرادی نخبه و مبتکر که به دلیل نشناخته بودن و عدم توجه به انزوا می روند و پتانسیل و ظرفیتشان مغفول می ماند که در این اثنا وظیفه رسانه معرفی آن ها به مردم و جامعه می باشد.
کد خبر: ۹۱۵۱۶۷۲
|
۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
نبود سرمایه‌گذار مهم ترین مشکل یک مخترع می باشد 
 به گزارش خبرنگار بسیج علمی پژوهشی و فناوری خبرگزاری بسیج از شیراز ، دنیای فردا را کودکان و نوجوانان امروز می سازند و بدون شک مدرسه نقش بی بدیلی در تربیت، آماده سازی و شکل دهی ذهنیت و روحیات این افراد برای فردای کشور و مملکت دارد.

اگر می خواهیم که مدیر آینده کشورمان ، مسئول آینده میهن و افراد مشغول در این کشور در جهت رشد و پیشرفت کشور قدم برداشته و موجبات ترقی ایران اسلامی را فراهم آورند ، باید همین امروز به فکر بود و به بهترین نحو ممکن سرنوشت و تقدیر کودکان و نوجوانان را رقم بزنیم و این مهم بیش از همه بر دوش معلمان و آموزش و پرورش می باشد.

در میان کودکان و نوجوانان دانش آموزان گاهی افرادی از سطح نرمال خود فراتر رفته و دست به اختراعات و ابتکاراتی زده و به نوعی استعداد و نبوغ خود را آشکار می کنند که در این پروسه بلاشک نقش و جایگاه مدرسه ، محل تحصیل، معلمان و اطرافیان وی بسیار با اهمیت می باشد که باید با آموزش های به موقع و مفید ، بها دادن به آن ها، فراهم آوردن امکانات و تجهیزات مورد نیازشان و سایر حمایت های لازم ، آن ها را برای رسیدن به سر منزل مقصود کمک کرد که در نهایت نیز این اتفاق منجر به رشد و پیشرفت کشور در زمینه های مختلف با حضور افراد نخبه، مخترع و صاحب ایده می شود.

قابل ذکر است که نخبگان کشور باید در عرصه های مختلف جامعه خدمت و وسایل توسعه در کشور را فراهم کنند و علت ماندگاری پروفسور حسابی نیز به دلیل تلاش برای توسعه و پیشرفت ایران است و در این مسیر باید سختی‌ها را تحمل کرد و آن ها را نیز بخشی از مسیر موفقیت دانست تا سرانجام به آنچه که باید بتوان رسید.

مهم ترین سرمایه های یک جامعه، یک نهاد و به صورت کلی هرجمعی، نیروی انسانی آن می باشد که از اهمیت خاصی برخوردار می باشد، حال آنکه جمعیت و نیروی انسانی نخبه، مبتکر و مخترع جایگاهی خاص در این میان دارند و می توانند با استفاده از قوه تفکر و ایده های خود هر دری را باز کرده و به پیشرفت آن مجموعه کمک نمایند و با توجه به شرایط کنونی کشور و وجود تحریم های سنگین، یکجانبه و ناجوانمردانه علیه کشور، اهمیت این افراد برای جامعه بیش از پیش مطرح می شود تا بتوان از این گذر نیز به سلامت عبور کرد.
در بسیاری از مواقع هستند افرادی نخبه و مبتکر که به دلیل نشناخته بودن و عدم توجه به انزوا می روند و پتانسیل و ظرفیتشان مغفول می ماند که در این اثنا وظیفه رسانه معرفی آن ها به مردم و جامعه می باشد که به همین منظور خبرنگار مابه سراغ یکی از نخبگان جوان شیرازی رفته و گفتگویی اختصاصی با وی داشته است تا بیشتر با وی آشنا شویم که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:::

 ** خود را به طور مختصر معرفی نمایید.

سلام علیکم سید مجتبی سرو پوریان هستم 18ساله در رشته ی ریاضی فیزیک تحصیل می کنم و به طور همزمان دروس رشته ی علوم معارف اسلامی را نیز می خوانم و در حوزه  فلسفه، مهندسی و علوم مختلف هم نیم نگاهی داشته ام. در حوزه بیوشیمی و زیست شناسی چندین مقاله ارائه داده ام و درحال حاضر40 اختراع در حوزه های نظامی، رفاهی و مهندسی داشته ام.

 ** در مورد اختراعات و ابتکارات خود کمی توضیح دهید.

در بخش رفاهی بیشتر روی مشکلات مردم کار می کنیم که حدود دو سال ونیم به طول انجامید تا طرحی به نام اگزوز سبز را مطرح کردیم که در سطح بین المللی مورد استقبال قرار گیرد.

کارآیی این طرح به این صورت است که شما با هر سوختی با هر حجمی از موتور در هر کیفیتی از سوخت خروجی اگزوز ما تبدیل به اکسیژن و بخار آب می شود و این اتفاق درحالی رقم می خورد که هیچ کاتالیزوری را استفاده نکرده ایم.

طرح در دست اقدام دیگر طرحی به نام اسپیلت است که هدف از انجام این پروژه کاهش مصرف برق و کاهش قیمت این محصول می باشد زیرا با بررسی هایی که صورت دادیم، مشاهده شد که این موضوع در حال حاضر یکی از مشکلات مردم می باشد و در همین راستا عملکردی بین مهندسی الکترونیک و کامپیوتر ایجاد کردیم تا به نتایج جدیدتری برسیم.

در حوزه اسپیلت، دستگاه ما به نوعی دستگاه تهویه و دستگاه تصویه به صورت همزمان بود که با این اوصاف قیمت آن تنها دو میلیون تومان برای مصرف کننده خواهد بود و نکته مهم و قابل توجه این دستگاه این است که چون با سیستم خورشیدی کار کرده و از آن تغذیه می کند، هیچ نیازی به برق یا سایر منابع انرژی ندارد و بدین سان هزینه را برای مصرف کننده کاهش می دهد.

طرح دیگری که در دست اقدام و بررسی می باشد، در بحث شارژر خورشیدی ( پنل خورشیدی ) می باشد که کارایی این وسیله به این صورت است که گوشی مورد نظر را به شارژر خورشیدی وصل می کنیم و توسط نور خورشید شارژ می شود و بعد از تکمیل و کامل شدن شارژ به طور اتوماتیک قطع می گردد و هر گوشی هم به نسبت مدلی که دارد شارژر خورشیدی مخصوص به خود را داشته و متفاوت می باشد.

 ** هرکدام از اختراعات شما در چه مرحله ای به سر می برد؟

همه ی اختراعات بیان شده مراحل طراحی خودشان را گذرانده اند اما هرکدام از آن ها در مرحله ساخت هستند و به دلیل کمبود هزینه و همینطور هزینه فضای آزمایشگاهی ما اول رفرنس ها ر گرفته ایم تا این فرایند را انجام دهیم و چه خوب می شود اگر سرمایه گذاران با مشارکت و حمایت از این قبیل کارها و فعالیت ها باعث تسریع در کار شوند که نتایج آن می تواند سودهایی کلان برای هر دو طرف باشد.

 ** آیا برنامه ای برای تجاری سازی اختراعات خود دارید؟

مشکل فعلی و معضل بزرگ ما نبود بودجه و اعتبارات مالی می باشد که طبق تخمینی که زده ایم حدود 500 میلیون تومان برای کلیه طرح ها نیاز می باشد اما متاسفانه دستگاه های مربوطه هیچگونه کمکی به ما برای انجام این مهم نمی کنند و تا مبحث عملی کار نهایی نشود، نمی توان وارد فاز تجاری سازی و تولید انبوه شد.

 ** درمورد مشکلات و کمبودهایی که دارید توضیح دهید.

 در حال حاضر متاسفانه جامعه دانشگاهی پذیرنده یک فردی که در دبیرستانی است و طرح می دهد نیست و اصل موضوع در حال حاضر دانشگاه ها هست و نظام آموزشی که پذیرنده یک دانش آموز یک مخترع نیست. همچنین همینطور که پیش تر عرض کردم مباحث مالی بسیار ما را در تنگنا قرار داده است.

 ** برنامه شما برای آینده چیست؟

در آینده نزدیک انشالله یک شرکت به نام سیمرغ تاسیس و افتتاح خواهیم کرد که در تمامی حوزه های مهندسی  که تمامی مشکلاتی که در حوزه مهندسی داریم اعم از هوا فضا، مکانیک، الکترونیک، زیست شناسی، شیمی و غیره ورود کرده تا انشالله بتوانیم در این عرصه موفقیت های روز افزون حاصل نماییم.

 

ارسال نظرات